Kiedy jest za gorąco, żeby biegać?
11 lipca 2021 Krzysztof Brągiel Zdrowie

Kiedy jest za gorąco, żeby biegać?


Lato w pełni! Mało który biegacz pamięta jeszcze jaki kolor mają jego legginsy i kurtka do biegania, za to większość z nas zdążyła już opalić się w zegarek, skarpety i krótkie spodenki. Temperatura potrafi dać się we znaki nawet miłośnikom najcieplejszej z pór roku i coraz częściej słyszy się pytanie: czy istnieje granica powyżej której nie powinniśmy już decydować się na aktywność na świeżym powietrzu? 

Uniwersalna i jedyna słuszna teoria dotycząca wskazania termometru, które zabraniałoby już biegania na zewnątrz nie istnieje, natomiast znamy kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne w podjęciu decyzji.

Dlaczego nie ma jednoznacznego wskazania granicznej temperatury? To proste! Temperatura nie mówi nam wszystkiego. Na zdolność do samoczynnego chłodzenia naszego organizmu ogromny wpływ ma również inny parametr – wilgotność. Zestawienie tych dwóch czynników może powiedzieć nam znacznie więcej o faktycznym wpływie panujących warunków atmosferycznych na nasze ciało. Bardzo pomocny może okazać się tu wskaźnik wprowadzony do nauki przez kanadyjskich meteorologów – humidex, uwzgledniający odczuwanie upałów przez człowieka na podstawie obu wspomnianych parametrów.upalnie4

Odczuwanie ciepła jest również subiektywne dla każdego z nas. Bardziej wrażliwe na tropikalne warunki będą zazwyczaj dzieci i osoby starsze. Nie bez znaczenia jest tu również adaptacja. W drugiej części lata większość z nas będzie cechować się większą tolerancją na upał, niż podczas pierwszych gorących dni, gdyż nasze ciała przyzwyczają się nieco do tego zjawiska. Niech to nie uśpi jednak naszej czujności. Bieganie w upale może być niebezpieczne niezależnie od powyższego. Gdy staniemy przed decyzją czy danego dnia powinniśmy trenować warto zerknąć na wykres wspomnianego humindex.

Możemy z niego wyczytać przykładowo, że jeśli temperatura wynosi 31°C, ale wilgotność względna wynosi 85%, twoje odczucie ciepła może być bliższe 46°C. Dzieje się tak ponieważ wilgoć utrudnia parowanie potu i dlatego nasze ciało nie jest w stanie skutecznie się w takich warunkach ochłodzić.

Jak widać na wykresie, kanadyjscy meteorolodzy ostrzegają przed ćwiczeniami z humidexem 40 lub wyższym i klasyfikują wszystko powyżej 45 jako niebezpieczne. Dodatkowo, jeśli trasa, którą planujemy pokonać jest nasłoneczniona to należy dodać dodatkowe 10 do 15 stopni do temperatury.

Odpuszczamy, albo….

Wielu biegaczom z trudem przychodzi myśl o pominięciu treningu. W bieganie.pl doskonale to rozumiemy, dlatego proponujemy Wam znalezienie alternatywy zamiast rezygnowania z zaplanowanej na upalny dzień jednostki.

Rozwiązaniem, które polecamy będzie zaplanowanie biegania w godzinach wczesno-porannych lub późno-wieczornych. Dodatkowo warto pomyśleć o biegu na pętli, który umożliwi schowanie butelki z wodą, abyśmy mogli co jakiś czas zatrzymać się i uzupełnić płyny, będące kluczem do dobrej termoregulacji ciała.upalnie3

W skrajnych przypadkach warto rozważyć też zamianę biegania na pływanie, lub przeniesienie się do chłodniejszego pomieszczenia na bieżnię mechaniczną. Zdając sobie sprawę ze stosunku wielu biegaczy do takiego treningu przypominamy, że jest to rozwiązanie przejściowe, a gdy tylko temperatura spadnie wszyscy będziemy mogli cieszyć się swobodnym bieganiem, tam gdzie lubimy najbardziej.

Zdjęcia: Marta Gorczyńska

Produkty widoczne na zdjęciach:

New Balance Fresh Foam 1080v11 

Spodenki New Balance  

Koszulka New Balance

Oakley Okulary 

Krzysztof Brągiel

Biega od 1999 roku i nadal niczego nie wygrał. Absolwent II LO im. Mikołaja Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu. Mieszka na Warmii. Najbardziej lubi startować na 800 metrów i leżeć na mecie.