17 czerwca 2013 Redakcja Bieganie.pl Zdrowie

Dieta idealna?


dieta540

Jaka jest najlepsza dieta, dająca najwięcej energii do codziennego biegania 20km? Aktualnie ważę 84-5kg. chcę zrzucić jeszcze 4kg, czy warto trzymać dietę pod kątem odchudzania, czy bieganie zrobi swoje i tak czy inaczej te 5kg mi spadnie? Aktualnie jem około 2500/3000kcal dziennie. Mateusz Woźniak

Odpowiedź Katarzyny Biłous, dietetyka:

Mateuszu,

najlepszą i najzdrowszą dietą jest ta, którą ułożyła sama natura. Jej założenia opierają się na uwzględnieniu poziomu wykonywanej aktywności fizycznej, celów jakie pragniesz osiągnąć, a co za tym idzie, na realizacji zapotrzebowania Twojego organizmu na składniki odżywcze. W przypadku codziennego „nabijania” 20 kilometrów na licznik, nie powinieneś martwić się pozornie tuczącymi, obfitymi posiłkami, a raczej składem tego, co masz na talerzu.

Sportowców i telewizyjnych leniuchów bardzo często łączy ten sam problem – nieudolna walka z nadmiarem kilogramów. Ludzie, którzy oczekują cudu redukcji masy ciała po kilku dniach z zielonym ogórkiem, bardzo często zapominają o aktywności fizycznej. Ludzie, którzy w kilka miesięcy szlifują bieżnik na adidasach, zapominają o dobrej jakości swoich posiłków. Komizm sytuacji polega na tym, że nawet codzienna 20 kilometrowa trasa może, ale nie musi gwarantować wygrania bitwy z tkanką tłuszczową. Paradoksalnie, bardzo intensywny trening i źle dobrane produkty spożywcze mogą mieć odwrotny rezultat od oczekiwanego – zamiast tracić, zyskujesz kilogramy.

Jeżeli do tej pory, przy tak intensywnych codziennych wybieganiach i jadłospisie na 2500/3000 kcal, nie widzisz reakcji swojego organizmu, przyjrzyj się dokładnie temu co masz na talerzu. Ilość „kalorii” którą opisujesz, przy dobrze zbilansowanej diecie (ilość węglowodanów, białka i tłuszczu dostosowana do TWOICH potrzeb) powinna zapewnić Ci utratę około 1 kilograma na tydzień.

Dowiedz się w czym tkwi Twój problem, odpowiadając na pytania:

1. czy jem posiłki o stałych porach w ciągu dnia?
2. czy ilość spożywanych przeze mnie posiłków przekracza 4?
3. czy zawsze pamiętam o przekąsce bogatej w węglowodany proste na 30 minut przed treningiem?
4. czy po powrocie z treningu mam czas na zjedzenie posiłku regeneracyjnego, składającego się z węglowodanów i białka?
5. czy w ciągu dnia jem wystarczająco dużo węglowodanów prostych (ok. 12 gramów na każdy kilogram docelowej masy ciała),
6. czy w mojej diecie nie ma za dużo białka (więcej niż 2 gramy na każdy kilogram docelowej masy ciała),
7. czy jem wystarczająco dużo warzyw i owoców, dostarczających niezbędne dla biegacza antyoksydanty?

Prawdopodobnie powodem, dla którego Twoje ciało nie chce pozbyć się zbędnych kilogramów jest negatywna odpowiedź na co najmniej jedno z wyżej wymienionych pytań. Jeżeli nie wiesz jak wprowadzić takie zmiany w życie, skontaktuj się z nami przesyłając swój jadłospis z dowolnego dnia tygodnia. Dzięki temu, wspólnie ustalimy co można udoskonalić, bez ucinania dodatkowych „kalorii”.