philips
 
18 lipca 2007 Redakcja Bieganie.pl Zdrowie

Zapalenie Ścięgna Achillesa – jedna z najbardziej powszechnych kontuzji


A113_524.jpg


Zapalenie ścięgna achillesa

Ocenia się, że kontuzje ścięgna achillesa to około 11% wszystkich biegowych kontuzji. Ścięgno achillesa mieści
się z tyłu kostki, golenia. Łączy duży mięsień brzuchaty łydki z piętą i
umożliwia odbicie w trakcie kroku biegowego.

Zapalenie ścięgna achillesa może,
nastąpić w wyniku zbytniego przeciążenia jak i przez mnóstwo różnych czynników.
Ścięgno jest słabo ukrwione, co powoduje, że jego leczenie przebiega bardzo
wolno.

Zapalenie ścięgna achillesa –
może być ostre lub chroniczne. Ostre zapalenie może nastąpić w wyniku zbyt
dużych obciążeń treningowych, za szybko poprzednim trudnym treningu, szczególnie,
kiedy biegamy na twardych nawierzchniach lub w biegając pod górę.


Symptomy

Ostre zapalenie

Symptomy ostrego zapalenia to:

– Ból ścięgna w trakcie treningu. Ból powiększa się wraz z czasem trwania treningu, ale odchodzi po jego zakończeniu.
– Opuchlizna okolic ścięgna
– Zaczerwienienia na skórze
– Można czasami wyczuć skrzypienie, kiedy weźmiemy ścięgno w palce i poruszymy stopą

Chroniczne zapalenie

Chroniczne zapalenie może być
często następstwem ostrego zapalenia,.które nie
zostało wyleczone. Jest to trudna do wyleczenia kontuzja, szczególnie u
starszych zawodników, u których stwierdza się częstszą zapadalność. Ból
odczuwany w fazie ostrej zanika po rozgrzewce ale
powraca po zakończeniu treningu. Jednak stopniowo z upływem czasu bój jest
coraz bardziej uciążliwy aż w końcu uniemożliwia bieganie w ogóle.

Symptomy chronicznego zapalenia są podobne do ostrego, ale dochodzą jeszcze:

– Ból i sztywność ścięgna, zwłaszcza rano, odczuwalny w całości ścięgna a nie w konkretnym miejscu
– Mogą być wyczuwalne guzki lub stwardnienia w ścięgnie, w szczególności 2 cm nad piętą
– Ból ścięgna przy chodzeniu, zwłaszcza pod górę lub po schodach
Chroniczne zapalenie od ostrego
różni się jednak przede wszystkim tym, ze jest to problem trwały.


Przyczyny


1.
Przeciążenie. Zbyt duża objętość treningów, zbyt
wcześnie to najbardziej powszechna przyczyna.
2. Bieganie pod górę oznacza, że ścięgno achillesa
musi się rozciągnąć ponad normę przy każdym odbiciu. To nie jest ryzykowne przez
chwilę ale oznacza, że ścięgno zmęczy się
szybciej niż normalnie.
3. Zbyt duża pronacja (skręcanie się kostki do środka
w środkowej fazie przenoszenia ciężaru ciała) powoduje zwiększone
naprężenie na ścięgno achillesa które także jest
ściągane do środka – nie dość, że jest naprężane wzdłuż to także w bok.
4. Chodzenie w butach na obcasach (czyli absolutne odciążanie ścięgna achillesa, skracanie go) a
następnie szybki bieg z nierozgrzaną stopą w butach z niską piętką
powoduje skrajne duże naprężenia.


Zalecenia


Co może zrobić zawodnik

– Odpoczynek, lodowe okłady chorego
miejsca (UWAGA – nie oziębiać przed treningiem, przed treningiem ścięgno MUSI być
rozgrzane)
– Podniesienie piętki w butach
biegowych zdejmuje trochę naprężenia ze ścięgna achillesa, unikanie „startówek”
lub kolców
– Zapobieżenie zbytniemu pronowaniu
stopy
– Kontakt z lekarzem lub
fizjoterapeutą


Czego możesz oczekiwać od specjalistów

– Środek przeciwzapalny

– Zidentyfikowanie przyczyn

– Leczenie ultrwadźwiękami

– Masaż

– Program rehabilitacyjny,
zalecenie odpowiednich ćwiczeń

Odpowiednio wczesne zajęcie się
sprawa daje duże szanse na pełne wyleczenie. Ważne jest abyś poddał się porządnej
rehabilitacji, stosował przepisane ćwiczenia. W innym razie kontuzja powróci.
Jeśli zaniedbasz sprawy może się to przerodzić w chroniczne zapalenie, które
jest trudne do wyleczenia.


Produkty, które mogą Ci pomóc

– Żele chłodzące

– Wkładki podtrzymujące łuk stopy

– Podkładki pod piety

– Prewencja – co
zrobić aby problemy z achillesem nie nawracały – artykuł wkrótce.