31 października 2014 Redakcja Bieganie.pl Zdrowie

Dieta biegacza w oparciu o grupę krwi – przewodnik (cz. 2/2)


To co spożywamy jest naszym paliwem. Podobnie jak ma to miejsce z
samochodem – dolewasz mu odpowiednie, to silnik pracuje bez zarzutu, nie
zaciera się i jak mówią kierowcy – dobrze się prowadzi. Jakiego więc potrzebuje
Twój, pracujący na wysokich obrotach, organizm?

1.jpg


W pierwszej części tekstu przybliżyliśmy Wam ideę diety zgodnej z grupą krwi oraz wskazania dla osób, które mają grupę krwi 0 lub A. Biegniemy do pozostałych!

Grupa B

Protoplaści tej grupy prowadzili koczowniczy tryb życia. Żywili się mięsem, mlekiem i wszystkim tym co napotkali podczas swoich wędrówek. System trawienny u osób z tą grupą krwi jest bardziej tolerancyjny niż u dwóch poprzednio omówionych. Poza tym mają silny układ odpornościowy, który zapobiega schorzeniom układu krążenia i nowotworami. Dobrze trawią tzw. ciężkie potrawy i tłuszcze.

Potrzebują wspierania się witaminą C w naturalnej postaci czyli spożywając owoce i warzywa. Preferowana aktywność fizyczna to pływanie, długie spacery, bieganie na nartach.

Jest to najbardziej zrównoważona dieta. Ważne jest to, że nie trzeba eliminować niezbędnych pokarmów, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Dostarcza wiele wartościowych produktów. Jedną z wad jest brak w diecie pomidorów, jako źródła likopenu, który wpływa na wzmocnienie systemu odpornościowego.

Tabela pokarmów korzystnych i niekorzystnych

Rodzaj żywności Pokarmy wysoce wskazane Pokarmy obojętne Pokarmy, których należy unikać
Mięso i drób Baranina, dziczyzna, jagnięcina, królik Bażant, cielęcina, indyk, wątroba, wołowina Bekon, gęś, kaczka, kurczak, kuropatwy, przepiórki, serca, szynka, wieprzowina
Owoce morza Dorsz, fladra, halibut, jesiotr, makrela, sardynki, szczupak, troć Kałamarnica, karp, łosoś, okoń srebrny, pstrąg tęczowy, rekin, sieja, sum, śledź, tuńczyk biały Barakuda, bieługa,  homar, krewetka, łosoś wędzony,  krab,  małże, omułki jadalne, ostrygi, ośmiornica, rak,  ślimak, węgorz,  żaba, żółw
Jajka i produkty mleczne Mleko chude i 2%, jogurt (również z owocami), kefir, mleko kozie, ser farmer, ser feta, ser mozzarella, ser kozi, ser risotta, serek wiejski Masło, maślanka, mleko sojowe, ser brie, ser camembert, ser cheddar, ser colby, ser edamski, ser ementaler, ser gouda, ser kazeinowy, ser parmezan, ser sojowy, ser szwajcarski, ser śmietankowy, serwatka Lody, ser amerykański, ser blue, ser string
Oleje i tłuszcze Oliwa z oliwek Olej z siemienia lnianego, olej z  wątroby dorsza Olej bawełniany, olej canola, olej krokoszowy, olej kukurydziany, olej z orzeszków ziemnych, olej sezamowy, olej słonecznikowy
Orzechy i pestki żadne Kasztan jadalny, makadamie, masło migdałowe, migdały orzech brazylijski, orzeszki liczi, orzech włoski, orzeszki pekan Masło sezamowe, masło słonecznikowe, masło z orzeszków ziemnych, orzeszki laskowe, orzeszki nerkowca, orzeszki pinii, orzeszki pistacjowe, mak, pestki dyni, pestki słonecznika, nasiona sezamu, orzeszki ziemne
Fasole i inne rośliny strączkowe Fasolka Limańska, fasolka navy, fasolka nerkowata Bób, fasola biała, fasola cannellini, fasola copper, fasola czerwona, fasola jicama, fasola northern, fasola pnąca, soja,  fasola szparagowa, fasola tamaryndy, groszek w strąkach, groszek  zielony, zielona fasola Fasola adzuki, fasola czarna, groszek „czarne oczko”, ciecierzyca, fasola pinto, soczewica amerykańska, czerwona, zielona
Przetwory zbożowe Orkiszowe, otręby owsa, ryżowe, owsianka, proso, ryż dmuchany Familia, granola, płatki „grape nuts”, krem ryżowy, skrobia Amarant, gryka, jęczmień, kamut, mąka kukurydziana, zarodki pszenicy, otręby pszenicy, płatki kukurydziane, płatki „siedem zbóż”, żyto
Chleby i bułki Chleb z brązowego ryżu, chleb essene,  chleb Ezekiela, z prosa, wafle ryżowe Bułki z otrębami owsianymi, chleb bezglutenowy, chleb z mąki sojowej,  chleb orkiszowy, wysokobiałkowy chleb bezpszeniczny Bułki kukurydziane, bułki z otrębów pszennych,  100% chleb żytni, chrupki żytnie, chrupki fin, z mąki durum, obwarzanki, chleb pełnopszenniczny, pieczywo chrupkie, chleb wieloziarnisty, pieczywo Wasa, pumpernikiel
Ziarna i makarony Mąka ryżowa, mąka owsiana Makaron z kaszy mannej, ze szpinaku, mąka biała, mąka grahama, mąka orkiszowa, mąka Quinna, ryż basmati, ryż biały, brązowy Dziki ryż, kasza gryczana, makaron z karczocha, makaron soba, mąka couscous, mąka glutenowa, mąka jęczmienna, mąka pszenna, mąka pszenna bulgur, mąka żytnia, mąka pszenna durum
Warzywa Bakłażan, brokuły, brukselka, buraki czerwone (i ich liście), fasola Limańska, gorczyca, grzyby shiitake, kalafior, kapusta biała, kapusta chińska, czerwona, marchew, pasternak, papryka czerwona,  zielona, żółta, pietruszka, słodkie ziemniaki, jamy Ziemniaki białe, czerwone, boćwina, brukiew, cebula dymka,  hiszpańska, zielona, żółta, szalotka, chrzan, cukinia, cykoria, glony morskie, mniszek lekarski, czosnek, imbir, kalarepa, kiełki lucerny, kapusta pekińska, koper, ogórek, pędy bambusa, por, rzepa, pieczarki, sałata lodowa, rzymska, seler, szparagi, szpinak Awokado, dynia, karczoch amerykański, jerozolimski, kiełki mung, kiełki rzodkiewki, kukurydza biała, żółta, oliwki czarne, greckie, hiszpańskie,  zielone, pomidory, rzodkiewki, tempeh, tofu
Owoce Ananas, banan, czarne winogrona, śliwki czerwone, zielone, ciemne, papaja, winogrona concorde, winogrona czerwone, zielone, żurawina Agrest, arbuz, borówki,  brzoskwinia, cytryna,  porzeczki (czarne i czerwone), daktyle, figi suszone, świeże, grejpfrut, gruszka, jabłka, jagody bzu czarnego, jeżyna, kiwi, limony,  maliny, mandarynka, mango, melony, morele, nektarynka, plantany, pomarańcza, rodzynki, śliwki suszone, truskawka, wiśnia Karambole, granaty, opuncje, orzech kokosowy,  rabarbar
Soki i napoje Ananasowy, z kapusty, papai, winogron, żurawiny Ciemna wiśnia, grejpfrutowy, jabłkowy (również cider), marchwiowy, morelowy, ogórkowy, pomarańczowy, selerowy, soki warzywne (z zalecanych warzyw), z suszonych śliwek, woda (z cytryną) Sok pomidorowy
Przyprawy Chrzan, curry, imbir, pieprz Cayenne, pietruszka Agar, ziele angielskie, anyżek, bazylia, bergamotka, chleb świętojański, chrzan, cukier biały i brązowy, cząber, czekolada, czosnek, estragon, gałka muszkatołowa suszona gorczyca, goździki, kapary, kardamon, kminek rzymski, kolendra, koper, kurkuma, liść laurowy, majeranek, mączka z bulw maranty, melasa, mięta pieprzowa,  zielona, miód, miso, kelp, nasiona selera, ocet balsamiczny, biały, jabłkowy, winny czerwony,  oregano, papryka, pieprz czerwony, pieprz popcorn, rodymenia, rozmaryn lekarski, sól, sos sojowy, tatarski, syrop klonowy, ryżowy, z brązowego ryżu, szafran, szałwia, szczypiorek, sos tamari, tamarynda, Trybuła ogrodowa, tymianek, wanilia Cynamon, czarny mielony pieprz, pieprz biały, esencja migdałowa, kielichowiec wonny, skrobia kukurydziana, słód jęczmienny, syrop kukurydziany, tapioka, żelatyna
Inne Żadne Dżem z zalecanych owoców, galaretki z zalecanych owoców, marynaty koszerne, kwaśne, słodkie, koper marynowany, majonez, mus jabłkowy, musztarda, sosy do sałatek o niskiej zawartości tłuszczu z akceptowanych składników, przyprawy smakowe, sos Worcesterschire Ketchup
Herbatki ziołowe Imbir, lukrecja korzeń lukrecji, liście malin, pietruszka, mięta pieprzowa, owoc dzikiej róży, szałwia, żeńszeń Bez czarny (aptekarski), brzoza brodawkowata, dong quai, dziurawiec, echinacea, głóg, kociemiętka, kora białego dębu, gwiazdnica pospolita, krwawnik pospolity, liście truskawek, lucerna (alfalfa), łopian, mięta zielona, mniszek, morwa, pieprz Cayenne, rumianek, szanta, szczaw, tymianek, waleriana (kozłek lekarski), werbena, herbata zielona Aloes, chmiel zwyczajny, czerwona koniczyna, dziewanna, goryczka, kozieradka pospolita, lipa, podbiał, rabarbar, senes, tasznik pospolity, znamiona kukurydzy, gorzknik kanadyjski
Używki Zielona herbata Białe wino, czerwone wino, czarna herbata, kawa, piwo Likiery destylowane, woda Seltzera, coca cola, cola dietetyczna, napoje gazowane


Przykładowe menu na jeden dzień

  • Śniadanie: Serek wiejski ze świeżym ananasem i papają, kromka chleba orkiszowego z galaretka winogronową, zielona herbata.
  • Przekąska: Szklanka mleka koziego, banan.
  • Obiad: Makaron z mąki Quinna ze smażoną papryką i serem kozim. 
  • Przekąska: 2 ciasteczka z orzechami włoskimi, zielone winogrona, kawa.
  • Kolacja: Gotowana flądra, gotowana na parze brukselka z masłem, cytryną i pietruszką, brązowy ryż, szklanka białego wina.


Uwaga 1
: Wszystkie przyprawy jakie chcemy dodać, żeby urozmaicić sobie menu, muszą być wg zaleceń podanych w tabelce.

Uwaga 2: Picie podczas jedzenia powoduje rozcieńczanie soków trawiennych i co za tym idzie zaburza procesy trawienne, dlatego staraj się popijać na pół godziny przed posiłkiem i tyleż samo po jego zakończeniu, nigdy w trakcie.  


Grupa AB

Nie wiadomo do końca jak powstała i dlaczego się rozwinęła. Nazywana jest zagadkową. Ta grupa charakteryzuje się tym, że przejęła od A i B, najlepsze i niestety najgorsze cechy. Największą zaletą jest to, że ludzie z tą grupą krwi są silni i bardzo sprawni fizycznie. Rzadko zapadają na choroby. Problemem jest jednak to, że jeśli już chorują to na wiele schorzeń jednocześnie. Wiąże się to z przewagą danych antygenów w organizmie. Wadą są trudności z trawieniem białek oraz słabym wchłanianiem witamin i minerałów. Potrzebują wspomagania dietą bogatą w witaminy i minerały, głównie witaminę B. Powinny zrezygnować z zestawów wielowitaminowych. Dość niekorzystny jest dla nich cukier, gdyż powoduje, że białe krwinki są nieskuteczne w pozbyciu się mikroorganizmów chorobotwórczych. Dobrą aktywnością fizyczną dla nich są długie spacery, jazda na rowerze i pływanie.

2.jpg

Jest to dieta korzystna dla zdrowia, ponieważ unika produktów tłuszczowych. Jednak poprzez ograniczenie spożywania czerwonego mięsa, które jest źródłem żelaza, może prowadzić do anemii.

Tabela pokarmów korzystnych i niekorzystnych

Rodzaj żywności Pokarmy wysoce wskazane Pokarmy obojętne Pokarmy, których należy unikać
Mięso i drób Baranina, indyk, jagnięcina, królik Bażant, wątroba Bekon, cielęcina, dziczyzna, gęś, kaczka, kuropatwa, kurczaki, kury Cornish, przepiórki, serca, szynka, wieprzowina, wołowina
Owoce morza Dorsz, jesiotr,  makrela, morszczuk, okoń oceaniczny, pstrąg tęczowy, sardynki, szczupak, ślimak, tuńczyk biały, troć Kałamarnica, karp, kawior, łosoś, okoń (srebrny również), omułki jadalne,  rekin, sieja, sum, śledź świeży Barakuda, bieługa, flądra, halibut, homar, krab,  krewetka, łosoś wędzony, małże,  ostrygi, ośmiornica, rak, sardela, sola, śledź marynowany,  węgorz,  żaba, żółw
Jajka i produkty mleczne Jogurt, kefir, kwaśna śmietanka (chuda),  mleko kozie, ser farmer, ser feta, ser mozzarella, ser kozi, ser risotta, serek wiejski Mleko chude i 2%, mleko sojowe, ser sojowy, ser cheddar, ser colby, ser edamski, ser ementaler, ser gouda, ser gruyere, ser jalsberg, ser kazeinowy, ser szwajcarski, ser  śmietankowy, serwatka Lody, masło, maślanka, pełne mleko, ser amerykański, ser blue, ser brie, ser camembert, ser parmesan, ser provolone, ser scherbert
Oleje i tłuszcze Oliwa z oliwek Olej canola, olej z orzeszków ziemnych,  lniany, z wątroby dorsza Olej bawełniany, olej  krokoszowy, olej kukurydziany, olej sezamowy, olej słonecznikowy
Orzechy i pestki Kasztany, masło z orzeszków ziemnych, orzechy włoskie, orzeszki ziemne Makadamie, masło migdałowe, migdał, orzeszki pinii, orzech brazylijski, orzeszki nerkowca, orzech hikorii, orzeszki liczii, orzeszki pistacjowe Masło sezamowe, masło słonecznikowe, mak,  pestki dyni, orzechy laskowe, nasiona sezamu, pestki słonecznika
Fasole i inne rośliny strączkowe Fasola czerwona, fasola z soi, fasola navy, fasola pinto, soczewica zielona Bób, fasola biała, fasola cannellini, fasola copper, fasola jicama, fasola northern, fasola pnąca, fasolka szparagowa, fasola tamaryndy, zielona fasola, soczewica amerykańska i  czerwona, strąki grochu, zielony groszek Fasola adzuki, fasola czarna, ciecierzyca, fasola fava, fasola Limańska, nerkowata, groszek „czarne oczko”
Przetwory zbożowe Orkisze, otręby owsa, ryżowe, owsianka, proso, ryż dmuchany, żyto Amarant, granola, granulat sojowy, jęczmień, kiełki i otręby pszenicy, krem z pszenicy, krem ryżowy, płatki familia, płatki „grape nuts”, płatki „siedem zbóż”, płatki sojowe, skrobia Gryka, kamut, mąka kukurydziana, płatki kukurydziane
Chleby i bułki Chleb z brązowego ryżu, chleb essene,  chleb Ezekiela, chleb z kiełków pszenicy, chleb z mąki sojowej, 100% chleb żytni, pieczywo chrupkie Wasa oraz żytnie, pieczywo z prosa oraz rye vita, wafle ryżowe Obwarzanki, bułki z otrębów owsa i z otrębów pszennych, chleb bezglutenowy, chleb z mąki macowej, orkiszowy, pszenny, wieloziarnisty, „ideal flat”, pełnopszeniczny, pieczywo z mąki durum, pumpernikiel, chleb wysokobiałkowy Bułki kukurydziane
Ziarna i makarony Dziki ryż, makaron z mąki z kiełków pszenicy, makaron z mąki owsianej, makaron z mąki ryżowej, makaron z mąki żytniej, ryż basmati, biały i brazowy Makaron ze  szpinaku, mąka biała, mąka couscous, maka glutenowa,  mąka grahama, makaron z kaszy mannej, mąka pełnopszenna, mąka orkiszowa, maka pszenna bulgur i  durum, maka quinoa Kasza gryczana,  makaron z karczocha, makaron soba, mąka jęczmienna
Warzywa Bakłażan, brokuły, brukselka, buraki czerwone (i ich liście), czosnek,  gorczyca, grzyby maitake, jamy, kalafior, kiełki lucerny, mniszek lekarski, ogórek,  pasternak, pietruszka, seler, słodkie ziemniaki, tempeh, tofu Brukiew, brukselka, boćwina, cebula dymka, zielona, żółta, hiszpańska, chrzan, cukinia, cykoria, dynia, endywia, eskarola, groszek snow, grzyby enoki, grzyby tree olster oraz portobello i schiitake, imbir, glony morskie, ziemniaki białe i czerwone, kalarepa, kapusta chińska, czerwona, biała, pekińska, kminek, kolendra, marchew, ketmia, oliwki hiszpańskie, greckie, zielone, orzech wodny, pędy bambusa, pieczarki, pomidory, por, rzepa, sałata Boston, lodowa, bibb, rzymska, szalotka, szparagi, szpinak, Trybuła ogrodowa, wszystkie dyniowate   Awokado, fasola Limańska, karczoch amerykański, jerozolimski, kiełki mung, kiełki rzodkiewki, kukurydza biała, żółta, oliwki czarne, papryka jalapeno oraz żółta i zielona,  rzodkiewka
Owoce Agrest, ananas, arbuz, cytryna, figi, grejpfrut, kiwi, śliwki czerwone, zielone, ciemne, papaja, winogrona concorde, winogrona czerwone, zielone, żurawina Borówki,  brzoskwinia,  gruszka, jabłka,  jeżyna, kumkwat,  limony,  maliny, mandarynka,  melony, morele, nektarynka, jagody bzu czarnego, papaja, plantany, porzeczki,  rodzynki, śliwki suszone, truskawka Banany, granaty, guawa, karambole, mango, opuncje,  orzech kokosowy, persymona, pomarańcza, rabarbar
Soki i napoje Sok z ciemnej wiśni, z kapusty, z marchwi, z papai,  z winogron, z selera, z żurawiny Napój jabłkowy (cider), z suszonych śliwek, sok ananasowy, grejpfrutowy, jabłkowy, morelowy, ogórkowy, warzywne z zalecanych warzyw), woda (z cytryną) Sok pomarańczowy
Przyprawy Chrzan, curry, czosnek, miso,  pietruszka Agar, bazylia, bergamotka, chleb świętojański, cukier biały i brązowy, cynamon, cząber, czekolada, estragon,  gałka muszkatołowa suszona gorczyca, goździki, kardamon, kelp, kminek rzymski, kolendra, koper, kurkuma, liść laurowy, majeranek, mączka z bulw maranty, melasa, mięta pieprzowa,  zielona, miód, ocet balsamiczny, biały, jabłkowy, winny czerwony, papryka,  rodymenia, rozmaryn, sól, sos sojowy, syrop klonowy, ryżowy, z brązowego ryżu, szafran, szałwia, szczypiorek,    tamarynda, trybuła ogrodowa, tymianek, wanilia Anyżek, esencja migdałowa, kapary, kielichowiec wonny, ocet biały, pieprz „czerwone płatki”, biały, Cayenne, czarny, pieprz pepercorn, skrobia kukurydziana, słód jęczmienny, syrop kukurydziany, tapioka, żelatyna
Inne Żadne Galaretki i dżemy z zalecanych owoców, majonez, musztarda, niskotłuszczowe sosy do sałatek (z zalecanych składników) Keczup, kwaśne marynaty, z koprem, koszerne, słodkie, przprawy smakowe, sos Wrcestershire
Herbatki ziołowe Echinacea, głóg, imbir, lukrecja,  liście truskawki, lucerna, łopian, owoc dzikiej róży, rumianek zielona herbata, żeńszeń Cayenne, bez aptekarski (czarny),  brzoza brodawkowata, dong quai, dziurawiec, kocimietka, liście malin, mięta zielona i pieprzowa, mniszek lekarski, morwa, pietruszka, szałwia, szanta, szczaw, tymianek, waleriana kozłek lekarski), werbena pospolita Aloes, chmiel zwyczajny, czerwona koniczyna, dziewanna, goryczka,  lipa, rabarbar, senes, znamiona kukurydzy, tasznik pospolity, podbiał, kozieradka pospolita
Używki Kawa, zielona herbata Czerwone i  białe wino, piwo, woda sodowa Coca-cola, likiery destylowane, napoje gazowane, czarna herbata


Przykładowe menu na jeden dzień

  • Śniadanie: naleśniki z mąki orkiszowej ze smażonymi jabłkami, sok z papai, ½ grejpfruta, kawa.
  • Przekąska: Koktajl jogurtowy z ananasem i kiwi.
  • Obiad: Zupa z soczewicy (przyrządzić z produktami wg zaleceń z tabelki), mieszana sałatka (z produktów wg tabelki), woda mineralna z cytryną.  
  • Przekąska: Chleb Wasa z serem kozim, wiśnie, zielona herbata.
  • Kolacja: Łosoś z czosnkiem, imbirem i kolendrą, brązowy ryż, duszony seler, szklanka białego wina.

Uwaga 1: Wszystkie przyprawy jakie chcemy dodać, żeby urozmaicić sobie menu, muszą być wg zaleceń podanych w tabelce.
 
Uwaga 2: Picie podczas jedzenia powoduje rozcieńczanie soków trawiennych i co za tym idzie zaburza procesy trawienne, dlatego staraj się popijać na pół godziny przed posiłkiem i tyleż samo po jego zakończeniu, nigdy w trakcie.  

Dlaczego warto zastanowić się nad (przynajmniej tymczasowym) zastosowaniem diety zgodnej z Twoją grupą krwi?

Stosowanie diety zgodnej z grupą krwi powoduje utratę wagi oraz łatwiejsze trawienie pokarmów, a co za tym idzie zmniejszają się różne dolegliwości układu trawienia. Człowiek staje się zdrowszy. Ci którzy stale narzekali na chroniczne dolegliwości takie jak: astma, bóle głowy, zgaga, zaparcia, odczuwają znaczną poprawę. Ma to wielkie znaczenie dla biegaczy, czy ogólnie – dla sportowców. Gdy ograniczona jest ilość wirusów i infekcji, organizm lepiej funkcjonuje i nie jest narażony na różnego rodzaju choroby. Poza tym spożywanie odpowiednich pokarmów zgodnie z naszą grupą krwi spowoduje odtworzenie naturalnych funkcji obronnych układu odpornościowego. Metabolizm też się naprawi, a krew zostanie oczyszczona z niebezpiecznych trucizn.

Sam od niedawna odżywiam się zgodnie z dietą dla mojej grupy krwi. Czuję się lepiej, waga zdecydowanie spadła, a nie zauważyłem jakiś negatywnych objawów. Jestem bardziej energiczny, mniej ospały, a treningi wykonuję tak jak dotychczas. Energii mi nie brakuje. Oczywiście decyzja o włączeniu tej diety do menu biegacza powinna być skonsultowana ze specjalistą i przemyślana.

Przy odrobinie starań można zbilansować swoją dietę i dostarczyć odpowiedniej ilości białka, które buduje mięśnie oraz inne potrzebne pierwiastki i minerały. Zaprezentowane w artykule przykładowe przepisy pokazują, że dostarczane są również węglowodany, co jest ważnym składnikiem menu biegacza. Jeśli ktoś zdecyduje się na wprowadzenie tej diety, ważne jest aby co najmniej co pół roku robić odpowiednie badania krwi i wyniki konsultować ze specjalistą. Wtedy sami będziemy wiedzieli, czy nasz osobisty „silnik” otrzymuje odpowiednie „paliwo”, do dobrej i bezpiecznej jazdy jaką jest nasze życie. 

Źródła:
Dr Peter J. D’ Adamo, Jedz zgodnie ze swoją grupa krwi
Dr Peter J. D’ Adamo, Catherine Whitney, Gotuj zgodnie ze swoją grupą krwi