NB 1080v12
 
13 grudnia 2013 Redakcja Bieganie.pl Zdrowie

Chcesz uniknąć kontuzji? Trenuj w różnych butach!


Bieganie w co najmniej dwóch parach butów tygodniowo zmniejsza ryzyko występowania kontuzji. Do takiego wnioski doszli naukowcy z Laboratorium Badań Medycyny Sportowej działającym przy Centrum Badawczym ds. Zdrowia Publicznego w Luksemburgu.

65456.jpg

Badacze sprawdzili „kontuzjogenność” u 264 biegaczy

Badanie trwające 22 tygodnie zostało przeprowadzone na 264 biegaczach-amatorach. Polegało ono na zbieraniu informacji m.in. na temat kilometrażu i intensywności treningów biegowych, liczby używanych butów, udziale innych uprawianych sportów oraz występujących kontuzjach u każdego obserwowanego biegacza.

Podczas badania okazało się, że około 1/3 badanych (87 osób) nabawiło się w analizowanym okresie co najmniej jednej kontuzji (na potrzeby badania kontuzję zdefiniowano jako ból fizyczny lub dolegliwość kończyn dolnych utrzymującą się przez jakiś czas lub jako rezultat biegania, który zakłócił trening przez co najmniej 1 dzień). 

Ponadto badanie wykazało, że 116 z 264 badanych osób przez czas trwania obserwacji biegało zazwyczaj w jednej parze obuwia, a pozostałe 148 używało kilku różnych butów (średnio każdy z nich biegał podczas badania w 3,6 parach butów).

2.jpg

Wnioski z badania

Na podstawie powyższych informacji  oraz przeprowadzonej analizie regresji okazało się, że u osób biegających w kilku parach butów ryzyko występowania kontuzji jest mniejsze o 39% od osób biegających cały czas w tych samych butach.

Jak można to wytłumaczyć? Naukowcy twierdzą, że może wiązać się to z różną budową każdego buta, która powoduje, że rozkład sił oddziałujących na stopę podczas uderzenia o podłoże jest różny dla wielu modelu butów i w przypadku zmiany obuwia może odciążać uszkodzone tkanki. 

Dodatkowo w wyniku badań okazało się, że mniejsze ryzyko występowania kontuzji występuje również u tych biegaczy, którzy poza bieganiem uprawiają także inne sporty. 

Jaki z tego morał? Nie poprzestawajmy na jednej dyscyplinie i jednej parze butów. Jeśli mamy taką możliwość.

Źródło: ncbi.nhm.nih.gov, onlinelibrary.wiley.com, runnersworld.com

Redakcja Bieganie.pl