bolszui
12 stycznia 2023 Columna Medica Zdrowie

Ból szyi – co oznacza, jak sobie z nim radzić?


Chyba każdy z nas doświadczył sytuacji kiedy rano budzi się z bólem szyi i ograniczeniem skrętu głowy. Taki objaw potrafi utrudnić codzienne funkcjonowanie. Pacjenci skarżą się na różne typu bólu mięśni szyi i karku, które pojawiają się w różnych sytuacjach. Przyjrzyjmy się dzisiaj różnym rodzajom bólów szyi, przyczynom ich powstawania i postępowaniu.

Najczęstsze dolegliwości bólowe odcinka szyjnego kręgosłupa to:

  • ból karku promieniujący do głowy
  • ból szyi po spaniu, najczęściej z ograniczeniem ruchomości
  • ból szyi przy skręcaniu głowy
  • rwący ból od szyi do łopatki
  • ból jednostronny z promieniowaniem do barku
  • ból z promieniowaniem do kończyny górnej (drętwienie, mrowienie palców, osłabienie siły mięśniowej)
  • bóle głowy, migreny, zawroty głowy tzw. szyjnopochodne

Odcinek szyjny kręgosłupa posiada największą ruchomość w porównywaniu z pozostałymi odcinkami kręgosłupa. Jego zwiększona ruchomość jest możliwa dzięki charakterystycznej budowie. Jednak stanowi to duże wyzwanie dla mięśni stabilizujących. Im większa mobilność tym większa powinna być stabilność mięśniowa, Za sprawą dużej ruchomości odcinek szyjny ma większą podatność na urazy, przeciążenia i zmiany degeneracyjne.

Zespół bólowy kręgosłupa szyjnego może być również związany ze złym stanem emocjonalnym. Sytuacje stresowe potrafią wywołać nadmierne napięcie mięśni, ból karku i głowy. Osoby z depresją, niską samooceną i postawą lękową, mogą uskarżać się na przewlekłe problemy z odcinkiem szyjnym. 

Wśród głównych przyczyn prowadzących do bólu w odcinku szyjnym kręgosłupa wymienić należy siedzący tryb życia, związany z wykonywaną pracą zawodową oraz brak aktywności fizycznej. Zdarza się oczywiście, iż dolegliwości odcinka szyjnego są wynikiem urazów mechanicznych, takich jak urazy skrętne kręgosłupa czy urazy komunikacyjne typu whiplash. Zdecydowanie częściej jednak problemy odcinka szyjnego są wynikiem codziennych i wielogodzinnych przeciążeń statycznych. 

Najczęściej spotykane zaburzenia w odcinku szyjnym:

Konflikt korzeniowo-dyskowy

Konflikt korzeniowo-dyskowy to stan w którym dochodzi do podrażnienia lub ucisku korzeni nerwowych poprzez krążek międzykręgowy, tzw. dysk. Dochodzi do przemieszczenia jądra miażdżystego w kierunku tylno-bocznym, co powoduje ucisk na korzeń nerwowy.

Jak rozpoznać dyskopatię:

  • ból miejscowy zlokalizowany w obrębie kręgosłupa szyjnego, który promieniuje do kończyny górnej najczęściej podczas wyprostu i rotacji szyi
  • osłabienie siły mięśniowej
  • odruchowe napięcie mięśniowe
  • zaburzenia czucia powierzchownego objawiające się parestezjami (mrowienie, drętwienie) niektórych palców w obrębie danego unerwienia.

Prawidłowa diagnoza jest kluczowa dla przebiegu procesu leczenia. W przypadku bólu promieniującego konieczna  jest diagnostyka obrazowa – najczęściej rezonans odcinka szyjnego. Dyskopatie najczęściej leczy się nieoperacyjnie. Ważna jest pomoc doświadczonego fizjoterapeuty, który zastosuje odpowiednią terapię.

Kręcz szyi – pobudka, nie mogę ruszyć szyją!

Kręcz szyi charakteryzuje się dużym ograniczeniem ruchów szyi i nadmiernym skurczem obronnym mięśni. Powodem takiego zablokowania najczęściej jest :

  • utrzymywana, wymuszona pozycja szyi
  • nagły, niekontrolowany ruch głową, najczęściej skrętny
  • spanie w niewłaściwej pozycji

Ból i zablokowanie pojawiają się od razu lub bardzo szybko; w ciągu 3 dni dolegliwości najczęściej mijają. Szybko reaguje na terapie. Jak można sobie samemu pomóc?

  • Ciepłe kompresy, ciepły prysznic
  • Delikatne wprowadzanie ruchu do granicy bólu
  • Automasaż piłka uciskową
  • Mobilizacja odcinka piersiowego

Ćwiczenie 1

Fot 1
Roller pod odcinkiem piersiowym, dłonie splecione na szyi, nogi zgięte w kolanach

Na wydechu zrób wyprost w odcinku piersiowym odginając się do tyłu. Biodra pozostają bez ruchu. Głowa podtrzymywana na dłoniach. Powtarzamy ćwiczenie przesuwając roller do góry.

Ćwiczenie 2

Ćwiczenie 3 – Rozciąganie mięśnia czworobocznego

Fot 3 1

W pozycji siedzącej dłoń od strony rozciąganej schowaj pod pośladek. Druga dłoń trzyma głowę nad uchem. Pociągnij głowę w stronę barku-delikatnie. Jeśli czujesz rozciąganie m. szyi pozostań w tej pozycji przez 30s. Delikatnie wróć do pozycji wyjściowej podtrzymując głowę ręką. Powtarzamy na obie strony.

Ćwiczenie 4 – Rozciąganie mięśnia dźwigacza łopatki

Fot4

W pozycji siedzącej dłoń od strony rozciąganej schowaj pod pośladek.Druga dłoń kieruje głowę w bok i lekko w dół- tak jakbyś patrzył na drugie biodro. Jeśli poczujesz rozciąganie po tylno – bocznej stronie szyi pozostań w tej pozycji przez 30s. Powoli wróć do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy na obie strony.

Zespół posturalny skrzyżowania górnego, czyli głowa wysunięta do przodu

Jak sama nazwa wskazuje jest to zaburzenie postawy. Głowa wysunięta do przodu, zaokrąglone pleców części piersiowej i wynikające z tego ograniczenia ruchomości w kręgosłupie i barkach. Czasami u osób z nadwagą może pojawić się zgrubienie tkanki tłuszczowej, tzw. wdowi garb. Nieprawidłowa postawa generuje  napięcia tkanek miękkich, zmiany ich długości i elastyczności. Nadmiernie napięte są mięśnie klatki piersiowej i karku, rozciągnięte mięśnie w odcinku piersiowym kręgosłupa i szyi od strony przednio-bocznej. Z czasem może doprowadzić to do zaburzeń w układzie kostno-szkieletowym. Siedzenie z wysuniętą głową powoduje mniejszą pracę mięśni głębokich szyi, czyli tych które zapewniaj stabilność kręgosłupa. Zwiększoną aktywność wykazują w zamian inne mięśnie, które po pewnym czasie stają się przyczyną bólu. Siły działające na szyję w protrakcji są dużo większe niż w momencie, gdy głowa znajduje się nad klatką piersiową.

W dzisiejszych czasach nie tylko bardzo często wysuwamy głowę do przodu, ale także notorycznie patrzymy w dół. Wszystkiemu winne smartfony oraz laptopy, które zdominowały naszą pracę zawodową. Jeśli podczas wykonywania ćwiczeń i uprawiania aktywności nie skorygujemy naszej postawy, dolegliwości mogą pojawiać się już podczas aktywności.  Co gorsze, wykonując ćwiczenia bez korekcji postawy możemy zrobić sobie krzywdę.

Najczęstsze błędy podczas ćwiczeń: wysuwanie głowy do przodu!

Fot 10 dobrze

Fot 11 źle


Autorką tekstu jest mgr Kamila Sochaj – fizjoterapeutka COLUMNA MEDICA z kilkunastoletnim doświadczeniem w zawodzie. Dyplomowana terapeutka manualna wg standardów IFOMPT. Prywatnie sprawdza swoje granice wytrzymałości uprawiając sporty wodne i wędrówki górskie.

columna medica
Columna Medica

Columna Medica - nowoczesna klinika rehabilitacji połączona z 4-gwiazdkowym hotelem oraz strefą Medical SPA & Wellness, położona w otoczeniu 100-letniego lasu, w pobliżu Łodzi. To miejsce, w którym Goście jednocześnie mogą zadbać o swoje zdrowie pod okiem profesjonalistów, jak i wypocząć dzięki dedykowanym zabiegom SPA