3 września 2015 Redakcja Bieganie.pl Trening

Aplikacja treningowa KNOW YOUR PACE


Środa 2 września to pierwszy dzień, kiedy można już było ściągnąć aplikację treningową KNOW YOUR PACE. W tym momencie działa tylko na telefonach z Androidem ale mamy nadzieję, że niedługo ruszy też iPhone.

W skrócie – czemu ta aplikacja ma służyć?

Znaj swoje tempo – czyli Know Your Pace

To jest cel główny – pomoc w szacowaniu optymalnych temp treningowych. Metoda bazuje na 12 minutowym wysiłku maksymalnym (znanym jako Test Coopera) i na podstawie tempa z tego testu szacowane są tempa treningowe.

Aplikacja oblicza tempa graniczne. Na przykład w przypadku spokojnego treningu, rozbiegania, jest to tempo wolniejsze od tempa z Testu Coopera o 25%. Każdy homo sapiens powinien się z takim tempem czuć komfortowo. Ale z jakim tempem – ktoś się zapyta? Z tempem nie szybszym niż (Tempo z testu Coopera) / 0,75. Nasza aplikacja zakłada, że tempo graniczne jest tempem najszybszym. Od niegoodejmowane jest dodatkowe 5% tworząc pewien „bufor” tworzący daną strefę treningową.

Przykład.

Pobiegłem w Tescie Coopera 3 km. Czyli moje tempo to 4:00. Tempo graniczne spokojnego treningu to: 4:00/0,75 = 5:20
5:20 / 0,95 = 5:37

Czyli strefa spokojnego treningu to 5:20 – 5:37

W aplikacji wykorzystywane są także oczywiście wyższe tempa. Co z tempem progowym, co z progiem mleczanowym ! – zawołają być może jacyś zwolennicy teorii progów. O tym opowiem za kilka dni, dzisiaj więcej o technicznych kwestiach aplikacji.

Aplikacja pomaga nam wykonać test Coopera, ale umożliwia także wpisanie wyniku testu „z ręki”.

Skoro znamy nasze tempo, to czas na…

Zestaw, bank jednostek i środków treningowych

W aplikacji znajdziecie pewien zestaw jednostek treningowych. W tym momencie aplikacja szykowana była głównie żeby zdążyć na czas dla zawodników, którym został ostatni miesiąc przygotowań do Biegnij Warszawo.

Dlatego sposób wybrania odpowiedniej dla siebie jednostki treningowej nie jest oczywisty, ale w najbliższych tygodniach poprawimy to. W tym momencie, musicie przyjąć nasze założenie, że:
– początkujący – to ci, którzy nie są w stanie biec spokojnym tempem przez dłużej niż 1 godzinę
– śr. zaawansowani – to ci, którzy nie są w stanie biec dłużej niż 2 godziny
– zaawansowani – ci są w stanie biec dłużej niż 2 godziny

Chciałbym krótko wytłumaczyć dlaczego tylko ten parametr decyduje o tym, czy powinniśmy wybrać trening dla zaawansowanego czy dla początkującego.

Są osoby, które nie potrafią biegać szybko, a jednak potrafia bardzo długo. I nie są się w stanie przesunąć w stronę wyższych prędkości. jednak to co robią, czyli długi czas biegu jest czymś, czego nie osiąga się z marszu, swoje trzeba wybiegać. Można powiedzieć, że te osoby weszły na pewien poziom długodystansowego zaawansowania.

Z drugiej strony są osoby, które na przykład Test Coopera są w stanie przebiec relatywnie nieźle, np. ponad 3 km. Ale gdybyście poprosili ich o przebiegnięcie 10 km, to okazałoby się, że zajmuje im to godzinę i pod koniec płaczą z bólu. To są osoby nie zaawansowane, które nie potrafią utrzymać się jeszcze długo w ciągłym biegu (to jest notabene dokładnie mój przypadek sprzed 15 lat – Test Coopera biegałem 3150 ale po przebiegnięciu 12 km nie mogłem się ruszyć z bólu).

Bank jednostek będziemy poszerzać i ułatwiać ich wybieranie

Skoro mamy już jednostki to czas na…

Wirtualnego trenera

Aplikacja umożliwia wykonanie treningów spośród wybranego banku jednostek, z tempami dostosowanymi do zawodnika. Jeżeli komuś znudzi się rozgrzewka, może przejść do kolejnego etapu.

Aplikacja w trakcie treningu pokazuje strefe tempa w jakiej powinniście się znajdować, oraz sygnalizuje, jeśli przekraczacie którąś z granic

Teraz kilka słów o …

Twórcach aplikacji

Od strony sportowej, treningowej, merytorycznej odpowiada jedna osoba, czyli piszący te słowa. Od strony wykonawczej, zwinna, prężna i dynamiczna firma eengine (http://eengine.pl/). Eengine jest firmą, z którą współpracujemy od pewnego czasu, przy rozwijaniu różnych projektów (np katalagbiegowy.pl) i sprawy idą do przodu. Przeliczając to stricte matematycznie, pracują 6 razy szybciej niż poprzednia firma z którą współpracowaliśmy. Ale nie bedę ich może za bardzo chwalił, bo jeśli nagle dostaną za dużo zleceń to zapomną o bieganie.pl 🙂

Oczywiście są…

Problemy techniczne

Kiedy pojawia się nowa aplikacja musza pojawić się błędy, niedoróbki. Czas nas gonił (i goni) i nie było czasu na realizację wszystkich pomysłów i planów – ale jesteśmy otwarci na wasze uwagi, będziemy priorytetyzowali wasze zgłoszenia i na pewno część z nich realizowali.

Nazwa Know Your Pace wskazuje oczywiście na to, że wersja angielskojęzyczna także wkrótce się pojawi.

Aplikacja jest do pobrania na Google Store TUTAJ