New Balance 1080v12
 
14 października 2014 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Testujemy zegarek Polar V800


Polar V800, przynajmniej podczas premiery, przedstawiany był jako zaawansowany technologicznie komputer treningowy. Jednak gdy trafił do sprzedaży, od razu zyskał opinię niedopracowanego urządzenia. Najnowsze wersje oprogramowania wyeliminowały większość początkowych braków, a to co pozostało do dokończenia jest spodziewane w najbliższych aktualizacjach, czy jednak zegarek spełnia swoje oczekiwania?

V800_black_340x395.png

Polar odszedł od standardowej sportowej estetyki i maksymalnej ergonomii podczas treningów. V800 pod względem konstrukcji, funkcji i możliwości ma wiele wspólnego ze SmartWatchami. Polar oferuje między innymi całodobowy monitoring aktywności użytkownika, połączenie z telefonem komórkowym, informacje o stanie regeneracji po treningach, a nawet ostrzeżenia o niedostatecznej aktywności. 
V800 + Polar Flow

V800 jest intuicyjny i prosty w obsłudze z dużą liczbą opcji i ustawień, które jednak w samym zegarku są ograniczone. Do obsługi zegarka służy 5 przycisków, TapScreen (dotykowy ekran) i HartTouch (gest). Całość jest wykonana solidnie, wyświetlacz chroni szkło Gorilla Glass, a zegarek jest wodoodporny. Ponadto Polar wykorzystuje interfejs Bluetooth Smarth do komunikacji z sensorami zewnętrznymi, co pozwala także na bezprzewodową komunikację z niektórymi urządzeniami mobilnymi. 
Korzystając tylko z zegarka mamy dostęp jedynie do podstawowych ustawień i ogólnych informacji o treningu. Aby ustawić zakresy pulsu, widoki treningu lub zaplanować sesję treningową należy skorzystać z Polar Flow, które pełni również funkcję dziennika biegowego i portalu społecznościowego użytkowników V800.
Z poziomu Polar Flow użytkownik ma dostęp do historii swoich treningów oraz wszystkich ustawień zegarka. Po zmianie ustawień wystarczy je zsynchronizować. Dostępne jest ok. 60 rodzajów aktywności w których można dowolnie i niezależnie spersonalizować kilka widoków treningu, alarmów, sygnalizacji i dodatkowych sensorów.
Tryb treningu

W trybie treningów nie zauważyłem poważnych braków, są pewne niedociągnięcia ale nie wpływają one na komfort użytkowania. Zegarek V800 w połączeniu z Polar Flow pozwala na zaplanowanie treningu, sesji interwałowej, biegu w określonym tempie, zakresie HR itp. Tu do wyboru jest rodzaj sygnalizacji przekroczenia ustawionego limitu: sygnalizacja dźwiękowa –  nieco za cicha – i wibracyjna, której nie da się przeoczyć.

Raz zaplanowany trening może być na stałe zapisany w pamięci zegarka, wystarczy zaznaczyć go jako ulubiony (Favorites), by w każdej chwili móc go uruchomić. W ulubionych dostępna jest również domyślna funkcja Race pace. Po deklaracji dystansu i planowanego czasu otrzymujemy dodatkowy widok. Funkcja działa na zasadach wirtualnego partnera, wyświetla między innymi tempo w jakim należy biec i stratę/zapas do zakładanego czasu.

polarv800

W zegarku dostępna jest też opcja nawigacji po wyznaczonej trasie. Ten moduł ma jednak jedną poważną wadę. Zegarek nawiguję tylko po trasie, która została zarejestrowana podczas wcześniejszego treningu. Nie ma możliwość wyznaczenia trasy „palcem na mapie” i wgrania jej do V800. Jest natomiast możliwość nawigacji do punktu startu lub wcześniej zaznaczonego punktu kontrolnego. 

Ładowanie i synchronizacja

Do ładowania i synchronizacji wykorzystywany jest kabel z wtyczką USB i złączem do zegarka. Połączenie mechaniczne nie jest stabilne, zdążają się problemy z podłączeniem zegarka do synchronizacji i ładowania. Klamra do zegarka nie zapewnia stabilnego połączenia i czasami trzeba do tego sporo cierpliwości. 
Polar Flow ma swoją wersję na uprzedzania mobilne, pozwala ona na komunikację przez Bluetooth Smarth z urządzenia mobilnego z zegarkiem i przesyłanie danych do Polar Flow. Aplikacja jest dostępna na IPhone 4S i nowsze oraz iPady. Aplikacja jest dostępna na niektóre urządzenia z systemem Android, ale nie ma możliwości połączenia z V800.

Jak działa GPS?

GPS określa lokalizację początkową zwykle nie dłużej niż 30 s ale początkowe wskazania często są obarczone większym błędem. Wskazania stają się dokładniejsze zwykle po 2-3 minutach.

Reakcja na zmienność tempa wynosi ok 2-3 s i jest nieco wolniejsza niż w przypadku urządzeń wykorzystujących footpod. Tempo chwilowe podczas biegu waha się ok. ±10 s i zdarzają się większe, chwilowe odchylenia. Ale średnie tempo i dystans odcinka zwykle obliczone są z niewielkim błędem (do 2%). Zegarek bardzo dobrze reaguje na zmienność tempa, np. podczas wykonywania rytmów 100 m/100 m, na stadionie długość odcinków jest mierzona z dużą dokładnością.  

Według instrukcji zegarek pracuje ok 13 godzin w trybie 1 s rejestracji pozycji GPS z rejestracją HR. Na Biegu 7 Dolin po 10,5 godzinach została wyświetlona informacja o niskim poziomie baterii, po 11,5h pomiar GPS został automatycznie wyłączony. Przy czym zegarek nie wyłączył się a pozostałe pomiary nadal były rejestrowane: czas, HR i wysokość.

 

trasa.jpg
Tras Biegu 7 Dolin zarejestrowana przez Polar V800

wykres.jpg
Profil trasy, HR i tempo podczas B7D. W końcówce widać,
że tempo spadło do zera a HR i wysokość nadal były rejestrowane

Jak radzi sobie GPS w terenie zurbanizowanym? Nie zarejestrowałem większych odchyleń niż te widoczne poniżej. W przypadku takich przeszkód jak tunele czy wiadukty, od miejsca utraty do miejsca odzyskany sygnał GPS wyznaczana jest linia prosta. 
mw_1.jpg
Wycinki trasy 36. PZU Maratonu Warszawskiego. Ulica Puławska i tunel Wisłostrady

W trakcie treningu można  zmienić częstotliwość pomiaru GPS na 60 s, co pozwoli na wydłużenie czasu pracy baterii do 50 godzin. Pamięć zegarka pozwala na zapis do 60 godzin treningu. Jeżeli poziom naładowania baterii jest poniżej 10% nie ma możliwości uruchomienia żadnego treningu, nawet z wyłączonym pomiarem GPS. Naładowanie baterii do 100% trwa maksymalnie 4 godziny.

Dokładność wysokościomierza barometrycznego to jedna z miłych zaskoczeń w tym zegarku. Po kalibracji wysokości wskazania były niemalże zgodne ze wszystkimi tabliczkami informacyjnymi na trasie B7D. V800 pozwala dzięki temu na wyświetlanie bieżącej wysokości, nachylenia terenu i temperatury. 
Monitoring aktywności i testy wydajności

Polar oferuje możliwość monitoringu dziennej aktywności użytkownika bez potrzeby noszenia paska HR, do tego celu wystarczy sam zegarek. Dzięki tej opcji V800 może dostarczyć nam informacji o dziennym wydatku energetycznym i poziomie dziennej aktywności, który wpływa na wskaźnik regeneracji organizmu (Recovery status). Po każdym treningu, w podsumowaniu dostajemy informacje jak wymagająca była ostatni sesja treningowa i ile czasu należy przeznaczyć na regenerację.

Ponadto w V800 dostępne są cztery testy pozwalające określić wskaźniki wytrenowania i zmęczenia organizmu. Wykonując Fitness Test wyliczany jest wskaźnik VO2max, wynik w moim przypadku jest porównywalny z wynikiem próby wysiłkowej. Orthpostatic test pozwala ocenić aktualny stan naszego organizmu, test trwa ok 10 minut, mierzony jest średni puls podczas spoczynku i po wstaniu oraz maksymalny puls podczas trwania testu. Wnyki można porównać z poprzednimi i w ten sposób ocenić zmęczenie organizmu. 

Jump test pozwala określić wysokość wyskoku – ze względu na brak stride sensora nie mogłem wykonać tego testu.

RR recording to natomiast test, który miał pozwolić zmierzyć dokładnie rytm serca na potrzeby np. badań naukowych. Ostatnie aktualizację pozwalają na analizę danych z tego testu w Polar Flow.

Pozostałe funkcje

Polar V800  monitoruję aktywność zawsze gdy nosi się go na nadgarstku, w przypadku gdy wykryje niepokojąco mała aktywność ruchową użytkownika zgłasza dźwiękowe ostrzeżenie o braku aktywność i poniższy alarm widoczny w Polar Flow.

alert.png
Ciekawym rozwiązaniem jest funkcja HeartTouch, czyli zbliżenie zegarka do paska HR. Do tego gestu można przypisać np. włączenie podświetlania. Nie brzmi imponująco ale to rozwiązuje pozwala na włączenie podświetlania jedną ręką – bardzo praktyczne udogodnienie. 

Po przytrzymaniu przycisku LIGHT uruchamianie jest menu podręczne z podstawowymi ustawieniami. W zależności od trybu w jakim jest zegarek są dostępne różne ustawienia. W trybie podstawowym można np. zablokować przyciski lub włączyć tryb samolotowy. W trybach treningu można włączyć lub wyłączyć wibrację, podświetlanie, zmienić tryb pracy GPS lub rozpocząć kolejny etap treningu itp.

podsumowanie.jpg

W ostatniej wersji oprogramowania (1.1.70) przybyła bardzo wygodna funkcja timera interwałowego (moduł Timers) wystarczy zadeklarować czas lub dystans interwału i odpoczynku. 

Braki

Jednym z najbardziej uciążliwych braków jest uboga liczba informacji dostępnych podczas treningu po włączeniu pauzy (przykład na zdjęciu obok). Widoczne jest tylko podsumowanie (czas, HR, zasięg GPS) i nie ma możliwości podglądu widoków treningu.

Ponadto brakuje możliwości eksportu danych do zewnętrznych dzienników treningowych, ta funkcja miała jednak zostać udostępniona w aktualizacjach przewidzianych na wrzesień 2014.

Podsumowanie

Oceniając Polara V800 należy pamiętać że jest to zegarek nadal rozwijany, który na obecną chwilę ma pewne niedociągnięcia w zakresie podstawowej i zaawansowanej funkcjonalności. 

W ostaniem okresie aktualizacje pojawiają się jednak co 2-3 tygodnie, więc jest wysoce prawdopodobne, że wszystkie niedociągnięcia zostaną szybko usunięte, a w zegarku pojawią się nowe funkcje.

Pamiętajmy jednak, że kolejne aktualizacje, oprócz usprawnień, mogą przynieść także nowe błędy. Obecnie największym utrudnieniem jest brak możliwości eksportu danych z Polar Flow do zewnętrznych programów. Natomiast braki funkcjonalne mogą najbardziej doskwierać triathlonistom z powodu jeszcze nie wdrożonego modułu pływackiego. 

Mimo tego wszystkiego uważam, że Polar V800 nie odstaje znacząco od produktów konkurencji z tej półki cenowej. 

Test został przeprowadzony na oprogramowaniu w wersji 1.1.70 i starszej.