New Balance 1080v12
 
18 listopada 2013 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Bieganie zimą – wystarczy motywacja i odpowiedni strój!


bieganie-ilustracja_6.jpg

Bieganie zimą doskonale hartuje zarówno ciało jak i ducha. Regularne wychodzenie na treningi sprzyja uodparnianiu organizmu na wszelkie infekcje. Ponadto, biegając po śniegu czy nierównych nawierzchniach ćwiczymy propriocepcję (zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała). Zima jest też najlepszym okresem, by rozpocząć pracę nad sylwetką: spokojnie biegać a wiosną kupować ubrania o dwa rozmiary mniejsze i z dumą prezentować się na plaży podczas urlopu. 

Nie ma nieodpowiedniej pogody…

Ponieważ reakcja na zmiany temperatury i odczuwanie zimna jest kwestią indywidualną, nie istnieje jedyny słuszny sposób ubierania się zimą. Warto jednak pamiętać kilka prostych zaleceń, aby cieszyć się aktywnością w każdych okolicznościach.

Ze względu na specyficzne warunki: śnieg/błoto pośniegowe/lód/niska temperatura warto  zaopatrzyć się w osobną, specjalną na tę porę roku, parę obuwia. 

BUTY na zimę powinny mieć nieco sztywniejsze podeszwy z agresywniejszym bieżnikiem – chodzi o zapewnienie przyczepności i stabilności na śliskich czy oblodzonych chodnikach. Mocniejsza tkanina wierzchnia, często zawierająca membrany (goretex, shield), umożliwi poczucie komfortu w trudniejszych warunkach – nie zapewni jednak nigdy całkowitej nieprzemakalności. 
Wybór SPODNI  zależy od osobistych upodobań: można założyć cieńszą bieliznę i luźniejsze spodnie. Można również  biegać w przylegających legginsach. W wersji zimowej są one uszyte z gęściej tkanych materiałów. Jeśli wychodząc z domu czujemy delikatny chłód to znaczy, że ich grubość jest odpowiednia – w trakcie treningu szybko się rozgrzejemy. 

Zaopatrując się w KURTKĘ do biegania miejmy na uwadze, że odczuwanie zimna rośnie wraz z prędkością wiatru. Wybierajmy kurtki z warstwą ochronną, blokującą wiatr i deszcz, jednocześnie wyprowadzającą na zewnątrz pot i nadmierne ciepło wytworzone podczas wysiłku. Co do kroju, należy tak go dobrać, aby kurtka  zapewniła wymaganą swobodę ruchu, jednak nie była przy tym zbyt obszerna. Specjalnie przedłużony dół w tylnej części ochroni spocone plecy. Taki krój zapobiega również niekontrolowanemu przesuwaniu się kurtki podczas biegu. Często spotykane wydłużane rękawy z dodatkowym mankietem i otworem na kciuk chroniące dłonie mogą w pewnym stopniu zastąpić rękawiczki. Wysoka stójka w kurtach i bluzach osłoni szyję.
Najważniejsza jest warstwa odzieży najbliżej skóry – BIELIZNA. Powinna ona przylegać do ciała, bo tylko w ten sposób spełni swoją funkcję, czyli zagwarantuje efektywne odprowadzanie potu. Stałe osuszanie skóry wyeliminuje wychłodzenie organizmu.
Pamiętajmy, że skóra głowy jest bardzo wrażliwa na wahania temperatury. Pęd powietrza podczas biegu dodatkowo nasila efekt wychładzający. Twarz, przed podmuchami zimnego wiatru, ochroni wielofunkcyjna CHUSTA. W bezwietrzne dni wystarczy odpowiednia OPASKA lub CZAPKA.
Zimowy strój dopełnią RĘKAWICZKI. Chroniąc przed wiatrem i mrozem delikatną skórę dłoni zwiększają również poczucie bezpieczeństwa, gdyż zawierają dodatkowe elementy odblaskowe.
bieganie_ilustracja2.jpg

Systematycznie biegając uodparniamy się na choroby i na trudności dnia codziennego – dlatego nie przerywajmy treningów, ale dostosujmy ich intensywność i czas trwania do aktualnych warunków pogodowych i własnych możliwości.

SklepBiegacza.pl

sklepbiegacza_logo.png