New Balance 1080v12
 
28 marca 2012 Redakcja Bieganie.pl Sport

Jak wybrać najlepszy dla siebie model linii FAAS


Modele z linii FAAS dosyć szybko doczekały się nagród od branżowych wydawnictw  na świecie. Jeśli zastanawiacie się, który model Faas wybrać dla siebie podpowiadamy czym się one różnią, aby każdy mógł wybrać właściwy dla siebie but.

faas choice top


Generalnie cała linia FAAS to buty dla :

– osób zaawansowanych i lekkich do treningów lub startów na dystansach średnich i długich
– osób regularnie biegających jako buty do szybkich treningów (lub zawodów) ale niezbyt długich
– osób początkujących do rekreacyjnego biegania na krótkich dystansach (3-5 km)

FAAS to but minimalistyczny, zbudowany w taki sposób aby skłonić nas do amortyzowania stopą a nie butem (oczywiście chcąc osiągnąć taki efekt najlepiej biegać boso, ale nie każdy ma ochotę biegać kilkadziesiąt kilometrów tygodniowo boso, zresztą to nie jest rzecz dla wszystkich fajna). Przednia część stopy, to konstrukcja, która poprzez odpowiednią budowę, ułożenie kości, więzadeł i mięśni doskonale nadaje się do amortyzowania dużych obciążeń.

FAAS to linia butów, która sprawia, że kiedy stopa opada na ziemię staramy się przyjmować większą siłę uderzenia na śródstopie niż na piętę i dzięki temu lepiej amortyzować uderzenie. Ale nawet w ramach linii FAAS występują różnice konstrukcyjne i chcemy je tutaj przedstawić.

Podeszwa.

Podeszwa środkowa
Zbudowana jest z bardzo lekkiej i amortyzującej pianki. Nie zawiera
żadnych elementów utwardzających, jest elastyczna, z założenia ma dawać
stopie pełną swobodę ruchów.

Amortyzacja:

faas scale

Amortyzacja w linii FAAS funkcją grubości użytej pianki. W FAAS 500 pianka jest najgrubsza a w FAAS 250 najcieńsza. Numer oddaje skalę amortyzowania FAAS. Biegacze testujący FAAS 500 zwracają uwagę na dynamiczne i lekkie wybicie.

faas side 6

Stabilność

Linia FAAS to nie jest linia której celem jest stabilizacja stopy, ale szybkość, lekkość. Jednak szerokość podeszwy na której są zbudowane daje w efekcie spore różnice w tej kwestii. FAAS 500 daje największe odczucie stabilności, ma najszerszą podeszwę zarówno w pięcie jak i w śródstopiu. Modele 250 i 300 nie różnią się względem siebie znacząco, obydwa mają wąską podeszwę, nastawioną głównie na szybkość i zwinność.

faas bottom 2

Szerokość podeszwy linii FAAS – najszersza pierwsza z lewej: FAAS 500

Podeszwa zewnętrzna

Tutaj jest dosyć duża użytkowa różnica. FAAS 250 i 300 mają podeszwę zewnętrzną bardzo płaską, nadającą się do biegania najlepiej po absolutnie płaskich powierzchniach – asfalcie lub bieżni mechanicznej. FAAS 500 dobrze sprawdzi się z znacznie bardziej uniwersalnych warunkach.


Wierzchnia część buta

Cała linia FAAS ma bardzo lekką i miękką cholewkę co nie znaczy, że źle dopasowaną. Cholewka różni się szczególnie zapiętkiem, który w przeciwieństwie do klasycznych butów biegowych jest bardzo miękki i giętki i na pewno nie będzie powodował problemów ze ścięgnem Achillesa u szybkich biegaczy.

FAAS 500 jest pokryty materiałem o stosunkowo największej gęstości,  natomiast w FAAS 250 cholewkę uszyto z absolutnego minimum materiału, przez co but jest niezwykle lekki i przewiewny.