New Balance 1080v12
 
20 lutego 2008 Redakcja Bieganie.pl Sport

Do Misjonarzy Biegania


Dla Misjonarzy Biegania

Ten tekst ma posłużyć wszystkim tym, którzy chcą namówić i pomóc mieszkańcom swojego miasta, wsi, dzielnicy właśnie w rozpoczęciu biegania.

Mieszkasz w miasteczku gdzie jest 20 tys mieszkańców. A może 2 tys. A może na wsi ?
Generalnie – rozrywek kulturalnych, sportowych, ciekawych wydarzeń jest niewiele. Ludzi wykazujących się jakąś inicjatywą też nie ma a jak są to traktuje się ich nieprzychylnie.
Bieganie.pl postara się pomóc Tobie w zmianie tej sytuacji.
Ale bez Ciebie – nic nie zdziała. Musimy działać razem.

„Misjonarze” biegania ?

Patrząc wiele lat wstecz, misjonarzy spotykał często niewesoły los. Możemy Cię pocieszyć, że nikt Cie nie zamorduje, nie zje żywcem, nie powiesi, nie spali – ale możesz spotać się z niechęcią. Każde nadstandardowe dzialanie może spotkać się z niechęcią. Społeczeństwo jako całość myśli bardzo steoretypowo i prawdopodobnie misjonarz w dowolnej dziedzinie, czy to w Polsce czy w USA byłby skazany na podobnie nieprzychylną reakcję otoczenia.

Najpierw Ty.

Czy utoższamiasz się z którymkolwiek z poniższych stwierdzeń

+ Chciałbym uprawiać jakiś sport
+ Chciałbym biegać
+ Chciałbym schudnąć
+ Chciałbym mieć więcej znajomych o podobnych, co ja zainteresowaniach
+ Chciałbym zrobić coś ponadstandardowego
+ Chciałbym aby miejsce w którym mieszkam było ciekawsze
+ Chciałbym móc biegać wspólnie z mieszkańcami moich okolic

Jeśli tak, czytaj dalej. Jeśli nie – przekaż link komuś innemu. 

Bieganie.pl

Bieganie.pl jest stroną, której misją jest propoagowanie biegania. Ponieważ uważamy, ze bieganie jest najfajniejszym ze sportów chcemy przekonac do niego także innych. Im więcej biegaczy – tym więcej partnerów do biegania, tym więcej imprez biegowych, tym więcej produkowanego i sprowadzanego sprzetu biegowego a co za tym idzie lepsze ceny i łatwość w znalezieniu swojego rozmiaru, modelu. Im więcej biegaczy tym więcej specjalistów od medycyny sportowej mogących nam pomóc. Im więcej biegaczy tym większa szansa na znalezienie talentów na miarę Bronisława Malinowskiego, materiału na sportowców wyczynowych mogących reprezentować nasz kraj na Olimpiadzie, im więcej biegaczy wyczynowych tym wyższy poziom sportu w kraju, tym lepszy dostęp do wiedzy o nowoczesnym treningu. Im więcej biegaczy – tym społeczeństwo zdrowsze.
Bieganie.pl chce doprowadzic do sytuacji w której bieganie stanie się tak powszeche, że zawsze znajdziesz partnera do biegu – czy jesteś w Juracie, Ustrzykach, Świerzawie czy Zabrańcu.

Bieganie.pl i Ty

Nasza współpraca ma polegać na zorganizowaniu w miejscu, w którym mieszkasz grupki regularnie biegających osób. Nieważne, w jakim wieku, jakiej płci. Każdy potencjalny biegacz jest wart tego, aby się nim zaopiekować. Ponieważ na spotkania takiej grupki mogą przyjść ludzie o bardzo różnym poziomie sprawności fizycznej wazne jest abyś potrafił każdym z nich odpowiednio się zająć.
Pewnie sam dobrze pamiętasz swoje początki, jak często brakowało Ci rady kogoś doświadczonego, kogoś, kto wyjaśniłby Ci kilka spraw związanych z tempem biegu, dystansem, rozgrzewką, rozciąganiem.
Teraz to będzie Twoja rola, będziesz w jakimś stopniu odpowiedzialny za tych ludzi, którzy przyjdą na spotkania.

Grupka biegowa

Tworzysz grupę biegową w miejscu gdzie mieszkasz. Co to jest Grupa Biegowa? To grupka osób, które regularnie, przynajmniej raz na tydzień spotykają się zawsze w tym samym miejscu o tej samej porze, aby wspólnie przebiec jakis dystans.
Te regularne spotkania są niezwykle ważne. Mieszkańcy twojej okolicy nie zaczną od razu tłumnie przychodzić. To będzie proces, może dłuższy, może krótszy, ale nie nastąpi to od razu. Sukcesem będzie każda nowa, osoba, która z zaskoczenia pojawi się w miejscu spotkania.
Regularność spotkań powoduje poczucie ciągłości, przekonanie, że można dołaczyć się w dowolnym momencie. Ta grupka powinna działać jak niezawodna instytucja, która ma swoje stałe godziny działania.
Nie przejmuj się tym, że przez pierwsze tygodnie, a może i miesiące będziesz biegać sam. Skoro biegasz – to przecież i tak masz do zrobienia swój bieg, założony trening – więc postaraj się aby raz w tygodniu był to bieg, który zaczynasz zawsze o tej samej porze z tego samego miejsca. Z czasem, przy naszej pomocy informacja o miejscu twojego startu rozniesie się po okolicy, co powinno zaowocować pojawieniem się pierwszych chętnych biegaczy.

Miejsce

Spróbuj zaproponować jakieś miejsce łatwo rozpoznawalne, z którego można rozpocząć bieg możliwie najciekawszą trasą. Pamiętaj, że z tego miejsca powinno być stosunkowo blisko do jakichś nie bardzo uczęszczanych okolic. Prawdopodobnie będziesz chciał pokazać jakieś ćwiczenia, choćby jak należy się rozciągać, a wiele osób może się krępować wykonywaniem takich ćwiczeń wiedząc, że pół okolicy na nich patrzy. Może być to na skraju lasu, ewentrualnie niedaleko w biegu do lasu, łąki. Jeśli musicie na razie biegać po uliczkach miasteczka to niech trasa przebiega przez jakieś miejsca, w których będzie można ćwiczyć w nieskrępowany sposób.

Dystans

Na poczatku wiele osób nie jest w stanie przebiec w sposób ciągły więcej niż kilka minut. Są tacy, którzy staną już po 200 metrach. Wasze bieganie może na początku być przeplatane marszem. Dlatego trasa powinna być poprowadzona w ten sposób, aby zupełnie początkujący mogli łatwo wrócić do domu a zaawansowani kontynuować bieg. Dystans będzie pewnie rósł w miarę z zaawansowaniem grupy, sami będziecie potem decydowali o trasie.

Czas

Dobrze jest wybrać taki dzień i porę, która pozwoli na dołączenie się możliwie dużej liczby okolicznych mieszkańców. Sobota czy niedziela rano wydają się być najlepszymi dniami. Pamietajcie jednak, aby nie kolidowało to ze zwyczajami, tradycją np. z poranną mszą.
Naprzykład jedna z pierwszych w Polsce tego typu grup biegowych, mająca swoją stronę pod adresem sbbp.pl spotyka się zawsze w sobotę o 8:00 rano.

Działania

Kiedy już wybierzesz miejsce, czas, zastanowisz się nad trasą – postaramy się to umieścić na stronie. Jeśłi masz jakieś zdjęcia okolic po których chcesz biegac – także je przyślij. Postaramy się stworzyć na stronie miejsce dedykowane tylko Twoim i Twojej grupy potrzebom. Ta podstrona będzie też służyć jako wasza „tablica informacyjna” dla innych biegaczy z Twoich okolić. Możecie mieć własne podforum lub wątek na forum dedykowany waszym spotkaniom.
Musimy jakos poinformować biegaczy o powstaniu tej grupy. Samo pojawienie się regulanie biegającej grupki będzie już wyraźnym sygnałem, który powinien przyciągnąć uwagę. Ale zanim powstanie grupka – będziesz sam, może będzie was dwóch, trzech.
Sposób docierania do lokalnej społeczności będziemy musieli za każdym razem, indywidualnie w każdym przypadku przeanalizowac i zaplanować.

6 Prostych Rad

Poznanie potrzeb

Jeśli przyjdzie na spotkanie ktoś nowy ważne jest aby poznać jego potrzeby. Co skłoniło go aby przyjść? Czy jest to chęć uprawiania sportu czy może zrobienia czegoś dla zdrowia, schudnięcia, czy może z ciekawości? Z każdą osoba dobrze jest porozmawiać i dowiedzieć się co spowodowało, że przyszedł, skąd się o spotkaniu dowiedział.

Nie narzucanie punktu widzenia

Nie narzucaj swego punktu widzenia, nie bądź autorytarny. To może zniechęcać. Jeśli ktoś ma swój ustalony punkt widzenia na pewne sprawy to staraj się, poznać, dlaczego tak jest, rozmawiaj z nim a nie próbuj na siłę tego zmieniać. Zwłaszcza na poczatku kiedy jeszcze mało się znacie zbyt mocne ingerowanie w czyjeś poglądy może być zniechęcające.

Dostosowanie do najsłabszych

Poziom ludzi, którzy przyjdą może być różny. Musicie wspólnie dojść do takiego układu spotkania, aby najsłabsi nie czuli się zlekceważeni, ale mocniejsi nie czuli się znudzeni. Zresztą mocniejszych trzeba przekonać, ze to początek ich biegowej kariery a chcąc biegać w towarzystwie i tak wielkiego wyboru nie mają.

Ostrożność – wiek, waga

Zwróć uwage szczególnie na osoby w starszym wieku lub o dużej nadwadze. Być może planowany przez nich wysiłek przekracza teraz ich możliwości i dla nich rozpoczęcie przygody z bieganiem powinno być przeprowadzone ze szczególną ostrożnością. Ostatnią rzeczą, jaką chcesz, chcemy jest to aby te osoby ucierpiału na zdrowiu w wyniku tych spotkań.

Inaczej niż w szkole

Uważaj, aby wasze bieganie nie przerodziło się w spotkania wg szkolnych schematów. Nie możesz być dla tych ludzi jak nauczyciel, ale jak kolega, koleżanka. Grupa musi działać na zasadach partnerskich a nie szkolnych. Tylko wtedy, kiedy każdy jej członek będzie czuł się za nia współodpowiedzialny będzie mogła się rozwijać.

Integracja

Postaraj się stworzyć przyjazną, otwartą, integracyjną atmosferę. Do takiego miejsca ludzie chcetniej będą wracali lepiej się z grupą idenntyfikując. Staraj się wszystkich poznać, zwracaj się do każdego po imieniu, zachęcaj, inicjuj wzajemne poznawanie się w grupie. Uśmiech na przywitanie wiele ułatwia.

Trochę teorii i rad, które powinny Ci pomóc

Bieganie – najprostszy sport

Bieganie jest bez wątpienia jedną z najprostszych i najtańszych form aktywności fizycznej. Ale nie jest jedyną. Rower, pływanie, aerobic, szybki chód lub nordic-walking, narty biegowe, rolki – wszystkie ona mają swoje zalety. Ale są i wady. Rower – wymaga kosztownego sprzetu, pływanie – basenu, aerobic – klubu sportowego, narty – nart i śniegu, szybki chód i nordic walking – dobrej samooceny, że nie wygląda się śmiesznie, rolki – dobrych rolek i gładkiego asfaltu.
Na tle tych wszystkich sportów bieganie wydaje się być stosunkowo najprostsze i najtańsze.

Cel biegowy

Cel biegowy to często nierozumiana i niedoceniana koncepcja. Naprzykłąd bieganie dla zrzucenia wagi jest takie same jak samo zrzucanie wagi przy pomocy diety – czyli istnieje ten tak zwany efekt yoyo. Jesłi tylko trochę schudniemy przestaniemy biegać. I wtedy tyjemy. Cel biegowy uczy myślenia w zupełnie inny sposób – zawsze mamy przed soba jakis stricte biegowy cel, który motywuje nas do wyjścia na trening. Jaki może być cel biegowy? Przebiec maraton, poprawić życiówkę na 10 km czy w maratonie. Oczywiście nie każdemu cele biegowe są potrzebne, niektórzy od zawsze biegaja dla przyjemności – ale ….oni już są biegaczami. Tymczasem misjonarz biegania dociera do tych, którzy chcą się stać biegaczami lub nawet sobie tego jeszcze nie uświadamiają.

Intensywność biegu

Nie każdy ma pulsometr i nie należy od wszystkich wymagac posiadania go, zwłaszcza, jeśli chcemy przekonać, że bieganie to najtańszy sport. Dlatego musimy nauczyć ludzi monitorowania intensywności w inny sposób. Zliczanie pulsu przy pomocy palców przyłozonych do szyi lub nadgarstka jest niezbyt wygodne i precyzyjne, bo tętno po wysiłku szybko się obniża.
Dlatego najłatwiej zacząć od określania intensywności w sposób opisowy, intuicyjny.

Podstawową intensywnością treningową powinna być Intensywność konwersacyjna

To jest podstawowa intensywność, w której odbywa się prawie 90% treningu każdego biegacza długodystansowego, także wyczynowca. Ta intensywność powinna pozwolić biec jednocześnie rozmawiając bez większych problemów. Oczywiście chcąć w ten sposób monitorować wysiłek dobrze jest mieć, do kogo mówic, aby nie wyjść na wariata. Dlatego grupa biegowa może być w tej sytuacji tak użyteczna.

Rozgrzewka i rozciąganie

Rozgrzewka jest często niedoceniana. Zwłaszcza w młodym wieku wydaje się być zupełnie zbędna. Jednak im zawodnik starszy tym staje się ona wazniejsza. Pamietajcie – aby nauczyć i ośmielić biegaczy do wykonywania własciwej rozgrzewki. W jej trakcie rozgrzewaja się mięśnie, ściegna i więzadła staja się bardziej elastyczne. Wiele kontuzji we współczesnym sporcie wynika własnie z braku właściwej rozgrzewki, kiedy jeszcze nie rozgrzane, a zatem twarde i nieelastyczne ściegna czy więzadła poddawane są dużym napręzeniom. Temperatura jest także waznym czynnikiem wpływającym na siłę mięśnia. W wyniku prawidłowej rozgrzewki temperatura wzrasta o około 3-4 stopnie, co prowadzi do wzrostu możliwości generowania mocy mięsnia o 15-20%.

Właściwa rozgrzewka trwać powinna około 30 minut jednak bądźmy realistami. Nikomu nie chce się wykonywać tak długiej rozgzrewki. Dlatego musicie wybrać jakiś wariant pośredni. Czyli najpierw bardzo delikatny truchcik, lub nawet szybki marsz, w dalszej części przeplatany elementami gimnastyki – wymachami nóg, wysokim unoszeniem kolan, wymachami ramion. Nie bójcie się tak wolnego truchtu. Zawodnicy Kenijscy wszystkie treningi zaczynają w ten sposób – biegnąc przez pierwsze kilometry z intensywnością absolutnie rekreacyjną – poniżej 70% tętna maksymalnego. Po kilku (optymalnie minimum 10 minut) takiego truchciku zatrzymajcie się na chwile i zróbcie rozgrzewkę statyczną. Pamiętajcie, aby rozgrzewac i rozciągać wszystkie partie ciała poczynając od góry – szyja, ramiona, barki, plecy, brzuch, biodra, uda, kolana, łydki, kostki – wlaśnie w takiej kolejności.

Jak zachęcić innych

Ci, którzy przyjdą na spotkania są do biegania przekonani. Ich pewnie już przekonywac nie trezba. Natomiast z czasem twoi znajomi lub inni mieszkańcy Twojej okolicy mogą chcieć się dowiedziec co tak naprawdę jest takiego w bieganiu, żeby warto było zacząć. Dobrze abys na takie pytania był przygotowany. Żeby twoja odpowiedź była przemyślana. Zachęcić ludzi do biegania można jełśi wyjasni im się co przekonało Ciebie i co przekonało innych biegaczy których znasz, o których słyszałeś.

Jak zachęciłeś się Ty

Zastanów się – co tak naprawdę skłoniło Cie do biegania ? Przygotój swoja biegową historię, twoje biegowe poczatki. Być znajdą się chętni, którzy sami szukają motywacji i zechą posłuchać, jaka była twoja motywacja

Powody, dla których zaczynali inni

Oto zestawienie kilku powszechnych powodów, dla których bieganie zaczynają inni ludzie

Zdrowie

To jeden z najbardziej powszechnych powodów. Aktywność fizyczna, ruch, ciagły, regularny wysiłek o stałej intensywności – to zalecenia lekarzy, kardiologów na całym świecie. Ten typ wysiłku jest ze wszech miar korzystny jako terapia w przypadku wielu chorób: nadcisnienia, wysokiego cholesterolu, osteoporozy, otyłości, ale także jako rekonwalescencja po zawale lub niektórych operacjach serca.

Poznawanie okolicy

Często dopiero bieganie pozwala odkryc nam piękno okolicy, w której mieszkamy. Znam ludzi, którym dopiero uprawianie sportu (bieg, rower) umołżiwiło dobre poznanie terenów, w których mieszkał przez 50 lat.

Lekarstwo na niepogodę

Dla biegacza nie ma złej pogody. Pozostaje kwestia – jak się ubrac. Można biegac w deszczu, we mgle, w zimie, w słońcu, kiedy ciepło czy kiedy zimno, rano czy wieczorem. Zwłaszcza, na wakachach kiedy wszyscy sa tak wrażliwi na punkcie dobrej pogody w w przypadku jej braku uważają, ze mają zepsute wakacje. Biegacze nigdy nie mają zepsutych wakacji jeśłi tylko mają ze sobą buty biegowe.

Wyzwanie

Czasami potrzebujemy wyzwań. Bieganie takich dostarcza – jedno z najbardziej powszechnych – to przebiec maraton. Na całym świecie ludzie w różnym wieku, różnej płci decydują się na rozpoczecie przygotowań do maratonu ponieważ chcą zmierzyć się z tym legendarnym dystansem i z własnymi słabosciami.

Rywalizacja

Niektórzy lubią rywalizację. Bieganie jest sportem w którym wszystkie nasze osiagniecia są łatwe do zmierzenia i porównania, jest organizowanych mnóstwo imprez biegowych dających możliwość bezpośrednej rywalizacji z zawodnikami będacymi na podobnym co my poziomie biegowym.

Poznawanie ludzi

Mimo, że bieganie to sport indywidualny, to własnie dzięki takim grupom biegowym, biegowym forom internetowym czy imprezom biegowym pozwala poznac mnóstwo osób o różnych zainteresowaniach, życiorysach.

Kogo szukamy i co możemy dać w zamian oprócz satysfakcji ?

Szukamy biegaczy, którzy są chętni współpracować przy idei tworzenia w Polsce biegającej sieci. Co możemy dać w zamian? Na razie, oprócz satysfakcji z krzewienia zdrowia w społeczeństwie i współtworzenia czegoś nowego – materialnie niewiele. Na pewno biegową koszulkę. Ale z czasem, kto wie ?  Każdą firmę produkującą sprzęt sportowy a chcącą przy takim programie współpracować – zapraszamy.
Szukamy także biegających nauczycieli WF, prawdopodobnie oni mogą być pierwszą grupą z którą przy tworzeni naszei idei firmy produkujące sprzet będą chciały współpracować.