Dominik Kopeć – Trener dzieci i młodzieży w klubie RKS Łódź i trener Olimpijczyka Mateusza Rzeźniczaka będzie gościem podcastu i videocastu W Rytmie Biegania, który powstaje przy współpracy z marką eobuwie.pl
Dzisiejszy odcinek jest wydaniem specjalnym, w którym całą uwagę poświęcamy szkoleniu najmłodszych oraz ich zaangażowaniu w zajęcia sportowe w szkołach.
Aktywność fizyczna jest szczególnie ważna u dzieci, które znajdują się w fazie intensywnego wzrostu, wzmacniania i doskonalenia, dlatego powinna być rozwijana już od najmłodszych lat. Ograniczenie aktywności ruchowej jest zdecydowanie niekorzystne, gdyż opóźnia rozwój dziecka. Na horyzoncie początek roku szkolnego, a tym samym powrót do regularnych zajęć sportowych, dlatego zapytaliśmy naszego gościa:
dlaczego lekkoatletyka jest ważna w rozwoju aktywności ruchowej dziecka?
czym różni się „stara szkoła” od obecnej?
jak dokonać odpowiedniego wyboru obuwia dla dzieci?
czy szkolne sprawdziany na 1 km zachęcają do dalszej aktywności biegowej?
jak wygląda sytuacja ze zwolnieniami z WF?
jak trener powinien rozmawiać z dzieckiem aby zachęcić go do aktywności fizycznej?
jak trenować z dziećmi aby sprawiało im to radość?
Wskazówki dla rodziców:
bądź dla dziecka przykładem – sam/sama podejmuj aktywność fizyczną;
planuj i organizuj aktywność ruchową wspólnie z dzieckiem;
stwórz dziecku warunki do podejmowania aktywności fizycznej;
pozwól dziecku na samodzielny wybór rodzaju aktywności;
rozmawiaj, dowiedz się dlaczego dziecko lubi bądź nie lubi uprawiać sportu,
chwal za podejmowanie aktywności ruchowej;
doceniaj wysiłek dziecka, motywuj go do podejmowania dalszych aktywności ruchowych.
Bibliografia:
Białas L., ”Ruch bramą do nauki”, Bliżej Przedszkola, 2009, nr 5.
Fall – Ławryniuk M., „Ciało i umysł lubią ruch”, Bliżej Przedszkola, 2009, nr 6.
Gniewkowski W., Wlaźnik K., „Wychowanie fizyczne”, WSiP, Warszawa 1990.
Nadachewicz K., „Rola nauczyciela w rozwoju ruchowym dziecka”, Wychowanie w przedszkolu, 2009, nr 10.
Owczarek S., „Gimnastyka Przedszkolaka”, WSiP, Warszawa 2001.
Pasternak A., „Fit, czyli w dobrej formie. Kultura fizyczna przedszkolaka”, Bliżej Przedszkola, 2010, nr 12.
Wlaźnik K., „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”, Przewodnik dla nauczyciela.