24 września 2013 Redakcja Bieganie.pl Zdrowie

Starsi biegacze potrzebują treningu siłowego


Biegacze po 50-tce muszą mieć to na uwadze – z badań opublikowanych w Journal of Strength and Conditioning Research wynika bowiem, że siła mięśni starszych biegaczy spada każdego roku i dzieje się to nawet przy zachowaniu stałej masy mięśniowej. Lekarstwem, które pozwoli utrzymać siłę na tym samym poziomie są odpowiednie ćwiczenia.

mass_run.jpg

Badanie, w którym udział wzięło 59 mężczyzn (przeciętny wiek na początku badania 58,6 lat) i 35 kobiet (56,9 lat) polegało na mierzeniu siły mięśni nóg teraz i pięć lat temu.

Wyniki badania pokazują, że przez te 5 lat biegacze nie wykazali beztłuszczowego spadku masy ciała (tzn. mieli taką samą ilość mięśni), natomiast ich poziom tłuszczu wzrósł nieznacznie (1-1,5%). Mimo to odnotowano wyraźny spadek siły nóg – o 5% na rok.

Taki rezultat prowadzi nas do jednego wniosku – starsi biegacze powinni wprowadzić w swój trening ćwiczenia siłowe. Powinny one sprawić, że spadek siły nie będzie tak drastyczny, a to z kolei przełoży się na utrzymanie długości i częstotliwości kroku, lepszą stabilizację ciała oraz zmniejszy ryzyko wystąpienia kontuzji.

Bieganie.pl poleca zestaw ćwiczeń!

– ćwiczenia siłowe na nogi,

– ćwiczenia stabilności ogólnej

siła i dynamika

trening siłowy ze sztangą

– mobilna siłownia biegowa.

Źródło: journals.lww.com, www.runnersworld.com.
Redakcja Bieganie.pl