NB 1080v12
 
1 lutego 2013 Redakcja Bieganie.pl Zdrowie

Jedzenie przed wysiłkiem: wpływ na wydajność organizmu podczas intensywnego treningu


nauka

Naukowcy przeprowadzili badania mające na celu ocenę wpływu posiłków przedtreningowych na intensywność ćwiczeń oraz ich wpływ na stężenie fosfatydyloseryny w osoczu krwi. Fosfatydyloseryna to element, którego głównym zadaniem jest usprawnianie działania mózgu. Blokuje również wydzielanie kortyzolu, który w nadmiernej ilości w organizmie może doprowadzić do procesów katabolicznych (brak przyrostów mięśniowych).

Metoda badania była następująca: dziesięciu wysportowanych kolarzy i triatlonistów w wieku ok. 30 lat i masie ciała ok 70 kg wykonało cztery kolarskie ćwiczenia. Celem eksperymentu było ukończenie różnych zadań w jak najkrótszym czasie.

Uczestnicy zostali losowo podzieleni na cztery grupy. W pierwszej podano uczestnikom posiłek węglowodanowy 90 minut przed treningiem. W drugiej nic nie jedli. Trzeciej grupie dano suplement zawierający 2,8 mg fosfatydyloseryny. Czwarta grupa otrzymała placebo posiłku. 

Od zawodników pobierano mocz i krew żylną (jest ona prawie pozbawiona tlenu, co umożliwia przeprowadzenie badań) przed, po i w czasie ćwiczeń. Badano stężenie fosfatydyloseryny w osoczu. Sprawdzano także ilość katecholaminy we krwi (stężenie między innymi adrenaliny i noradrenaliny).

Badania wykazały brak różnic w wydajności organizmów. Niezależnie czy podano suplementy, czy posiłek węglowodanowy, czy placebo efekty były takie same. Różnice zaobserwowano u badanych spożywających posiłek węglowodanowy. Mieli oni mniejsze stężenie fosfatydyloseryny w osoczu krwi niż osoby, które nic nie jadły. Koncentracja adrenaliny i mleczanów była najniższa u sportowców którzy dostali tylko placebo.
Podsumowując: suplementacja fosfatydyloseryną nie ma wpływu na efektywność bardzo intensywnych treningów kolarskich. Jeżeli stosuje się wysoce intensywne aeroby to nie ma sensu wspomagać się powyższym preparatem gdyż prawdopodobieństwo zwiększenia wydolności organizmu jest znikome. Oczywiście od reguły są wyjątki. Powyższe badanie wskazuje na bezużyteczność danego suplementu na wydajność przy wysoce intensywnych ćwiczeniach aerobowych.
Nie należy mieć jednak wygórowanych oczekiwań co do wydajności jeśli się zjadło jakikolwiek posiłek przed treningiem. Oczywiście zapewni on (posiłek) pewną dawkę energii i mikroelementów. Nie jest to jednak kluczowy czynnik. Bardzo wiele zależy od nastawienia psychicznego. Przykładem są tutaj zawodnicy, którzy otrzymali placebo, a efekty ich wysiłków były prawie takie same jak u innych uczestników eksperymentu.
Źródło: The American College of Sports Medicine
Redakcja Bieganie.pl