27 października 2007 Redakcja Bieganie.pl Zacznij Biegać

Jak się ubrać w chłód lub niepogodę czyli 5 rad dobrego wuja


A318_524.jpg

„ – Zacznę w końcu biegać, żyć zdrowiej, zrzucę parę kilogramów, może przygotuję się do maratonu – myśli sobie niejeden obywatel IV 😉 RP. Ale jak
to z takimi planami bywa – na planach się kończy. O tej porze roku jest dobra
wymówka – pogoda.

„ – Eee, poczekam do wiosny, teraz zimno, mokro, jeszcze się
przeziębię.” – szybko sobie tłumaczymy i zapominamy o sprawie na kilka miesięcy
lub lat.

Odkąd zacząłem biegać, pogoda przestała mieć dla mnie
znaczenie. To ma pewne korzystne efekty uboczne. Otóż bardzo ułatwia życie na
wakacjach. Wakacje powszechnie uznaje się za udane, kiedy jest dobra pogoda –
słońce, ciepło. Tymczasem w bieganiu to wcale nie jest potrzebne. Osobom, które
nie biegają, trudno jest pewnie to sobie wyobrazić, ale w biegu nasz organizm
pracuje jak mała elektrownia i ma raczej nadmiar ciepła niż jego brak. Trzeba
tylko ubrać się w odpowiedni sposób.

Częstym błędem początkujących biegaczy – jest ciepłe
ubieranie się. Biegacz staje na balkonie, sprawdza temperaturę „- Oho?!
Chłodno, założę bluzę polarową”.

Wychodzi z domu, bluza grzeje, biegacz zadowolony: ”– No,
ciepło, to mogę biec”. Już po minucie czuje, że coś jest nie w porządku. Gorąco. Rozsuwa
suwak w bluzie, biegnie dalej, po chwili suwak jeszcze niżej, ale jest nadal gorąco. Gorzej,
kiedy bluza nie ma suwaka. Zupełnie rozpiąć lub zdjąć jej nie może, bo czuje, że
jest spocony i mokry. Biegnie się coraz ciężej. W końcu gorąco nie do zniesienia, adept
biegania zaczyna podejrzewać, że nie nadaje się, po chwili zatrzymuje się i
wraca marszem. Jest mokry, więc robi mu się coraz zimniej, kiedy dociera do
domu jest już dobrze przemarznięty. Następnego dnia rano okazuje się, że jest
chory i odechciewa mu się biegania na długo.

Żeby można było czerpać przyjemność z biegania w każdych
warunkach pogodowych, trzeba znać kilka zasad. Oto one.

1. Wychodząc na bieganie, zawsze powinieneś odczuwać
lekki chłód. Już na początku biegu ogrzejesz się i nie będzie Ci zimno.

2. Używaj ubrań z syntetycznych, materiałów
przeznaczonych do uprawiania sportu, syntetycznej bielizny, w żadnym razie
bawełny.

3. Stosuj zasadę kilku cienkich warstw, bluzy
polarowe nie są najlepszym rozwiązaniem chyba, że jest naprawdę mroźnie.

4. Nie dopuść do wychłodzenia się, cały czas
pozostawaj w ruchu, jeśli nawet zatrzymasz się żeby z kimś porozmawiać – podskakuj,
wymachuj, żebyś nie czuł, że robi Ci się zimno.

5. Postaraj się zaopatrzyć w podstawowe elementy
biegowej garderoby, zrobione z technicznych materiałów: cienką koszulkę, cienką bluzę
i cienką kurtkę przeciwwiatrową jakieś legginsy czy syntetyczny dres
.

Odpowiednio ubrany, czy to plus 15 czy minus 15 stopni, czuć
się będziesz bezpiecznie. Podczas kiedy w pochmurne i chłodne dni inni będą wyglądać
przez okno i nudzić się niemiłosiernie, narzekając na zmarnowane wakacje – Ty zawsze
będziesz miał alternatywę. Możesz wyjść i biegiem dotrzeć do miejsc dla innych niedostępnych w niepogodę. Chmurna czy mroźna aura może zresztą spowodować że zupełnie inaczej spojrzysz na miejsca dobrze Ci znane.