NB 1080v12
 
31 stycznia 2016 Redakcja Bieganie.pl Trening

Legalny doping: trening w grupie


Wspólne treningi pozwalają nam lepiej się poznać, a
ćwiczenia w obecności innych poprawiają nasze wyniki. Do takich wniosków doszli
naukowcy z Uniwersytetu Oxford, a wyniki swoich badań opublikowali niedawno w prestiżowym
czasopiśmie naukowym PLOS ONE.

Emma Cohen, Arran Davis i Jacob Taylor z Instytutu Antropologii
Poznawczej i Ewolucyjnej przeprowadzili dwa eksperymenty badawcze, aby zbadać
jak ćwiczenia w grupie i związane z tym oddziaływanie społeczne wpływają na nasze
wyniki.

Prowadząca badania Dr Emma Cohen wyjaśnia: „Fizyczne, emocjonalne i poznawcze korzyści z
ćwiczeń fizycznych są już coraz lepiej poznane. Jednak ludzie aktywni fizycznie
doznają o wiele większych korzyści, zarówno fizycznych jak i społecznych, jeśli
ćwiczą w grupie. Dzieje się tak zarówno wtedy, kiedy tańczą, jak i podczas biegania maratonu.
Antropologowie długo spekulowali nad istotnością trenowania w grupie, w
przeróżnych formach, badając też różne związki społeczne w odmiennych
kulturach. Obecnie zaczynamy identyfikować unikalne psychologiczne mechanizmy,
odpowiedzialne za te bardzo ważne efekty społeczne
”.

Pierwszy eksperyment sprawdzał, czy ćwicząca umiarkowanie
grupa będzie tworzyła takie same relacje, jak ćwiczący rekreacyjnie. Używając
do ćwiczeń ergometrów wioślarskich uczestnicy wiosłowali w grupach w jednej z
dwóch intensywności – niskiej lub umiarkowanej. Efekt badań był taki, że
uczestnicy, którzy wiosłowali w umiarkowanej intensywności współpracowali efektywniej
w kolejnej części badań. Był to rodzaj planszowej gry ekonomicznej, sprawdzającej
wzajemną  współpracę w grupie. Osoby
ćwiczące w niskiej intensywności radziły sobie z tym dużo gorzej. 

treninggrupa 2

Naukowcy opracowujący eksperyment sugerują, że specyficzny
efekt bardziej wymagających ćwiczeń w grupie jest odpowiedzialny za silne więzi
społeczne, pomagając jednocześnie we wzajemnych relacjach. Inne badania na ten
temat również pokazywały, że umiarkowana i duża intensywność zwiększa aktywność
układu redukcji bólu i systemu nagrody (pisaliśmy o tym tutaj).
Jest to spowodowane przez aktywność układu endorfinowego i endokannabinoidowego,
które w specyficzny sposób powodują odczuwanie szczęścia, dobrego samopoczucia,
uczuć transcendentalnych i innych odczuć, popularnie znanych jako „euforia
biegacza” („runner’s high”).

Współautor badań, Arran Davis komentuje sprawę tak: „Może być tak, że odczucia spowodowane bieganiem
polepszają samopoczucia u każdego z nas, co prowadzi do specyficznego efektu,
nazwanego przez nas „social high”. Ułatwia on tworzenie więzi w grupie,
zawieranie nowych przyjaźni, tworzenie wspólnoty
”.

Drugi eksperyment również badał relację pomiędzy osobami ćwiczącymi
w grupie i wzajemnymi relacjami społecznymi, które się wtedy tworzą. Tym razem
jednak badanie ułożone było w odwrotnym kierunku –  badano wpływ relacji międzyludzkich na jakość
ćwiczeń i wynik sportowy. Naukowcy sprawdzali wynik sportowy w odniesieniu do społecznych
więzi w drużynie zawodowych graczy rugby z klubu akademickiego Uniwersytetu
Oxford (University of Oxford Rugby Football Club).

Uczestnicy wzięli udział w dość wymagającym teście na
dystansie sprinterskim po wspólnej rozgrzewce z pozostałymi członkami zespołu,
natomiast druga grupa rozgrzewała się indywidualnie (niesynchronicznie). Eksperyment
wykazał, że gracze przystępujący do testu po wspólnej rozgrzewce osiągnęli
znacząco lepsze rezultaty w badaniu od tych, którzy rozgrzewali się
indywidualnie. Między uczestnikami nie zaobserwowano różnic w zgłaszanym
zmęczeniu, co ma potwierdzać, że wewnętrzne odczucia (zaangażowanie) nie były
spójne z wynikami testu. Inaczej mówiąc zawodnicy nie czuli, że osiągają lepszy
wynik po wspólnej rozgrzewce.  

treninggrupa 3

Naukowcy sugerują określenie tego zjawiska jako „social
placebo”, które ma być mechanizmem określającym poprawę wyników dzięki
obecności innych. Wyjaśniają oni działanie „social placebo” w następujący
sposób. Tradycyjnie „efekt placebo” (o którym pisaliśmy w
tym artykule
) działa na pacjentów stosujących jakiekolwiek działanie
medyczne, jeśli tylko uwierzą oni, że poprawi to ich zdrowie. Podobnie dzieje
się w sporcie – jeśli będziemy przekonani do czegoś bardzo mocno, to poprawimy
w łatwy sposób naszą formę fizyczną (oczywiście w zakresie fizjologicznych
możliwości). Uśmierzanie bólu (a w niektórych przypadkach przełamywanie
własnych barier) osiągane przez efekt placebo jest bardzo silne. Jednak aby
zostało aktywowane, potrzeba wewnętrznej wiary i spełnienia społecznych oczekiwań
o bezpieczeństwie i wsparciu naszego środowiska. Czyli obecność innych ludzi
może zmieniać sposób, w jaki nasz mózg odczuwa nie tylko ból, ale i zmęczenie.

Dr Cohen mówi: „W
kontekście eksperymentu z zawodnikami rugby wyniki badań wskazują, że wsparcie
socjalne może pomagać w przekraczaniu progu bólu i zmęczenia, który ma nas chronić
przed szkodliwym dla naszego organizmu przekraczaniem własnych barier. Prowadzi
to do wniosku, że poprawa wyników może być o wiele większa, jeśli wystąpią warunki,
które wspierają poczucie naszej wspólnoty. Będzie się to działo nawet wtedy,
gdy nasze odczuwanie wysiłku wydaje się takie samo
”.

Naukowcy twierdzą, że wnioski z obu eksperymentów przedstawiają
silną relację pomiędzy ćwiczeniami i oddziaływaniem społecznym. Osoby ćwiczące w
grupie wytwarzają w ten sposób silne relacje ułatwiające funkcjonowanie w
społeczeństwie, a przy okazji osiągają lepsze wyniki w testach i sprawdzianach
sportowych. Te odkrycia mogą pomóc wyjaśnić, dlaczego powinniśmy (przynajmniej
czasem) trenować w grupie. Dzięki wspólnym ćwiczeniom nie tylko łatwiej
poradzimy sobie w życiu, ale i osiągniemy lepsze rezultaty.

Źródło:

Social Bonds and Exercise: Evidence for a
Reciprocal Relationship Arran Davis, Jacob Taylor, Emma Cohen PLOS ONE Published:
August 28, 2015 DOI: 10.1371/journal.pone.0136705

treninggrupa 4
Grupa treningowa na jednym z obozów Bieganie.pl

Redakcja Bieganie
Redakcja Bieganie.pl