New Balance 1080v12
 
11 lutego 2013 Redakcja Bieganie.pl Trening

Jak trening w upale wpływa na mięśnie.


nauka

Przeprowadzono badanie, którego celem było ustalenie jak ćwiczenia w wysokiej temperaturze wpływają na regenerację mięśni, ich uszkodzenia, a także na zasoby glikogenu mięśniowego. 
17 zawodników sportowych rozegrało dwa mecze piłki nożnej. Murawa boisk była bardzo podobna. Pierwszy mecz odbył się w 43 stopniowym upale, a drugi w umiarkowanej temperaturze (21°C). Piłkarze 48 godzin po grze wykonali testy sprawnościowe. Były to: krótki sprint, ćwiczenia wytrzymałościowe oraz trening sprawdzający połączenia nerwowo-mięśniowe. 
Po zakończeniu badania ustalono, że po grze w upale temperatura ciała zawodników była o prawie jeden stopień wyższa (41,1°C temp. ciała), niż u piłkarzy grających w 21 stopniach Celsjusza (39,9°C temp. ciała).
Poziom mioglobiny wzrósł niemal trzykrotnie po rozegranych meczach, bez względu na upał bądź jego brak. Mioglobina to główne białko mięśni szkieletowych oraz mięśnia sercowego. Jest rezerwuarem tlenu w mięśniach. Ów magazyn wykorzystywany jest przy skurczu mięśnia, szczególnie w warunkach istnienia tzw. długu tlenowego (stan gdy tlen jest zużywany w komórkach szybciej, niż może być pobierany). 
Kinaza kreatyny była u badanych na podwyższonym poziomie. Po meczach zredukowano jej poziom dla zachowania zdrowia uczestników. Kinaza kreatynowa jest enzymem występującym w mięśniach, jej stężenie wzrasta w chorobach przebiegających z ich uszkodzeniem. Dzięki monitorowaniu poziomu tego enzymu można zapobiec chorobom bądź wyleczyć różne schorzenia.
Glikogen w mięśniach pozostał na podobnym, niskim poziomie przez cały czas trwania eksperymentu. Glikogen należy do węglowodanów złożonych i stanowi skoncentrowane źródło energii dla organizmu. W trakcie wysiłku fizycznego jego rezerwy zmniejszają się, co przyczynia się do ogólnego osłabienia i zmniejszenia sił witalnych organizmu. 
Badani zdali testy sprawnościowe na podobnym poziomie. Nie miało to znaczenia czy mecz był w upale czy nie. Okazało się, że wyniki były lepsze po meczach niż przed nimi. Szybkość sprintu wzrosła o ok. 1,5%. Zaobserwowano, że po 48 godzinach organizmy zawodników zostały całkowicie zregenerowane.
Naukowcy doszli do wniosku, że trening w upale nie ma wpływu na stan mięśni. Po upalnym meczu piłki nożnej nie stwierdzono rozległych uszkodzeń mięśniowych, opóźnionej resyntezy glikogenu (mniejsza ilość energii), ani żadnych zaburzeń wydajności organizmów. Jedynie temperatura ciała po ćwiczeniach w upale została nieznacznie podwyższona (1°C). 
Należy pamiętać jednak, że tego typu trening jest dość dużym wysiłkiem dla organizmu. Szczególnie wtedy kiedy nigdy nie trenowaliśmy w taki sposób. Ćwicząć w upale ważne jest aby organizm był odpowiednio nawodniony, dlatego trzeba zawsze mieć pod ręką butelkę wody mineralnej. Istotną sprawą jest też ochrona przed słońcem. Warto przed treningiem posmarować się kremem z filtrem przeciw szkodliwemu promieniowaniu UV.
Źródło: The American College of Sports Medicine.