1 października 2009 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Power Breathe – Test


Forsowny trening, regeneracja, dieta. Na takim zwykle systemem opieramy swój przepis na sukces. Naukowcy sportowi, dietetycy i trenerzy dopracowują każdy – z wyjątkiem oddechu – detal mentalnego i fizycznego przygotowania sportowca.  Na polskim rynku pojawiła się już „maszynka”, która ma nam pomóc zwiększyć siłę i pojemność płuc.

powerbread.red.jpg

Ilu biegaczy myśli o kontroli rytmu oddechu podczas biegu?

Nasze mięśnie „napędzane” są tlenem na podobnej zasadzie, jak samochód napędzany jest paliwem. Gdy samochód przyspiesza, wtedy jego spalanie wzrasta, tak samo, gdy biegnąc chcemy przyspieszyć, musimy dostarczyć naszemu organizmowi więcej życiodajnego gazu. Płuca, niczym bak z paliwem, dostarczają do naszej jednostki napędowej – mięśni kończyn  – tlen, który jest wyłapywany  z powietrza. Większość z nas przy średniej intensywności treningu oddycha w rytmie dwa na dwa: robiąc dwa kroki na wdechu i dwa na wydechu. Gdy zwolnimy,  rytm często zmienia się i wynosi trzy na trzy, natomiast gdy będziemy już biec tempem startowym, nasz oddech będzie w tempie dwa na jeden lub nawet jeden na jeden.

Dr Alison McConnellnaukowiec sportowy i fizjolog mówi: ,,W trakcie biegu, mięśnie używane podczas oddychania, nie tylko umożliwiają oddech. Stabilizują również górną część ciała (w szczególności w momencie uderzenia stopy o ziemię, kiedy siły destabilizacyjne mają wpływ na ciało)". ,,Stanowi to uzasadnienie stwierdzenia, że synchronizacja oddechu z rytmem biegu umożliwia większą wydajność i swobodę, ponieważ zapobiega rywalizacji między funkcjami stabilizacyjnymi a funkcjami oddechowymi w trakcie oddychania".

Mięśnie odpowiedzialne za oddech można podzielić na te, które wykonują wdech i na te, które ułatwiają wydech. Podczas wdechu mięśnie muszą pokonać opór ciśnienia atmosferycznego, natomiast w trakcie wydechu mięśnie nie są praktycznie aktywowane, ponieważ ciśnienie samo wydala powietrze z płuc. Starania o utrzymanie prosto sylwetki, przemieszczanie się ciała w  powietrzu, a następnie lądowanie to kolejne „przeszkody” stawiane naszym mięśniom płucnym.

Dr McConnell dodaje: „Zmęczenie każdego mięśnia sprawia, że aktywność fizyczna związana z użyciem tego mięśnia, staje się większym wysiłkiem. W przypadku oddychania, zmęczenie pojawia się prawie wyłącznie w mięśniach używanych przy wdechu. W wyniku tego, oddech staje się ciężki, niekomfortowy i przechodzi w intensywną zadyszkę. Ostatnie badania wykazały, że zmęczenie tych mięśni, może być powodem odpływu krwi z mięśni nóg. Oznacza to, że zasoby tlenu w nogach ulegają zmniejszeniu, w wyniku czego, spada wyporność organizmu".

Do tych dość pesymistycznych wieści dodam, że po okresie dojrzewania nie jesteśmy  w stanie wyraźnie zwiększyć pojemności płuc poprzez trening biegowy. Możemy za to zwiększyć sprawność naszych mięsni oddechowych i w tym celu stworzony został ręczny przyrząd z regulowanym „opornikiem” wdechu przetestowany przez bieganie.pl – „Power Breathe.”

TEST

Trening przeprowadzałem według zaleceń producenta tj. -30 powtórzeń (3 minuty) 2 razy dziennie. Trening ten nie należał do przyjemnych: ból krtani i „ślinotok” to efekty uboczne. Ponadto  mało efektowny wygląd  i dziwne odgłosy wydobywające się z tej maszynki, zmuszały mnie do odbywania „sesji oddechowych” w ustronnych miejscach. Jednak liczy się efekt końcowy i wydaje się, że wyniki które osiągnąłem po 3 miesiącach mogę uznać za wysoce zadowalające. Jak pokazują skany z wynikami spirometrii poniżej moja objętość płuc wzrosła o 4,51% jeśli chodzi o parametr FEV1, czyli natężoną objętość wydechową. Parametr drugi- FVC, czyli natężona pojemność życiowa płuc wzrósł natomiast o 2,48%. Również grupa badawcza dr McConnella potwierdziła erogeniczny efekt Power Breathe w przypadku wielu sportów, włączając wioślarstwo i kolarstwo. Udowodniono od 2 do 4,5% postęp w trakcie próby wyporności. Ten wzrost wydawałoby się nieznaczny może jednak przynieść znaczne lepsze wyniki sportowe.

badania_spirometryczne1.jpg
badania_spirometryczne3.jpg

Parametry spirometrii dynamicznej objętości płuc mierzone w warunkach dynamicznych odzwierciedlają stan dróg oddechowych.

FVC (Forced Vital Capacity) – natężona pojemność życiowa płuc; pojemność mierzona w czasie
gwałtownego wydechu poprzedzonego maksymalnym wdechem.
FEV1 (Forced Expiratory Volume in one second) – natężona objętość wydechowa pierwszosekundowa; objętość powietrza wydychanego w pierwszej sekundzie natężonego wydechu.

Zawartość opakowania:
–    przyrząd do ćwiczeń
–    instrukcja obsługi w języku angielskim oraz polskim
–    zatyczka na nos (zabezpiecza przed dostaniem się „lewego” powietrza)
–    tabletki do dezynfekcji ustnika (2szt.)
–    etui na przyrząd (do bezpiecznego transportowania)
–    osłonka na rękojeści

Przyrząd do nabycia poprzez polskiego dystrybutora Power Breathe firmę PAP1

w cenie od 180 zł

powerbread_instrukcja.jpg

Dla czytelników mamy konkurs.

Regulamin:

1. Do rozlosowania wśród czytelników mamy trzy nagrody:

Nagroda 1 Power Breathe
Nagroda 2 Go Electrolyte 0,5 kg + bidon
Nagroda 3  Smart gel  , saszetka Go Electrolyte , PSP 22 Energy  + Bidon

Fundatorem nagród jest: firma PaP

2. Pytania:
1. Wymień modele Power Breathe Classic i Plus
2. Wymień minimum 5 zawodników wchodzących w skład drużyny PAP TEAM
3. Wymień przynajmniej 5 produktów firmy Science in Sport

3. Odpowiedzi na pytania prosimy nadsyłać na adres: redakcja [małpa] bieganie.pl – umieszczając w Temacie "Konkurs Power Breathe".
Spośród osób które nadeślą poprawne odpowiedzi na wszystkie trzy pytania rozlosujemy nagrody.

4. Odpowiedzi prosimy nadsyłać do 7 października 2009 do godz 23:59 (decyduje godzina na serwerze).


5. W sprawach nieuregulowanych decyduje Redakcja Bieganie.pl

Redakcja Bieganie.pl