jesień
7 listopada 2022 Łukasz Telejko Sprzęt

Jak się ubrać na bieganie jesienią i zimą?


nessi
Nessi
Partner publikacji

Sezon jesienno-zimowy to trudny okres, szczególnie dla początkujących biegaczy. Zmienne warunki atmosferyczne, wysokie wahania temperatur (szczególnie jesienią), ponure, deszczowe dni i mocne porywy wiatru- skłaniają raczej do pozostania w domu, niż wyruszenia na trening. Jednak bieganie w tym okresie może być naprawdę przyjemne. Jeżeli dobrze dobierzesz strój biegowy, ani jesień, ani zima nie będą dla Ciebie straszne.

Biorąc pod uwagę przekrój społeczności biegowej, niestety znaczna część biegaczy (szczególnie tych początkujących) ma tendencję do ubierania się za ciepło. Gdy przed treningiem spoglądamy na termometr zewnętrzny, który oscyluje około zera stopni Celsjusza, do tego widzimy uginające się od wiatru drzewa i ludzi w ciepłych kurtkach pod parasolami – to na myśl przychodzi założenie na siebie połowy szafy biegowej, tak dla pewności, żeby nie zmarznąć. Musisz pamiętać, że nie idziesz w tym stroju do pracy lub na rodzinny spacer, ale zamierzasz wykonać trening biegowy, podczas którego już po kilku minutach będziesz rozgrzany. Dlatego nadmierna ilość założonych warstw może doprowadzić do przegrzania organizmu, zaczniesz się nadmiernie pocić, co może doprowadzić do przewiania i kolejnym etapem będzie przeziębienie lub gorsze powikłania zdrowotne. Dlatego podczas kompletowania stroju treningowego pamiętaj o jednej z ważniejszych zasad:  Początkowo po wyjściu na trening, powinniśmy odczuwać lekki chłód, rozgrzejemy się w pierwszych minutach treningu.

nessi sport

Ubieraj się warstwowo, czyli według potocznego języka „na cebulkę”

Ilość warstw zależy głownie od temperatury powietrza oraz od tego, żeby podczas biegania czuć się komfortowo. Latem jest to jedna warstwa, w chłodniejsze dni zazwyczaj dwie, natomiast zimą są to przeważnie trzy warstwy. Ubieranie się na trening „na cebulkę” ma kilka podstawowych plusów:

  • Powietrze, które znajduje się między poszczególnymi warstwami dodatkowo ogrzewa nasze ciało,
  • Możemy regulować temperaturę poprzez zdejmowanie/zakładanie poszczególnych warstw lub ich rozpinanie,
  • Większa ilość cieńszych warstw wpływa lepiej na komfort biegu, niż jedna gruba.

Pierwsza warstwa, to bielizna biegowa. Odpowiednia bielizna treningowa powinna być termoaktywna, lekka i zapewniać wysoką oddychalność. Brak ograniczania ruchów powinien zapewniać elastyczny materiał, który idealnie przylega do skóry, nie przykleja się do ciała, nie stanowi obciążenia, odprowadza wilgoć dzięki czemu skutecznie minimalizuje ryzyko wyziębienia czy przegrzania.  Przykładem takiej odzieży jest termoaktywny longsleeve sportowy od Nessi Sportswear, który idealnie dopasowuje się do sylwetki, tworząc jakby warstwę mgiełki na ciele, co daje uczucie jakby nic się nie miało na sobie.

Druga warstwa, nazywana warstwą izolacyjną ma za zadanie chronić przed zmiennymi warunkami pogodowymi, zachowywać ciepło i suchość podczas treningu. Tym elementem garderoby jest zazwyczaj bluza. Powinna być ona wykonana z wytrzymałego materiału, który gwarantuje skuteczną termoizolację i zapewnia wysoką  wygodę noszenia, poprzez dopasowanie do sylwetki. Wybierając odpowiedni model warto zwrócić uwagę na detale, które podwyższają komfort biegu m.in. kaptur, który stanowi dodatkową ochronę przed utratą ciepła, wysoką stójkę, która pełni funkcję komina oraz mankiety z otworami na kciuk.

nessi sport

Warstwa trzecia, czyli ochronna. Ma ona za zadanie chronić nas podczas biegu przed niesprzyjającymi, zewnętrznymi warunkami atmosferycznymi takimi jak wiatr, deszcz, grad czy śnieg. Ta warstwa ma za zadanie kontrolować temperaturę naszego ciała. Specjalistyczne kurtki biegowe sprawiają, że pomimo panujących warunków, nie wychładzamy się i nie przegrzewamy. Powinny posiadać one takie cechy jak rozpinana wiatrówka Raya Nessi Sportswearktórazostała wykonana z materiału, który nie przepuszcza wiatru, jednak dzięki jego właściwością i odpowiedniej konstrukcji zapewnia również komfort cieplny i wykazuje wysoki poziom oddychalności. Dodatkowo komfortowo przylega do sylwetki i zapewnia pełną swobodę ruchów, a jednocześnie spełnia swoje ochronne funkcje.

Jeżeli chodzi o spodnie, to szczególnie w okresie zimowym, wygodne, krótkie spodenki należy odłożyć do biegowej szafy lub założyć je na getry (w przypadku naprawdę zimnych dni).  Jeśli zaś chodzi o same legginsy biegowe, to należy zwrócić uwagę na te ocieplane,  które dzięki wysokiej termoaktywności pomogą zachować optymalny komfort termiczny, nawet podczas intensywnego wysiłku. Przy wyborze odpowiednich spodni, warto zwracać uwagę na kilka detali m.in. funkcjonalne zamki przy kieszonkach do których sięgniesz bez konieczności przerywania biegu oraz rozpinane nogawki, które ułatwiają zakładanie.

Wyraziste kolory i odblaski

Poranki, wieczory i popołudnia, to zwykle pory dnia, kiedy większość biegaczy wykonuje treningi na świeżym powietrzu. Są to nie tylko momenty, kiedy termometry wskazują najniższe wartości i trzeba zadbać o odpowiedni strój biegowy, jest to również czas kiedy jest często ciemno, pojawiają się mgły i zachmurzenia. Dlatego tak ważne jest, żeby na naszej odzieży znajdywały się elementy odblaskowe. Wyraziste kolory oraz odblaski sprawiają, że  dla innych uczestników ruchu będziemy widoczni nawet 150 metrów szybciej.

Ochrona głowy i kończyn, czyli czapki, rękawiczki, skarpetki

Te części ciała są szczególnie wrażliwe na zimno, dlatego należy o nie odpowiednio zadbać. Warto pamiętać, że osłaniając szczególnie wrażliwe na wychłodzenie części ciała działasz dwufazowo: zapewniasz sobie komfort podczas treningu, jak również działasz prewencyjnie, unikając wychłodzenia, tym samym zmniejszając ryzyko zachorowania oraz  powikłań zdrowotnych, które wyeliminowałby Cię z aktywności fizycznej na wiele dni.

rękawiczki NESSI

Rękawiczki

Rękawiczki termoaktywne stanowią skuteczną ochronę przed marznięciem dłoni oraz rozwiązują problemy spierzchniętej i przesuszona skóry rąk. Ważne, żeby rękawiczki utrzymywały temperaturę i odprowadzały wilgoć.  Większość modeli posiada przedłużone mankiety, co dodaje dodatkową ochronę przez zimnem. Warto szukać również takich rękawiczek, które posiadają  na palcach specjalne panele, które pozwalają na bezproblemową obsługę urządzeń dotykowych.

Czapki

Wybierając model czapki na okres jesienno-zimowy ważne, aby pamiętać, żeby  dobrze zakrywała uszy oraz czoło do linii brwi (szczególnie zimą), ponieważ przy ujemnych temperaturach przez nieosłonięte części głowy możemy tracić aż od około 10 do nawet 50 % ciepła. Czapki biegowe na zimę i okres przejściowy różnią się fasonem, grubością i rodzajem zastosowanego materiału. Powinien on być jednak termoaktywny i skutecznie chronić przed chłodem i wiatrem, szybko transmitując nadmiar wilgoci na zewnątrz. Zamiast czapki można stosować kominy biegowe (mają aż 9 możliwości użytkowania), oprócz nakrycia głowy można używać ich jako ochronę szyi lub twarzy.  

Skarpetki

Na zimę niekoniecznie trzeba zmieniać obuwie biegowe, gdyż jest to jednak spory wydatek. Warto jednak zainwestować w odpowiednie skarpety biegowe, które szczególnie w okresie jesienno-zimowym powinny być dłuższe, aby w pełni chronić ścięgno Achillesa. Nessi Sportswear stworzyła skarpety termoaktywne ultrarun Pro, które zapewniają ciepło w każdych warunkach atmosferycznych. Innowacyjne i zarazem przyjazne skórze materiały w połączeniu z zastosowanymi technologiami zapewniają odpowiednią termoregulację i co bardzo ważne, zapewniają ciepło nawet gdy przemokną. Dopasowują się do stopy zapobiegając otarciom i odparzeniom, a dodatkowo  dzięki poduszką amortyzującym, które znajdują się na śródstopiu, świetnie sprawdzają się na nierównym podłożu- a zimą nietrudno o takie.

Zapomnij o bawełnie!

Szczególnie podczas treningów w okresie jesienno-zimowym, każdy biegacz powinien pożegnać się z bawełnianymi rzeczami.  Ten materiał nie odprowadza wilgoci, tylko ją chłonie i to podwójnie, zarówno z naszego ciała, jak i otoczenia. To sprawi, że po kilku lub kilkunastu minutach treningu, bawełniany materiał stworzy na naszym ciele wychładzającą skorupę, która znacznie nasili utratę ciepła i zwiększy ryzyko obtarć. Powinniśmy biegać w odzieży specjalistycznej, która stworzona jest z materiałów termoaktywnych, które zapewniają odpowiednią termoregulację i odprowadzają wilgoć. Sama marka Nessi Sportswear ma kilka specjalistycznych dzianin, z których tworzy przeznaczone do biegania rzeczy są to m.in. materiał Vetur Guard, Alpi Guard, Cubic Guard, Amet Fibra- które zapewniają skuteczną ochronę i termoregulację.

nessi sport

To jest zbiór uniwersalnych zasad, które stanowią podstawy do skompletowania garderoby biegowej na jesień i zimę.  Jednak co ważne, każdy z biegaczy ma indywidualne potrzeby i różną tolerancję na panujące warunki atmosferyczne. Dlatego zawsze należy słuchać swojego organizmu i nie kopiować na ślepo kolekcji biegowej od znajomych biegaczy. Ubiór musimy dostosować do siebie i do wykonywanej jednostki treningowej. Inne warstwy założymy  podczas długiego, spokojnego wybiegania niż te, które będziemy mieli na sobie podczas bardzo intensywnego wysiłku fizycznego.

Nie ma złej pogody do biegania- są tylko nieodpowiednie ubrania. A bogaty asortyment specjalistycznej odzieży biegowej, którą możesz założyć na trening w każdych warunkach, znajdziesz na stronie nessi-sport.com oraz kanałach społecznościowych marki.

Łukasz Telejko
Łukasz Telejko

Z wykształcenia dziennikarz i humanista, z zamiłowania biegacz amator. Biegacz od 2012 roku, przemierzający kilometry po asfaltach, łąkach i lasach, jednak najlepiej czuje się na górskich trasach. Prosto z biegania najchętniej „zbiega” na Ring wystawowy jako właściciel dwóch utytułowanych psów (jack russell terrier). Zbieranie kolejnych kilometrów na biegowych trasach i psich championatów kolejnych krajów - to jego sposób na życie.