19 czerwca 2014 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Fitbit oraz Pebble liderami na rynku opasek treningowych


Według firmy Canalys, zajmującej się badaniami rynku, w pierwszym kwartale 2014 roku na całym świecie sprzedano 2,7 miliona opasek – monitorów treningu zakładanych na rękę.

fitbit force
Fitbit Force

Canalys dzieli rynek na dwa segmenty: „basic” (podstawowy) oraz „smart” (zaawansowany). W tym pierwszym znajdują się proste urządzenia rejestrujące aktywność fizyczną, takie jak Fitbit, Jawbone oraz Fuelband od Nike, w drugim zaś zegarki o zaawansowanych funkcjach, sprzedawane przez Pebble, Sony albo Samsunga.
W segmencie „basic” prym wiedzie Fitbit, który nadal sprzedaje najwięcej urządzeń, mimo doniesień o reakcjach alergicznych, jakie wywoływał Fitbit Force.
„Mimo, że do klientów wysłano ogromną liczbę opasek Force, zastrzeżenia dotyczyły tylko pierwszego rzutu wysyłek do USA i Kanady. Problem został pomyślnie rozwiązany i raczej nie spowolnił rozpędzonej sprzedaży”, wyjaśnia firma badawcza.
Jawbone, konkurent Fitbita w segmencie opasek również szybko się rozrasta. Po wprowadzeniu na rynek opaski UP24 w czwartym kwartale 2013 firma rozwinęła sieć międzynarodowej dystrybucji swoich produktów.
Udział Nike w sprzedaży opasek spadł natomiast do 10%. „FuelBand została wyprzedzona przez rywali, jeśli chodzi o wyniki sprzedaży”, stwierdza Daniel Matte z Canalys. „Szybkość działania konkurentów, ich zasięg międzynarodowy, szersze kanały dystrybucji, połączenie ze społecznościami ludzi aktywnych, lepsze strony internetowe oraz wsparcie dla różnych platform okazały się wielką przewagą.”

Nike FuelBand 3

Powyższe może tłumaczyć dlaczego Nike, jak chodzą słuchy, rezygnuje z dalszego rozwoju FuelBand (przeczytaj artykuł: Czy to już koniec Nike FuelBand?).

„Nike koncentruje się na wykorzystaniu własnego oprogramowania fitnessowego i ponad 30-milionowej społeczności użytkowników Nike+ do promocji tysięcy produktów odzieżowych, jakie posiada w ofercie. Uważa się, że ich oprogramowanie będzie współpracowało z opaską Apple, która ma zostać zaprezentowana w drugiej połowie roku”, komentuje Canalys.
Inteligentne, zaawansowane zegarki (segment smart)
„Firma Pebbles Technology wypuściła na rynek zegarek Pebbles Steel oraz uruchomiła sklep z aplikacjami, dzięki czemu zwiększyła znacznie swój udział w rynku w pierwszym kwartale 2014 roku. Pebbles udało się objąć prowadzenie wśród producentów zaawansowanych opasek/zegarków w pierwszym kwartale z 35% dostaw na całym świecie, wyprzedzając zarówno Sony, jak i Samsunga”, mówi Chris Jones, wicedyrektor i szef analityków Canalys.
Dla porównania w drugiej połowie 2013 roku Pebbles miał 16% udziału w rynku, podczas gdy Samsung 54%, a Sony 19%.
Cokwartalne analizy Canalys wykazały, iż poziom dostaw segmentu smart spadł o pół miliona sztuk w pierwszym kwartale.
„Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest bardzo poważny spadek dostaw Samsunga w porównaniu z poprzednim kwartałem. W czwartym kwartale Samsung odnotował dużą sprzedaż, po czym opróżnił magazyny w przygotowaniu na nową odsłonę zegarka Gear na początku drugiego kwartału.”
 
Zapaść rynku opasek i zegarków? 
„Niektórzy obserwatorzy zastanawiają się, czy rynek opasek i zegarków się nie wyczerpał, ale w Canalys sądzimy, że obecna dynamika sprzedaży odzwierciedla szybko zmieniający się charakter tego rodzaju urządzeń”, stwierdza analityk Canalys, Joe Kempton i dodaje: „wkrótce do użycia wejdą nowe, bardziej wyrafinowane technologicznie sensory, stworzone specjalnie z myślą o urządzeniach na rękę”.
Tego lata na rynku pojawią się nowe urządzenia, wykorzystujące system operacyjny Android Wear, w ofercie LG i innych producentów, m. in. Motoroli, starającej się wrócić na rynek urządzeń na rękę, z którego wycofała się przed dwoma laty. 

Możliwość komentowania została wyłączona.