Fitbit oraz Pebble liderami na rynku opasek treningowych
Według firmy Canalys, zajmującej się badaniami rynku, w pierwszym kwartale 2014 roku na całym świecie sprzedano 2,7 miliona opasek – monitorów treningu zakładanych na rękę.
Fitbit Force
Canalys dzieli rynek na dwa segmenty: „basic” (podstawowy) oraz „smart” (zaawansowany). W tym pierwszym znajdują się proste urządzenia rejestrujące aktywność fizyczną, takie jak Fitbit, Jawbone oraz Fuelband od Nike, w drugim zaś zegarki o zaawansowanych funkcjach, sprzedawane przez Pebble, Sony albo Samsunga.
W segmencie „basic” prym wiedzie Fitbit, który nadal sprzedaje najwięcej urządzeń, mimo doniesień o reakcjach alergicznych, jakie wywoływał Fitbit Force.
„Mimo, że do klientów wysłano ogromną liczbę opasek Force, zastrzeżenia dotyczyły tylko pierwszego rzutu wysyłek do USA i Kanady. Problem został pomyślnie rozwiązany i raczej nie spowolnił rozpędzonej sprzedaży”, wyjaśnia firma badawcza.
Jawbone, konkurent Fitbita w segmencie opasek również szybko się rozrasta. Po wprowadzeniu na rynek opaski UP24 w czwartym kwartale 2013 firma rozwinęła sieć międzynarodowej dystrybucji swoich produktów.
Udział Nike w sprzedaży opasek spadł natomiast do 10%. „FuelBand została wyprzedzona przez rywali, jeśli chodzi o wyniki sprzedaży”, stwierdza Daniel Matte z Canalys. „Szybkość działania konkurentów, ich zasięg międzynarodowy, szersze kanały dystrybucji, połączenie ze społecznościami ludzi aktywnych, lepsze strony internetowe oraz wsparcie dla różnych platform okazały się wielką przewagą.”
„Nike koncentruje się na wykorzystaniu własnego oprogramowania fitnessowego i ponad 30-milionowej społeczności użytkowników Nike+ do promocji tysięcy produktów odzieżowych, jakie posiada w ofercie. Uważa się, że ich oprogramowanie będzie współpracowało z opaską Apple, która ma zostać zaprezentowana w drugiej połowie roku”, komentuje Canalys.
Inteligentne, zaawansowane zegarki (segment smart)
„Firma Pebbles Technology wypuściła na rynek zegarek Pebbles Steel oraz uruchomiła sklep z aplikacjami, dzięki czemu zwiększyła znacznie swój udział w rynku w pierwszym kwartale 2014 roku. Pebbles udało się objąć prowadzenie wśród producentów zaawansowanych opasek/zegarków w pierwszym kwartale z 35% dostaw na całym świecie, wyprzedzając zarówno Sony, jak i Samsunga”, mówi Chris Jones, wicedyrektor i szef analityków Canalys.
Dla porównania w drugiej połowie 2013 roku Pebbles miał 16% udziału w rynku, podczas gdy Samsung 54%, a Sony 19%.
Cokwartalne analizy Canalys wykazały, iż poziom dostaw segmentu smart spadł o pół miliona sztuk w pierwszym kwartale.
„Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest bardzo poważny spadek dostaw Samsunga w porównaniu z poprzednim kwartałem. W czwartym kwartale Samsung odnotował dużą sprzedaż, po czym opróżnił magazyny w przygotowaniu na nową odsłonę zegarka Gear na początku drugiego kwartału.”
Zapaść rynku opasek i zegarków?
„Niektórzy obserwatorzy zastanawiają się, czy rynek opasek i zegarków się nie wyczerpał, ale w Canalys sądzimy, że obecna dynamika sprzedaży odzwierciedla szybko zmieniający się charakter tego rodzaju urządzeń”, stwierdza analityk Canalys, Joe Kempton i dodaje: „wkrótce do użycia wejdą nowe, bardziej wyrafinowane technologicznie sensory, stworzone specjalnie z myślą o urządzeniach na rękę”.
Tego lata na rynku pojawią się nowe urządzenia, wykorzystujące system operacyjny Android Wear, w ofercie LG i innych producentów, m. in. Motoroli, starającej się wrócić na rynek urządzeń na rękę, z którego wycofała się przed dwoma laty.