New Balance 1080v12
 
22 stycznia 2016 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Czy korygowanie pronacji w stylu Kalenji ma sens? Ciekawe wyniki badań w British Journal of Medicine


W ostatnich latach pokazało się kilka badań robionych na dużych grupach ludzi, przez wiele miesięcy, pokazujących kolokwialnie mówiąc, że korygowanie pronacji nie ma sensu. Nie było związku pomiędzy korekcją pronacji o liczbą osób kontuzjowanych. Czasami był raczej związek ale pokazujący, że korygowanie pronacji miało efekt wywołujący kontuzje.

Z drugiej strony było bardzo mało badań pokazujących, że korygowanie pronacji ma sens. Kilka miesięcy temu poprosiłem szanowanego amerykańskiego sportowego podiatrę Kevina Kerby, aby pokazał mi jakieś badania przemawiające za potrzebą korekcji pronacji. Zaprezentowane przez niego artykuły były badaniami robionymi na bardzo małych grupach a wnioski wydawały się mało zdeterminowane.

Korygowanie pronacji w butach do biegania polega zazwyczaj na usztywnianiu tylnej i środkowej, wewnętrznej części buta (podeszwy). Tymczasem inżynierowie Kalenji zauważyli, że większy wpływ na mechanikę ma
usztywnienie pod wewnętrzną częścią śródstopia niż pięty, co jest rozwiązaniem raczej w butach biegowych nie spotykanym. I zgłosili się
do Instytutu Badań Sportowych w Luxemburgu czy by instytut nie zechciał
przeprowadzić badań nad wpływem takiego rozwiązania a Kalenji te badania zasponsoruje (rysunek pokazuje jak wyglądał testowany but).

pronation kalenji 2

Badania trwały przez 6 miesięcy w roku 2014 (najpierw kilka tygodni zbierania chętnych).

Wyniki badań zostały opublikowane kilka dni temu w British Journal of Medicine:

—————
Injury risk in runners using standard or motion control shoes: a randomised controlled trial with participant and assessor blinding
Laurent Malisoux, Nicolas Chambon, Nicolas Delattre, Nils Gueguen, Axel Urhausen, Daniel Theisen

Wyniki badań do pobrania
—————

Efekty okazały się zaskakujące. W grupie osób, które były wcześniej sklasyfikowane jako biegacze pronujący, byłą wyraźna zależność, wskazująca na to, że ten sposób korygowania pronacji przez Kalenji znacząco wpłynął na zmniejszenie liczby kontuzji.

pronation kalenji 1

Komentujący badacze opisują, że takiego efektu nie było widać w przypadku grupy sklasyfikowanej jako neutralna lub supinująca (przyznam się, że nie jestem statystykiem, ale tam ta różnica jest również widoczna). To znaczy w każdej grupie, zawodnicy biegający z butach stabilizujących "made by Kalenji" mieli mniej kontuzji.

Trzeba przyznać, że wyniki są ciekawe, pozostaje teraz czekać, czy inni producenci po przeprowadzeniu własnych badań nie zaczną umieszczać elementów korygujących pronację pod śródstopiem.

Ale przy okazji stało się też jasne, o co chodziło z nową strategią Kalenji. Pisałem ostatnio, że Kalenji zdecydowało się na wycofanie się z podziału butów na buty dla pronatorów i neutralnych. Myślałem, że chodzi o to, że uznali, że to po prostu nie ma sensu. Tymczasem, oni uznali, że ten ich sposób korygowania pronacji jest najlepszy, że działa w każdym przypadku i ich buty (Kiprun SD i LD) są butami właśnie z tym nowym sposobem korygowania pronacji.

Tak więc, czyś pronator czy neutralny, jeśli od sezonu 2016 wybierzesz szosowe buty Kalenji to wiedz, że są one wyposażone w nowy, wg Kalenji najlepszy patent, który wg nich zadziała na Ciebie w sposób pozytywny (nie wywoła kontuzji a być może zmniejszy ryzyko ich wystąpienia).

A przy okazji, w omawianym badaniu wyszła tez zależność, pokazująca coś, co jest sprzeczne z innymi badaniami które się ostatnio pokazywały. Otóż wśród osób biegających w butach neutralnych, osoby sklasyfikowane jako pronujący mieli większy odsetek kontuzji niż ci, sklasyfikowani jako neutralni. Omawiane badanie stoi zatem w sprzeczności do poniższego badania:

Foot pronation is not associated with increased injury risk in novice runners wearing a neutral shoe: a 1-year prospective cohort study
Rasmus Oestergaard Nielsen, Ida Buist, Erik Thorlund Parner, Ellen Aagaard Nohr, Henrik Sørensen, Martin Lind, Sten Rasmussen