11 grudnia 2012 Redakcja Bieganie.pl Sport

Trening do maratonu. Czy maraton dla każdego?


domaratonydlawszystkich
Ludzie ze zdjęcia nie wyglądają na wybitnie sprawnych, a jednak w tym momencie wbiegają na metę maratonu w Londynie

Maraton przebiec może każdy. My chcemy jednak, żeby przygotowania do maratonu poprawiły a nie pogorszyły wasze zdrowie. Nie chodzi tylko o kwestie związane z wynikami badań lekarskich. Chodzi o to, że nie każdy jest do pokonania maratonu przygotowany dziś w równym stopniu. Co innego silny i szczupły dwudziestopięciolatek, co innego kobieta czy mężczyzna z dużą nadwagą a co innego nigdy fizycznie nie aktywny starszy człowiek. 

Czasami słyszymy na naszym forum, że do maratonu należy przygotowywać się kilka lat, że to nie powinny być pierwsze zawody. Ale to jest podejście nieco maraton mitologizujące, sprowadzające go do przypadku Filipidesa, który przybiegł do Aten z wiadomością o wygranej bitwie pod Maratonem i padł martwy.

Maraton to nie jest nic szczególnie ekstremalnego, jeśli zdarzało się wam kiedyś chodzić po górach, to z całą pewnością robiliście czasami dziennie trasy o dystansie już jakoś do maratonu porównywalne (20-30 km).

Na maraton trzeba mieć ochotę. Ta ochota na pierwszy maraton ma zazwyczaj podobne podłoże, ludzie lubią wyzwania. Jeśli czujecie, że jesteście w stanie takiemu wyzwaniu podołać, biorąc pod uwagę, że będziecie trenować przez zimę – to spróbujcie.

Nadwaga

Jeśli macie dużą nadwagę to odradzamy start w maratonie do momentu, aż uda wam się zejść z wagą przy pomocy głównie diety i ruchu w postaci raczej chodzenia z kijkami niż biegania. Jeśli macie wątpliwości co myślimy o waszym debiucie – podliczcie swoje punkty.

Wolny biegacz

Jeśli biegacie bardzo powoli, to oczywiście pokonanie maratonu zabierze wam bardzo dużo czasu. Większość maratonów ma limit czasu 6 godzin, co oznacza, że na pokonanie każdego kilometra macie średnio maksimum 8 minut 32 sekundy, czyli jest to prędkość około 7 km/h. Ostatecznie to tempo bardzo szybkiego marszu. Czyli można. Ale zastanówcie się, czy nie warto poprawić waszej ogólnej sprawności zanim przystąpicie do realizacji takiego zadania.

Więcej o treningu do maratonu

Redakcja Bieganie.pl