New Balance 1080v12
 
5 czerwca 2008 Redakcja Bieganie.pl Sport

Słaby tekst – Wpływ biegania na organizm cz. I


Serce i układ krążenia

Wszystkie sporty wytrzymałościowe, czyli polegające na długotrwałym wysiłku w
strefie aerobowej (tlenowej) maja bardzo pozytywny wpływ na wzmocnienie serca i
układu krążenia. Do takich sportów należy bieganie długodystansowe, kolarstwo,
pływanie, narty biegowe i podobne sporty.

Uzmysłowienie sobie jak dużą i ważną pracę wykonuje bezustannie nasze serce
pozwoli w pełni docenić dobrodziejstwa płynące z regularnego i rozsądnego
uprawiania sportu wytrzymałościowego.

Ten najbardziej pracowity organ wykonuje średnio 70 skurczów na minutę
przepompowując w tym czasie 5-7 litrów krwi, czyli w ciągu godziny 4200 uderzeń
i 400 litrów przepompowanej krwi, a dziennie 100 000 uderzeń… I tak dzień po
dniu, bez najmniejszej przerwy.

Jak każdy inny mięsień, serce musi być trenowane aby dobrze funkcjonowało.
Objętość serca osoby niewytrenowanej to średnio 600-700cm³, natomiast
wysportowanej 1000-1400cm³. Te statystyczne liczby przekładają się na
skuteczność pracy serca i paradoksalnie serce osoby niewytrenowanej musi się
więcej napracować, żeby przepompować taka sama ilość krwi… Wytrenowany mięsień
sercowy ma nie tylko mniej pracy z powodu swojej większej wydolności, ale
dodatkowo przerwy miedzy poszczególnymi skurczami są dłuższe (puls 40-60 uderzeń
na minutę, a nie 70-80) i dzięki temu w miedzyczasie serce ma czas na
samodokrwienie się, co jest szczególnie ważne w trakcie wysiłku.

Nie mówiąc już o tym, ze wydolne serce znacznie lepiej potrafi ukrwić cały
organizm.

Podsumowując, dzięki bieganiu (i innym rodzajom sportu typu
wytrzymałościowego):

  • zwiększa się objętość naszego serca, a przez to i jego wydolność
  • wzmacnia się mięsień sercowy (większa siła przepompowywania krwi)
  • obniża się nasz puls (ilość uderzeń na minutę)
  • tętnice staja się bardziej elastyczne (utrata elastyczności obciąża serce)
  • normalizuje się ciśnienie krwi