NB 1080v12
 
16 lipca 2011 Redakcja Bieganie.pl Sport

Poprawa techniki biegu, analizy w trakcie BiegamBoLubie


technika filmowanie 1

Technika biegu to element bardzo niepokojący biegaczy, wielu uważa, że bez właściwej techniki nie jest w stanie uzyskiwać progresji na dystansach do których trenują. Jednak poprawa techniki nie jest taką sprawą banalną.

Jeśli spojrzymy, na któregoś z najlepszych długodystansowych zawodników na świecie i na jego przykładzie będziemy omawiać na czym polega dobra technika, to czasem pojawia się chęć do dokładnego naśladownictwa. Bo jeśli ten zawodnik wyprowadza udo w tym konkretnym momencie w relacji do ułożenia ręki lub jakiejś fazy wznoszenia lub opadania to są zwolennicy podejścia, aby spróbować powtórzyć wszystko co do milimetra. Wg tego podejścia, skoro on tak dobrze biega to jest to ruch optymalny, taki który należy powtarzać. Ale idąc tym tokiem powinniśmy także próbować naśladować jego tempo. Oczywiście – żartujemy. Ten zawodnik ma doskonałą relację masy swojego ciała do siły. Poza tym – indywidualne długości kończyn, rozwój i rozciągnięcie mięśni i ścięgien determinują taki a nie inny styl jakim biega. Haile Gebrselassie i Kennenisa Bekele biegają podobnie – bo są podobni pod każdym względem. Jeśli my spróbujemy naśladować któregoś z nich to tak jak gdybyśmy chcieli z poziomu szkoły podstawowej przeskoczyć lata szkoły średniej, studiów wyższych i rozwiązać jeden z problemów wyższej matematyki.

Nie ma drogi na skróty. Taka technika biegu najlepszych zawodników wynika z doskonałych relacji masy ciała i siły mięśni i tego nie da się osiągnąć naśladownictwem a raczej pracą nad sobą.

Nakręciliśmy w zwolnionym tempie grupkę zawodników na sobotnim BiegamBoLubie. Poniżej film i krótkie sugestie trenera Krzysztofa Janika z krakowskiego BiegamBoLubie dotyczące tego co wg niego należy poprawić.

Krzysztof Janik: W prawie każdym przypadku jest jeden element, którego zmiana wpłynie na poprawę techniki biegu – obniżenie masy ciała. Jeśli dobremu zawodnikowi dołożycie do uda kilogramowy odważnik to jego technika biegu też już nie będzie tak dobra. Drugi element – to poprawienie siły i sprawności mięśni. I nasze rady mogą dotyczyć raczej tylko tego drugiego elementu, oraz poprawienia świadomości waszego ciała, ruchu. Z pierwszym musicie radzić sobie sami.

Film pokazuje tylko wycinek biegowego stylu siedemnastu zawodników. Żeby można było doradzić, coś co będzie bardziej kompleksowe trzeba oglądać ludzi przez kilka dni, w trakcie treningów, tak jak robimy to na przykład na obozach biegowych. Bo w trakcie filmowania zazwyczaj zawodnik zdaje sobie sprawę, że jest filmowany i stara się trzymać dobrą formę, dobry styl, czasami zachowując się bardzo sztucznie. Poza tym filmowany jest na krótkich odcinkach a co najważniejsze filmowany jest w trakcie kiedy jest wypoczęty. Tymczasem najwięcej korzyści można by odnieść z filmowania zawodników kończących na przykład kilkunastokilometrowy trening, kiedy są zmęczeni, kiedy ich słabości ujawniają się w sposób bardzo przejrzysty, czasem przerysowany.

Oczywiście pewne wnioski są widoczne także i z filmu. Generalnie, co już
napisaliśmy, u znacznej większości osób obniżenia masy ciała zaowocuje
lepszym bieganiem. Wszyscy wymagają wzmocnienia mięśni nóg, partii
biodrowych, brzucha, placów. U niektórych widać także problemy z
nadmiernym napięciem mięśniowym lub nierozciągnięciem. Niektórzy nie są w
stanie wyprostować tylnej nogi w kolanie w momencie odbicia i swobodnie
jej puścić, mięsień cały czas jest niepotrzebnie napięty lub nie są w
stanie tego zrobić przez zbyt słabe rozciągnięcie (zawodnik 8, 10, 13, 15 a także trochę zawodnik 6).  Zawodnik 7
w wolnym biegu zbyt mocno odbija się w górę jak do podskoku, a w biegu
środek ciężkości trzeba przenosić w przód. Szybki bieg to momentami już
raczej wieloskok niż bieg. Zawodnik 11 – bardzo naturalny bieg
ale widać duże braki siłowe, wzrost siły spowoduje diametralną poprawę
utrzymania techniki podczas długiego biegu. Zawodnik 13 – długie
kończyny dolne, długie dźwignie,  potrzebują dużo więcej siły i to widać
w tym przypadku. Zbyt mała siła do możliwości motorycznych. Oczywiście w przypadku tej zawodniczki obniżanie masy ciała nie ma sensu. Zwodnicy 12, 16 pokazują momentami bardzo ładną formę. Na szczególną uwagę zasługuje Zawodnik 17.
Tylko w jego przypadku widać nawet w wolnym biegu prawie pełen zakres
wahadła przedniego i tylnego. Bez wątpienia ma to związek – pośrednio z
jego wiekiem a bezpośrednio z najlepszą spośród oglądanych zawodników
relacją siły do masy jego kończyn i niezłym rozciągnięciem. W niedługim czasie będzie to prawdopodobnie jeden z najszybszych zawodników na BiegamBoLubie.
***
Jeśli ktoś chce poprawić swoją biegową formę, dowiedzieć się jak trenować, przygotować do biegu na 10km lub w maratonie, zapraszamy na obozy biegowe Bieganie.pl z Rekordzistą Polski w maratonie Grzegorzem Gajdusem oraz trenerem lekkiej atletyki Krzysztofem Janikiem.

Redakcja Bieganie
Redakcja Bieganie.pl