New Balance 1080v12
 
1 czerwca 2014 Redakcja Bieganie.pl Sport

Analiza postępów Czapiego w przygotowaniach do Maratonu w Poznaniu.


Przyjrzyjmy się temu czy i jak Paweł reaguje na wdrożony trening. Najlepszym sposobem sprawdzenia czy trening idzie we właściwym kierunku są sprawdziany. Ale są też inne sposoby i na przykładzie różnych treningów Pawła możemy porównywać jego postępy.

Godzinne rozbieganie

Kiedy Paweł zaczął rejestrować swoje pierwsze treningi w połowie maja możecie zobaczyć, że na końcowych kilometrach miał tętno 165-166 (Paweł należy do zawodników o relatywnie wysokim tętnie, jego komfortowe tętno rozbiegania to około 160 bpm) i tempo 5:27 – 5:49. Tymczasem na treningu 31 maja, na tej samej trasie na ostatnich kilometrach tętno wynosi 157 a tempo 5:07. Paweł powiedział, że wreszcie zaczyna czuć komfort biegu na rozbieganiu. Kilka lat temu ten komfort spokojnego biegu czuł przy tempie 4:15, ale widać, że postępy idą bardzo szybko.

 15 maja 2014  31 maja
 15maja  31maja

Trening interwałowy

W czasach treningu wyczynowego trening interwałowy był przez Pawła realizowany na dużo wyższych prędkościach, zazwyczaj o charakterze znacznie bardziej beztlenowym a w każdym razie znacznie bardziej zbliżonym do wysiłku maksymalnego trwającego około 2 minut. Trening długodystansowca to zupełnie inne strefy wysiłku, zupełnie inne "miejsca" wytrzymałości jakie trzeba poprawić. Trening jaki w pierwszych tygodniach Etapu I wykonuje Paweł polega na bieganiu z prędkością o charakterze maksymalnie "tlenowym" (bazującym na 12 minutowym wysiłku maksymalnym). W odróżnieniu jednak od treningów interwałowych, gdzie przerwa ustalana jest często "spod dużego palca", u Pawła przerwa ustalana była w oparciu o restytucję tętna, aby móc lepiej monitorować postępy w treningu. Dzięki temu porównując dwa podobne treningi interwałowe także widać jest postęp. Poniżej czas przerw na treningach odpowiednio 21 maja i 28 maja:
Przerwa 1: 1:30 / 1:04
Przerwa 2: 1:55 / 1:14
Przerwa 3: 3:43 / 1:26
Przerwa 4: 3:14 / 5:15 (ostatni odcinek na drugim treningu Paweł pobiegł szybciej, stąd dłuższa przerwa)

 21 maja 2014  28 maja 2014
 21maja  28maja

Długie rozbieganie

Zadanie Pawła to spokojne wydłużanie najdłuższego treningu, tak aby dojść do 2 godzin. Tutaj też wyraźne postępy: 25 maja, niecałe 16 km pokonał ze średnim tempem 5:42 i tętnem: 157. 1 czerwca przebiegł 17,5 km ze średnim tempem 5:24 i tętnem 153. Jednak być może ten trening w przypadku Pawła ten trening nie będzie narazie wydłużany, poczekamy aż Paweł zejdzie z kilogramami i kilka procent w dół.

 25 maja 2014  1 czerwca 2014
 26maja  2czerwca

Kolejny raport z treningowego frontu już za tydzień.

Ci z was, którzy będą chcieli dołączyć się do Pawła w trakcie jego treningów niech się nie boją, jak widzicie, tempa Pawła są narazie "znośne" dla wielu biegaczy amatorów.