NB 1080v12
 
1 stycznia 2010 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

Książki


Tym razem książka mało rozrywkowa. MEDYCYNA SPORTOWA.Współczesne
metody diagnostyki i leczenia.
 

Tytuł oryginału:
Current Diagnosis & Treatment in Sports Medicine
 
Z angielskiego tłumaczyli Jolanta Wilkans
i Krzysztof Klukowski  
Red. nauk. tłumaczenia: Krzysztof Klukowski

Te kilka słów recenzji jest oczywiście pisanych z punktu widzenia sportowca amatora, nie lekarza profesjonalisty.
Po pierwsze – tytuł jest mylący. Powinno się to nazywać Ortopedia i Traumatologia sportowa – dotyczy tylko układu mięśniowo szkieletowego.
Po drugie – jeśli już zajmiemy się urazami w sporcie to pozycją ciekawszą na polskim rynku wydaje się być książka Artura Dziaka i Samera Tayara: „Urazy i uszkodzenia w sporcie”.
Co nie znaczy, że ta jest zła, zresztą nie mamy takich kompetencji żeby takie osądy wydawać. Jeśli jednak szukalibyście książki, która w sposób łatwy i zrozumiały pomoże wam w rozwiązaniu jakichś problemów związanych ze zdrowiem, to ta pozycja może być nieco zbyt zaawansowana. Może bardziej wartościowa jest dla studentów medycyny.

 

***

Biegacze, przynajmniej średnio i długo dystansowi uwielbiają rozmawiać o bieganiu. Nie wiem czy sprinterzy tak samo, ale pewnie tak samo dyskutują kolarze o kolarstwie, a pływacy o pływaniu. Jest to nawet ciekawe zjawisko socjologiczne, gdyż w rozmowy o bieganiu, czy to w „realu”, czy w sieci, biegacze potrafią wkładać wielkie pokłady energii. Z tego też raczej powodu w tego typu dyskusjach rzadko uczestniczą wyczynowi zawodnicy, którzy muszą oszczędzać energię na trening, ale amatorzy mają wielkie pole do popisu. Japoński pisarz Haruki Murakami napisał nawet książkę pt: „O czym mówię kiedy mówię o bieganiu”, którą, zaintrygowany tytułem, kupiłem kiedyś na lotnisku, ale nigdy nie przeczytałem, a której recenzji, od kochającej wszystko co angielskojęzyczne Michaliny Preissner z TOK FM, nie mogę się doczekać.

Mówić o bieganiu można bez końca, ale dobrze jest, jeśli ma się coś ciekawego do powiedzenia. I tutaj mogą pomóc książki.

Z ankiety, którą przeprowadziliśmy, wynika, że duża liczba czytelników zna język angielski i dlatego chciałbym przedstawić wam kilka angielskojęzycznych książek, które można dostać w Polsce. Dostarczają one wielkich pokładów informacji, jakże przydatnych w niekończących się dysputach, a może nawet w treningu, choć niestety rzadko idzie to w parze (czego dowodem jestem ja sam). Jestem w posiadaniu pewnie większości ciekawych książek jakie się o bieganiu pojawiły, ale nie znajdziecie mnie na żadnej polskiej liście ALL-TIME w żadnej kategorii wiekowej (na razie 😉 ).

Książek o bieganiu jest po polsku kilka. Najbardziej znane to: Praktyczny Poradnik Biegacza Ambyego Burfoota, Podręcznik Biegacza Boba Glovera, pokazała się niedawno nowa pozycja Biegi Długodystansowe. Prym wiodą jednak chyba książki napisane przez Jurka Skarżyńskiego. Są to w tym momencie chyba jedyne dostępne na bieżąco pozycje, napisane przez polskiego autora poparte autorytetem zawodniczo- trenerskim.

W świecie angielskojęzycznym wartościowych pozycji jest całkiem sporo (to informacja dla Michaliny Preissner). Są takie, które skierowane są do zupełnie początkujących, czyli poradnikowe, na szybko w stylu: W 4 miesiące, maraton w 4 godziny – trochę jak Angielski w 30 dni (co nie jest niemożliwe, wszystko kwestia woli).

Są książki dla osób, które są już bardziej zainteresowane bieganiem i chcą poczytać sobie do poduszki np.: Marathon Ultimate Guide Hala Higdona czy np. Galloway Book on Running Jeffa Gallowaya. Ale to jest ciągle „szkoła podstawowa”, najwyżej „zawodówka”.

Jest grupa książek z, nazwijmy to, wyższej półki i o kilku z nich chciałbym coś napisać.

Daniels Running Formula („szkoła średnia”)
Jack Daniels stworzył zamknięty i logiczny system (artykuł o szkole Danielsa Tutaj). Wg. mnie nadal nie jest to system skończony, ewoluuje, co widać choćby różnicach w podejściu do intensywności treningowych pomiędzy wydaniem ostatnim, a poprzednim. Ale, jeśli chcecie dostać do ręki książkę, która niczym trener poprowadzi was za rękę, to jest to pewnie najlepsza pozycja (choć uważam, że poprzednie wydanie dostarczało planów treningowych  oraz przygotowanych w bardziej łopatologiczny sposób). Jacka Danielsa trzeba poznać choćby ze względu na opracowane przez niego tabele (notabene znajdziecie je też w Praktycznym Poradniku Biegacza) i zrozumieć relacje pomiędzy tempami treningowymi. Pozycja Danielsa w świecie współczesnego treningu długdystansowego jest niepodważalna, co potwierdza choćby rozmowa jaką przeprowadziłem z Terrencem Mahonem, trenerem Ryanna Halla. 284 strony

Part I Training Essentials
Chapter 1. Training Focus
Chapter 2. Physiology of Training Intensities
Chapter 3. Fitness and Intensity Benchmarks
Chapter 4. The Season Plan

Part II Training Levels
Chapter 5. Level 1: Base Building
Chapter 6. Level 2: Marathon-Pace Training
Chapter 7. Level 3 Threshold Training
Chapter 8. Level 4: Interval Training
Chapter 9. Level 5: Repetition Training
Chapter 10. Supplemental Training

Part III Training for Fitness
Chapter 11. White Starting Plan
Chapter 12. Red Intermediate Plan
Chapter 13. Blue Advanced Plan
Chapter 14. Gold Elite Plan

Part IV Training for Racing
Chapter 15. Preparing for Competition
Chapter 16. 800 Meters
Chapter 17. 1,500 to 3,000 Meters
Chapter 18. Cross Country
Chapter 19. 5 to 15 Kilometers
Chapter 20. Half-Marathon to Marathon

Lore of Running („szkoła wyższa i studia doktoranckie”)
Tim Noakes, biegacz, ultra maratończyk, profesor fizjologii wysiłku i nauki o sporcie na Uniwersytecie w Kapsztadzie,  napisał potężną pozycję. Możecie w niej poznać wszystkie bardziej znaczące w świecie „szkoły” od Danielsa po Gallowaya, a nawet Norriego Williamsona. Plany treningowe od 10 km do Ultramaratonu. Wg. mnie szczególnie ciekawe są rozważania Noakesa, poparte własnymi badaniami o tym, co tak naprawdę limituje nasz organizm w szybkim bieganiu. Jest duży rozdział poświęcony największym biegaczom w historii, przedstawieniu ich sylwetek i treningu. Spis treści naprawdę nie obrazuje ogromu książki która ma 930 stron.

Part I Physiology and Biochemistry of Running
Chapter 1. Muscle Structure and Function
Chapter 2. Oxygen Transport
Chapter 3. Energy Systems
Chapter 4. Temperature Regulation

Part II Training Basics
Chapter 5. Developing a Training Foundation
Chapter 6. Learning From the Experts
Chapter 7. Avoiding Overtraining
Chapter 8. Training the Mind

Part III Transferring Training to Racing
Chapter 9. 10K to Half-Marathon
Chapter 10. Marathon
Chapter 11. Ultramarathon
Chapter 12. Pushing the Limits of Performance

Part IV Running Health
Chapter 13. Ergogenic Aids
Chapter 14. Staying Injury Free
Chapter 15. Health Benefits

 

Advanced Marathoning  („szkoła średnia, technikum”) – napisana przez dwóch autorów: Pete’a Pfitzingera (byłego maratończyka z życiówką 2:11:43, teraz trenera) i Scotta Douglasa (biegacza, dziennikarza, autora).  Generalnie jest to podejście Danielsowskie, ale bardziej praktyczne, mniej dyskutowania, deliberowania. I sporo konkretów w postaci planów treningowych trwających od 24 do 12 tygodni, o maksymalnym kilometrażu od 80 do 150 km tygodniowo. Są także plany dla tych, którzy bez maratonów żyć nie mogą i chcą startować w kolejnym maratonie już za 12, 10, 8, a nawet 6 tygodni. 264 strony

Part I: Training Components
Chapter 1. Elements of Training
Chapter 2. Nutrition and Hydration
Chapter 3. Balancing Training and Recovery
Chapter 4. Supplementary Training
Chapter 5. Tapering for Peak Marathon Performance
Chapter 6. Race-Day Strategy

Part II: Training Programs
Chapter 7. Following the Schedules
Chapter 8. Marathon Training on Up to 55 Miles per Week
Chapter 9. Marathon Training on 55 to 70 Miles per Week
Chapter 10. Marathon Training on 70-85 Miles per Week
Chapter 11. Marathon Training on More than 85 Miles per Week
Chapter 12. Multiple Marathoning


Run to the Top
(„seminarium, cykl wykładów jednego profesora”) – Z Lydiardem można się zgadzać lub nie, ale trzeba przyznać, że on po prostu potrafił ciekawie opowiadać i jest to mądra książka, zawierająca sporo różnych anegdot z jego trenerskiego życia. Książka obejmuje wiele różnych aspektów treningu, ale wg. mnie nie powinna być to nasza pierwsza książka o bieganiu, nawet nie druga.  184 strony.

Spis treści książki:

Introduction
Chapter 1: The Twentyone Factors
Chapter 2: Why is Running Valuable
Chapter 3: The Basic of Youth
Chapter 4: The Development of Fitness
Chapter 5: How to Start Running
Chapter 6: The Technique of Running
Chapter 7: The Path to Full Potential
Chapter 8: How to Set out a Schedule
Chapter 9: Injuries
Chapter 10: Altitude
Chapter 11: Myths and Misconceptions
Chapter 12: Setting out Your Schedule
Chapter 13: Marathon
Chapter 14: The Athlete and the Coach – the Vital Relationship
Chapter 15: Food, Fats, Vitamins nad Minerals
Chapter 16: Team Training
Chapter 17: Evaluating Your Training
Chapter 18: Training Terms
Chapter 19: Shoes and Feet
Chapter 20: Food and Fats
Chapter 21: The Value of a Good Preparation
Chapter 22: Warming up and Cooling down – Two Musts

Runners Body („dwuletnie studium podyplomowe”) – jedna z najnowszych pozycji na biegowym rynku księgarskim, napisana przez Rossa Tuckera, Jonathana Dugasa i Matta Fitzgeralda. Dougas i Tucker to naukowcy, trenerzy, prowadzący ciekawy blog sportsscientists.com, Matt Fizgerald to dziennikarz sportowy. Ta książka dotyka różnych spraw, z którymi boryka się współczesna wiedza o sporcie – zresztą jej podtytuł mówi w uproszczeniu: Jak najświeższa wiedza naukowa może pomóc wam biegać lepiej. Niestety autorzy czasem muszą odpowiedzieć: nie wiemy. Ale są przynajmniej szczerzy.
278 stron.

Spis treści:
Part1:
THE MUSCULOSCELETAL SYSTEM
Chapter1: Meat Machines
Chapter2: The Morning-After Problem
Chapter3: Big Impact
Chapter4: Weak in the Knees
Part2:
THE CARDIORESPIRATORY SYSTEM
Chapter5: More Mileage per Mililiter
Chapter6: Blood, Sweat and Gatorade
Chapter7: The Mysterious Muscle Cramp
Part 3:
THE METABOLIC SYSTEM
Chapter8: Maximum Fuel Economy
Chapter9: All You Can Eat
Chapter10: Leaner, Lighter, Faster

Part 4:
THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM
Chapter11: Mind Matter over Body Matter
Chapter12: It’s All About Style
Chapter13: The Joy of Running

Part 5
THE IMMUNE SYSTEM
Chapter14: Radicals and Inflamers
Chapter15: Outrunning Illness
Chapter16: In The Long Run

To jest tylko zasygnailozwanie tematyki książek, jeśli ktoś z was ma pytania o jakieś szczegóły dotyczące treści – pytajcie.

Wszystkie z omawianych powyżej pięciu tytułów dostępnych jest  w sklepie napieraj.pl

Redakcja Bieganie.pl