Redakcja Bieganie.pl
Konferencja rozpoczęta została przedstawieniem analizy ankiety PSB wśród biegaczy amatorów, w której wzięło udział 351 mężczyzn i 51 kobiet. Wśród ciekawszych danych można tu zobaczyć np. taki trend jak motywy dla których biegamy. Tu 35% respondentów wskazało na zdrowie a 28% mężczyzn i 26% kobiet na przyjemność.
Ulubionym dystansem polskiego biegacza jest półmaraton dla mężczyzny, a dla kobiety 10 km.
Ważne dla biegacza amatora jest również miejsce zawodów oraz „biuro” i pakiet startowy.
Jeśli chodzi o preferencje sprzętowe to (podobnie jak przy ankiecie na forum bieganie) na pierwszym miejscu plasuję się Asics przed Adidasem i NB w przypadku kobiet i Nike w przypadku mężczyzn.
Następnym punktem programu była prezentacja projektu kalendarza biegowego na rok 2011 oraz dyskusja nt. zmian terminów i problemów organizacyjnych imprez, którą prowadził prezes PSB pan Henryk Paskal. Po nim wystąpienie miał pan wiceprezes PSB – Stanisław Lange, który uświadamiał jaką rolę w promocji imprezy pełnią patronaty medialne. Stąd również swoje prezentacje ofert patronatów medialnych zaprezentowały media internetowe – portale biegowe bieganie.pl oraz maratonypolskie.pl.
Kolejny dzień zjazdu szkoleniowego był możliwością prezentacji firm, które świadczą usługi podczas zawodów biegowych. Jedne z ciekawszych wykładów przestawiły firmy trudniące się pomiarem czasów – Data Sport i STS Timing (Rozwój systemów pomiaru czasu na zawodach biegowych). Można było zobaczyć jakie są trendy i wizję techniczne na nadchodzące lata. Mowa była o tzw. chipach pasywnych i aktywnych i o możliwościach systemów naprowadzania satelitarnego gprs i gps. W przyszłości systemy te mogą nie tylko „łapać” czas, ale również lokalizować zawodnika na trasie (mapa „google earth”) pokazywać jego aktualne tempo, tętno, temperaturę ciała itp. Namiastkę tego już od przyszłego roku wprowadza praski maraton, o czym mówił zaproszony gość Carlo Capalbo – organizator Prague Marathon. Carlo doradzał też i przedstawiał innowacyjne metody promocji imprezy naszym organizatorom maratonów. W tym dniu organizatorzy konferencji nie zapomnieli o wątku praktycznie biegowym – odbył się bieg „po szlaku górskim” na dystansie 2,195 km na, którym zawodnicy mogli się przekonać o działaniu systemu chipów aktywnych firmy Data Sport. Bieg wygrał przedstawiciel bieganie.pl Jarek Gniewek. Jarek zapomniał sportowego ubrania i zwycięski bieg pokonał w białej eleganckiej koszuli i lśniących lakierkach:)
Wieczorem tego samego dnia odbyło się spotkanie z przedstawicielem PZLA panem Edwardem Stawiarzem. Główny wątek rozmów opierał się na zasadach finansowania biegów, zabezpieczenia medycznego oraz sugerowanych minimum „wpisowych”. Po „gorących” naradach podsumowanie debaty i uchwalenie proponowanych zasad przełożono na następny dzień. W ostatnim dniu ostatecznie uchwalono droga głosowania uchwałę dotycząca tzw. minimum wpłat za udział w zawodach przy czym rozdzielono zostały pojęcia opłat na „wpisowe za udział” oraz opłata za „pakiet startowy” (komercyjny). Dodatkowo ustalono minimalne wpisowe za udział, które wynosić powinno za bieg do 10 km – 20 zł, za bieg do 10 do półmaratonu 40 zł i za maraton 60 zł. Oczywiście powyższe „standardy” są zalecane PSB i nie wymuszają na organizatorze tych zmian. Stowarzyszenie argumentuje to w ten sposób, że zawodnik powinien być świadomy, iż w pakiecie za udział są zawarte opłaty sędziowskie, za pomiar czasu i inne usługi związane logistyczne, a nie ściśle związane z wartością socjalną. Więcej o uchwałach i statusie PSB na stronie www.psb-biegi.com.pl