12 sierpnia 2013 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Inteligentne zegarki w natarciu od 2014 roku


W 2014 roku na rynek trafi ponad 5 milionów tzw. smartwatches. To blisko 900% wzrost w stosunku do prognoz na 2013 rok oraz wejście nowych graczy na rynek. Co to oznacza dla biegaczy? Jak skorzystamy na tej rewolucji? Sprawdźmy co nas czeka.

sonywatch
Dostępny na rynku zegarek Sony


Wzrost o 900%

Według najnowszych prognoz niezależnej firmy analitycznej Canalys, w 2014 roku na rynek trafi ponad 5 milionów inteligentnych zegarków. Dla porównania, Canalys szacuje, że w 2012 roku, na rynek weszło 330 tysięcy takich urządzeń wyprodukowanych przez takie firmy jak Sony i Motorola. W 2013 roku, do stawki liderów na rynku inteligentnych zegarków dołączyła firma Pebble Technology. W tym roku, na rynek trafi ponad 500 tysięcy tych urządzeń. Do końca 2014 roku, będziemy świadkami boomu na runku inteligentnych zegarków, pojawią się nowe generacje tych urządzeń firm takich jak, między innymi, Apple, Google, Microsoft, czy Samsung.

motorolla
Motorolla Motoactive

W przeciwieństwie do swoich poprzedników obecnych na rynku, nowe urządzenia będą oferować bardziej zaawansowane oprogramowanie i inteligentniejszy sprzęt. Kluczowymi cechami nowych inteligentnych zegarków będą: przejrzystość informacji oraz integracja  czujników z usługami sieci. Urządzania te nie zastąpią smartfonów, będą ich uzupełnienieniem, czyli tzw. appcessories, co oznacza aplikacje, które działają z różnymi akcesoriami.

Prawie nielimitowane możliwości

„Zegarki inteligentne będą najważniejszą nową kategorią produktową na rynku elektroniki użytkowej od czasu kiedy iPad zdefiniował rynek tabletów,” twierdzi Chris Jones, wiceprezes i główny analityk Canalys. „Dzięki platformom oprogramowania powiązanym z inteligentnymi zegarkami programiści będą mogli tworzyć aplikacje w takich  kategoriach jak zdrowie, czy sport.” Design nowych urządzeń będzie także niezwykle ważnym czynnikiem, ponieważ konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na modny wygląd produktu. Rynek tradycyjnych zegarków zostanie zachwiany, kiedy konsumenci przekonają się, że inteligentne zegarki to nie tylko kwestia cennej funkcjonalności, lecz także stylu.

leikr
Duński Leikr

Według szacunków Canalys, w 2012 roku na rynek trafiło ponad miliard zegarków.  Sprzedawcy zegarków staną w obliczu szeregu trudnych wyzwań. Według analityka Canalys, Daniela Matte „Surowe ograniczenia dot. zużycia energii w urządzeniach nie pozwolą na technologię komórkową, ograniczą liczbę czujników i wymuszą komunikację ze smartfonami za pośrednictwem technologii Bluetooth Low Energy.” „Specjalne procesory nowych urządzeń będą oparte na architekturze ARM o strukturze krzemowej”

Inteligentne zegarki będą także wymagać specjalnego oprogramowania. „Użyteczny smartwatch będzie nie tylko drugim ekranem dla smartfona. Stworzenie odpowiedniej platformy na potrzeby nowego urządzenia będzie nie lada wyzwaniem,” twierdzi analityk Canalys, James Wang.

Firmy technologiczne nie mogą pozwolić sobie na czekanie. Innowacyjne firmy tworzące aplikacje będą najlepiej przygotowane do skapitalizowania tej ogromnej możliwości rynkowej.

smartwatch microsoft
Wariacje internautów na temat zegarka Microsoft


Microsoft

Wraz ze zbliżającym się wprowadzeniem na rynek smartwatches firmy Microsoft, wycieka coraz więcej informacji dotyczących projektu i rozwoju nowych urządzeń. Portale technologiczne sugerują, że nowy smartwatch Microsoftu będzie wykonany z materiału zwanego „przeźroczystym aluminium”. Według pogłosek produkt ma być dostępny w różnych opcjach kolorystycznych (niebieski, czerwony, żółty, czarny, biały i szary).

Uważa się, że nowy smartwatch Microsoftu będzie pracować pod kontrolą zmodyfikowanej wersji systemu Windows 8. Będzie umożliwiał dostęp do danych w chmurze (tzw. cloud storage) bez konieczności połączenia ze smartfonem, czego wymagają niektóre dostępne już na rynku smartwatches.

Sądzi się także, że nowy smartwatch firmy Microsoft będzie wspierać technologię komunikacji 4G LTE oraz że będzie wyposażony w 6Gb pamięć wewnętrzną.

Tymczasem, jak na razie, pomimo tych wszystkich doniesień i plotek, firma Microsoft nie wydała żadnej oficjalnej wiadomości na temat specyfikacji ani szczegółów dotyczących swojego nowego produktu.

Nowy smartwatch Microsoftu ma wejść na rynek w 2014 roku, wtedy też na rynku mają pojawić się inteligentne zegarki firm takich jak między innymi Google czy Apple.

appleiwatch130210
Wariacje na temat iWatch

Czy giganci rynku biegowego mają się bać?

To zależy od tego na co pozwalać będzie programistom nowy rynek, nowe zegarki. Czy będą wyposażone w GPS, jak długo wytrzyma bateria (choć to pewnie też zależy od oprogramowania), czy i jak komunikować będą się z monitorami pracy serca. Na pewno Garmin, Polar czy Timex nie mogą czuć się pewnie. Jeszcze nie zdołały uporać się z pojawieniem się smartfonów i różnych nowych aplikacji, nagłym spowszednieniem GPS a już pojawia się nowe zagrożenie.

Możliwość komentowania została wyłączona.