Redakcja Bieganie.pl
Buty Complete Velosis to nowe oblicze Pumy. Firma, która była w awantgardzie, jeśli chodzi o "dizajn", zaczyna podążać w zupełnie standardowym, klasycznym kierunku. Pisaliśmy już o tym, że nie cieszy to nas wcale, bo nowatorskie projekty PUMY były jej siłą. Ale dla każdej firmy podstawa to sprzedaż, i to co podoba się nam, nie zawsze podoba się szerokiemu spektrum biegaczy. Prawdopodobnie poprzednie modele nie znalazły uznania z trzech powodów: pierwszy to wygląd dla niektórych zbyt śmiały, zbyt zaskakujący, drugi to zbyt słaba amortyzacja, przez co osoby o większej wadze nie mogły z nich skorzystać,a trzeci to wąskie kopyto, na którym budowane były te modele, na co osoby z szerszymi stopami narzekały.
Za nowe modele odpowiedzialny jest też nowy zespół projektantów. Podobno uwagi przekazywane przez użytkowników, zostały wysłuchane i powstały nowe rozwiązania mające na celu przyciągnąć większą rzesze klientów. Na pierwszy rzut oka widać, że but jest wyższy. Dzieje się to sprawą grubszej podeszwy, czyli większej ilości pianki EVA zarówno z przodu jak i z tyłu. Szerokość cholewki również się zmieniła, poprzednie modele były dość wąskie, tym razem zadbano o osoby o szerszej stopie. Wykorzystywane systemy pozostały nie zmienione, lecz trochę zmodyfikowane, chodzi mi głównie o system amortyzujący na pięcie Duo-CELL, komory, w których zamknięty jest żel, w całości przypominający plaster miodu, został zmniejszony i bardziej rozprowadzony po podeszwie pięty, przez co but zyskał lepszą amortyzację.
Pozostałe rozwiązania, np. na spodzie buta, nic się nie zmieniły, pozostał Arch-tec-wstawka zapewniająca stabilność i wzmocnienie środkowej części podeszwy oraz dwa rodzaje gumy, nie zostawiające śladów na parkiecie. Buty zostały wyposażone we wkładki Ortholite niwelujące nieprzyjemne zapachy i hamujące rozwój bakterii. Wnętrze buta wyłożone jest materiałem dającym niesamowite uczucie miękkości i przyjemności. Zewnętrzna część pięty została wzmocniona plastikową osłonką znakomicie wkomponowaną w budowę buta. Sznurówki jak u większości producentów płaskie dobrze trzymające i nie rozwiązujące się podczas biegu.
A jak but spisywał się po założeniu na stopy i wyruszeniu w trasę? Kiedy je założyłem, poczułem kolosalną różnicę pomiędzy starszymi modelami Pumy a Velosis (miałem przyjemność testować Trial 100, Tenos V, Magnetist III). Tym razem but jest szerszy z przodu, moje palce czują luz i przestrzeń, przez co stopa układa się rewelacyjnie podczas fazy odbicia. Pięta, dzięki dużej ilości pluszu wyścielającej cholewkę trzyma się doskonale, nie ma uczucia ślizgania i wysuwania się stopy. Duża ilość pianki EVA oraz upgrejdowany system Duo-cell, w znacznym stopniu podniósł możliwości amortyzacyjne podeszwy. Bałem się, że przez większą ilość pianki, wzmocnioną amortyzację, but straci to, co w Pumach ceniłem najbardziej, czyli dynamikę, ale po pierwszych kilometrach biegu moje obawy zostały rozwiane. But jest lekki i tak skonstruowany, by po fazie lądowania jak najszybciej przetaczać na śródstopie. No cóż, PUMA, mając w swym teamie najszybszego człowieka na święcie Usaina Bolta, nie mogła zaprzepaścić swoich dotychczasowych osiągnięć i zrobić „wolne” buty. Dlatego Velosis może być nie tylko stosowany do treningu, ale śmiało może być używany jako but startowy. Jeśli chodzi o przyczepność to nie można butom nic zarzucić, znakomicie spisują się zarówno na asfalcie, kostce brukowej, suchej czy mokrej powierzchni, przez poprzeczne rowki przecinające podeszwę dobrze trzymają także w terenie, chodź dużo lepiej spisują się na miejskich ścieżkach. Szary kolor siateczki miał za zadanie zapobiegać mocnemu zabrudzeniu i tak się dzieje, ale za to kolor pomarańczowy przyciąga bród i kurz jak magnes. Siateczka bardzo dobrze przepuszcza powietrze, przyspieszając wentylację i zapobiegając grzaniu się stopy wewnątrz.
Puma Complete Velosis znajdą uznanie u osób poszukujących znakomitego komfortu, dobrej amortyzacji oraz szybkości buta. Przeznaczone dla biegaczy o stopie neutralnej o dowolnej masie ciała.
Cena: 469 zł
Waga: 285 g
Oceny:
Stabilność: 5
Amortyzacja: 4/5
Dopasowanie: 5
Dynamika: 5
Trakcja/trzymanie: 5