24 lipca 2015 Redakcja Bieganie.pl Zdrowie

Jak pomijanie śniadań wpływa na wyniki sportowe?


Wiele osób powtarza, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Nie ma
sensu jednak wyolbrzymiać szczególnie jego znaczenia, bo przede wszystkim istotne
będzie to, co jemy podczas poszczególnych posiłków, a także jaki tryb życia
prowadzimy. W fachowej literaturze również znajdziemy niejednoznaczne opinie na
ten temat.

Wiele badań podaje, że osoby jedzące regularnie śniadania są
szczuplejsze, ale nie znaczy to jeszcze, że jedzenie śniadań jest powodem, dla
którego ludzie są bardziej smukli. Wpływa na to wiele różnych czynników, więc
samo zjedzenie/pomijanie śniadań nie będzie głównym powodem.

Część badań sugeruje
nawet, że omijanie śniadań powoduje mniejszą ilość ogólnie spożywanych kalorii
podczas dnia. Mogło by to więc sugerować, że wspomaga odchudzanie.

Kluczową
rolę odgrywa tryb życia i ogólna ilość przyjmowanych kalorii. Pojawia się
również pytanie, jak zjadanie/pomijanie śniadań wpływa na trening, a nawet
udział w zawodach. Kwestia ta i wpływ treningu z pustym żołądkiem na wyniki sportowe
jest łatwa do przewidzenia. Wydaje się przecież logiczne, że jeśli nie zjesz
śniadania, twoja forma rano będzie cierpiała. Kiedy śpisz, mózg i inne narządy
wewnętrzne są pozbawione energii, więc dopóki jej nie uzupełnisz, organizm
operuje na deficycie. Oczywiście znaleźli się naukowcy, którzy postanowili to
sprawdzić…

Niedawne badania prowadzone przez grupę naukowców na Uniwersytecie
Loughborough w Wielkiej Brytanii, opublikowane w Medicine & Science in
Sport & Exercise
, przybliżają to zagadnienie. Naukowcy mierzyli wydolność podczas treningu – 30 minut stałej jazdy na rowerze (intensywność równa 60% VO2max) poprzedzonej
30 minutowym sprawdzianem. Test przeprowadzono o 5 po południu, a połowa
uczestników przystąpiła do niego bez śniadania. Przez cały dzień monitorowano
również pobór dziennego zapotrzebowania energetycznego. Jedzenie nie było dozwolone od opuszczenia
laboratorium po kolacji aż do 8:00 kolejnego dnia. Przez całą dobę mierzono
grelinę, glukozę, insulinę i glukagon. Badani podawali również swoje odczucia
na temat głodu lub wzmożonego apetytu przez cały czas trwania
eksperymentu. 

Na obiad
badani mogli zjeść tak dużo, jak chcieli. Osoby, które  pominęły śniadanie, zjadały na obiad około 200 kalorii
więcej w porównaniu do tych, którzy śniadanie zjedli normalnie. Ale było to i tak
mniej, niż pozostali zjedli na śniadanie, a ponadto badania wykazały, że nie
wystarczało to do zniwelowania deficytu. Próba czasowa okazała się o 4,5% lepsza
u osób normalnie jedzących wszystkie posiłki. Pominięcie śniadania powodowało
również większą ilość kalorii spożywanych na kolację, co zgadzało by się z
ogólnie przyjętymi teoriami. Mimo wszystko jednak, porównując 24-godzinny pobór
energii, osoby, które opuściły śniadanie zjadły w tym eksperymencie mniej
kalorii, niż pozostali. Poziom insuliny był wyższy u jedzących śniadanie, ale
poziom pozostałych hormonów nie zmienił się znacząco.

Pewnym zastrzeżeniem, które trzeba wziąć pod uwagę jest to, że wszyscy
badani byli nauczeni jedzenia śniadań. Ciekawi jesteśmy wyników u osób, które nie
jedzą śniadań regularnie. Można przypuszczać, ich organizm nie zareagował by w taki
sposób. Nasuwa się tutaj myśl o rytmach dobowych, których zmiana narusza nasz
metabolizm. Możliwe, że rytmy dobowe ludzi, którzy normalnie nie jedzą śniadań
mogą być inne, a wtedy pominięcie śniadania nie wpłynęło by na nich w tak dużym
stopniu. Tak duża różnica w wytrzymałości wystąpiła  przypuszczalnie dlatego, że sam obiad nie jest
wystarczający, aby w zapewnić optymalne magazynowanie węglowodanów.

Naukowcy
nie dają jednak w tych badaniach odpowiedzi, czy pomijanie śniadań wpływa jakkolwiek
na odchudzanie. Główną informacją jest to, że dla budujących formę, śniadanie jest
niezwykle istotne, a nawet najważniejsze ze wszystkich trzech posiłków. Za
każdym razem trzeba też uwzględniać rytmy dobowe i indywidualne upodobania. Pominięcie
śniadania może być jakimś rozwiązaniem, jeśli chcemy zredukować dzienny pobór energii,
ale będzie osłabiać wydolność wieczorem tego dnia, nawet jeśli zjemy solidny obiad.
 

 A wy, jecie śniadanie ?

Źródło:

Clayton DJ,
Barutcu A, Machin C, Stensel DJ, James LJ. Effect of Breakfast Omission on Energy Intake and
Evening Exercise Performance. Med Sci Sports Exerc. 2015 May 12.