New Balance 1080v12
 
19 września 2007 Redakcja Bieganie.pl Zacznij Biegać

9Rad+


A207_280.jpg

9Rad+

Oto, 9 rad dla nowonarodzonego,
ambitnego biegacza, których stosowanie pozwoli mu ograniczyć ryzyko rozpoczęcia
przygody z bieganiem od jakiejś nieprzyjemnej kontuzji.


  1. Objętość treningu.

Buduj swój trening (kilometraż,
intensywność) stopniowo, dodając różnorodne formy treningu (podbiegi, ćwiczenia
siłowe). Zawodowi maratończycy biegają czasem po 40 km dziennie – to nie dla
Ciebie.


  1. Intensywność treningu.

Daj swojemu ciału czas na
zaadaptowanie sie do nowych obciążeń, wsłuchaj się w swoje ciało. Rozpoczęcie
zbyt szybko mocnych treningów może prowadzić do kontuzji. Najlepsi zawodnicy
maratońscy biegają maraton, czyli 42 km w tempie 3 min na kilometr i z
podobnymi intensywnościami trenują, ale dochodzili do tego latami. Ty tak
trenując skończyłbyś z bieganiem bardzo szybko. Przetrenowaniem.


  1. Regeneracja

Pamiętaj, – że zawodowiec czy
amator podlega tym samym prawom – trening – regeneracja – trening –
regeneracja. Zwłaszcza po trudnym treningu daj ciału odpocząć. Odpoczynkiem
może być lekki trucht, inne ćwiczenia z niską intensywnością (pływanie, rower)
lub pójście do kina
J .
Regularne monitorowanie porannego tętna spoczynkowego może pomóc – jego nagłe
wzrosty są sygnałami, że trenujesz zbyt mocno.


  1. Rozciąganie

Rozciągaj się regularnie po
treningu lub w trakcie. Mięśnie i ścięgna muszą być możliwie elastyczne a stawy
powinny mieć dużą swobodę ruchów.


  1. Przeziębienie

Jeśli jesteś przeziębiony lub
chory – zrób sobie przerwę. Nie dziw się, że po chorobie nie jesteś w stanie
zacząć trenować na poziomie sprzed choroby.


  1. Rutyna

Nie popadaj w rutynę, niech Twoje
bieganie nie ogranicza się tylko do truchtu. Staraj się stopniowo wprowadzać do
treningu różnorodne elementy – zmienne tempa, elementy siły biegowej


  1. Kontuzja

Nigdy nie staraj się “zabiegać”
kontuzji. To tylko pogarsza sprawę i spowalnia naturalny proces gojenia się.
Jeśli doświadczasz nawracających, drobnych kontuzji – skontaktuj się z
odpowiednim lekarzem sportowym. Może mieć to związek w twoim stylem biegania
lub obuwiem.


  1. Pierwszy start

Pamiętaj – jeśli nie powiedzie Ci
się w trakcie wyścigu – to nie jest koniec świata. Ucz się, korzystaj z każdego
startu jako nowego doświadczenia abyś mógł kolejnym razem pobiec lepiej.


  1. Buty

Dobierz odpowiedni dla siebie I
twojegu stylu biegania model butów.


+ Plus Z D R O W Y R O Z S Ą D E K 🙂