New Balance 1080v12
 
29 stycznia 2013 Redakcja Bieganie.pl Trening

Trening siłowy Galena Ruppa [wideo]


Trening siłowy jest chyba najbardziej niedocenianym i zaniedbywanym przez długodystansowców środkiem treningowym. Tymczasem siła bezpośrednio wiąże się z rozwojem prędkości i wytrzymałości. Tak o treningu siłowym mówi Alberto Salazar, trener m.in. Galena Ruppa, którego trening siły możecie zobaczyć na filmie opublikowanym przez serwis Flotrack.

Alberto Salazar to jeden z najbardziej szanowanych trenerów świata, współtwórca Oregon Project – grupy, w której trenują czołowi biegacze długodystansowi Stanów Zjednoczonych. Podopieczni trenera Salazara to Dathan Ritzenhein, Mo Farah i Galen Rupp.

Dziś, dzięki filmikowi opublikowanemu w serwisie Flotrack, możecie zobaczyć trening siłowy wykonywany pod okiem Salazara przez srebrnego medalistę Igrzysk Olimpijskich w biegu na 10000 m – Galena Ruppa. Pod filmikiem zamieściliśmy tłumaczenie wypowiedzi Salazara.

Watch more video of Workout Wednesday Season 7 on flotrack.org

Alberto Salazar: Uważam, że siła bezpośrednio wiąże się z rozwojem prędkości i wytrzymałości. W taki sposób „buduje się” zawodników o doskonałej biomechanice; takich, którzy tę biomechanikę są zdolni utrzymać przez cały czas trwania wyścigu na 10000 m i potrafią na koniec mocno finiszować.
Siła jest tak samo ważna w naszym treningu jak każdy inny element. To nie jest takie zwykłe: „chodźmy do siłowni podźwigać trochę ciężarów albo porobić jakieś ćwiczenia”. To bardzo wyspecjalizowany program zsynchronizowany z resztą treningu. Jakieś trzydzieści lat temu w treningu biegaczy długodystansowych panowała taka filozofia odnośnie siły, której podstawą były małe ciężary i duża ilość powtórzeń. Nie zgadzam się z tym. Kiedy robisz coś takiego w pewnym momencie zabraknie bodźca do dalszego postępu. Dochodzi się do punktu, w którym duża ilość powtórzeń na małych obciążeniach pozwoli jedynie utrzymać to co masz, ale nie pójdziesz dalej. To jest coś czego szczególnie boją się biegacze: „o rany, jak będę za dużo dźwigał to coś sobie zrobię złego”. Ani jeden z moich zawodników nigdy nic sobie nie zrobił, bardzo trudno coś sobie zrobić przy tych ćwiczeniach. Bardzo trudno jest też przybrać na wadze, żaden z moich zawodników nie przybrał więcej niż kilogram. Być może dziewczyny kilka razy przybrały nieco ponieważ mają ogólnie mniejszą masę mięśniową niż faceci, ale przy tym wysmuklały, stały się wyrzeźbione – ważyły trochę więcej ale była to masa mięśniowa, która pomaga im w rywalizacji. Faceci w ogóle nie przybierają na masie od ćwiczeń siłowych.
 
Uważam, że w ważnych międzynarodowych zawodach musimy być przygotowani na to by ostatnie okrążenie pobiec w 52-53 sekundy aby liczyć na podium. Niezależnie od tempa wyścigu. 

Nawiązanie do pytania umieszczonego na końcu filmiku:

Jak szybko Rupp jest w stanie przebiec dystans 1 mili? Podopieczny Alberto Salazara dał odpowiedź na to pytanie w miniony weekend. W sobotę w Bostonie uzyskał bowiem bardzo dobry wynik 3:50.92, który plasuje go na piątym miejscu na światowych listach all-time (hala). Bieg możecie zobaczyć tutaj.