11 czerwca 2014 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Under Armour Apollo SpeedForm – TEST


Marka Under Armour wypuściła wiosną 2014 roku na rynek swój nowy model buta Apollo SpeedForm. Firma zza oceanu, słynąca głównie z produkcji odzieży kompresyjnej, coraz mocniej wchodzi w rynek biegowy, rzucając wyzwanie takim potentatom jaki Nike, Asics, czy adidas. Czy ma ku temu argumenty? Testujemy Apollo SpeedForm!

 IMG 6428 kopia

Budowa cholewki

Budowa cholewki Apollo SpeedForm wyróżnia buty od innych marek. Cholewka zbudowana jest z dwóch kawałków materiału. Jeden tworzy zapiętek i część poniżej kostek. Drugi całą resztę czyli część środkową i cały przód buta. Połączone są na zasadzie zgrzewania dwóch kawałków materiału, a nie szycia co sprawia, że but wygląda jakby był zrobiony z jednego kawałka materiału. Ciekawą sprawą jest brak wkładki. Taki zabieg wcale nie przeszkadza. Uważam, że jest to świetnym rozwiązaniem, ponieważ nie ma co ugniatać i obcierać. Czasami wkładki lubią się zwijać, podciągać czy rozwarstwiać, prowadząc do obtarć i odgnieceń. W tym bucie środek cholewki jest świetnie zaprojektowany, brak szwów, obłe kształty w miejscach gdzie zazwyczaj są kanty przeszyć, dają znakomity komfort podczas ich użytkowania. Język buta wykonany jest z cienkiej siateczki, która praktycznie nie jest wyczuwalna na grzbiecie stopy. Jej duże otwory bardzo dobrze wentylują powietrze. Ogólnie cała cholewka ma w kilku miejscach duże otworki, które dają butom dobrą wentylację.

IMG 6424 kopia  IMG 6426 kopia  IMG 6419 kopia

Zapiętek i palce

Na dwóch rzeczach w budowie cholewki należy się dokładnie skupić. Pierwsza z nich to zpiętek. W odróżnieniu od większości firm, które robią buty biegowe, zapiętek w Apollo jest miękki, niski i plastyczny, a zarazem stabilny. Tył buta skrojony jest w taki sposób, że materiał z zapiętka nie nachodzi na Achillesa użytkownika tylko kończy się tuż pod nim.  Połowa zapiętka wykonana jest z bardzo miękkiego materiału, który nie jest wstanie uwierać nas w ścięgno. A druga niższa połowa otoczona jest gumą/plastikiem (czymś miękkim, trudno ocenić z czego jest wykonany) także plastycznym ale sztywniejszym dla zachowania stabilności. Takie rozwiązania są bardzo dobre z dwóch powodów. Po pierwsze dają lekkość butom, minimalizacja materiałów, które wypychają tą część buta. Po drugie i na pewno ważniejsze nie ingerują w ścięgno Achillesa, co w wielu przypadkach może prowadzić do stanu zapalnego, obtarć i innych problemów związanych z tym ścięgnem. Dla mnie jest to rewelacyjne zakończenie buta, ponieważ notorycznie mam problemy ze stanem zapalnym Achillesa i polecam żeby inni producenci coraz częściej wykonywali tą część buta w taki sposób.

IMG 6431 kopia

Budowa przodu buta także jest ciekawa. Wiele butów zakończona jest tak, że cholewka od strony dużego palucha jest najbardziej wysuniętą częścią. Tutaj zastosowano projekt wyrównania dużego palucha i kolejnego palca (może nawet dwóch kolejnych). Takie rozwiązanie daje możliwość lepszego dopasowania rozmiaru buta osobą, które mają drugi palec trochę dłuższy od pierwszego. Osobiście nie mam takiego problemu, a budowa buta zupełnie mi nie przeszkadza. Dlatego rozwiązanie jest dobre jeśli bierze pod uwagę osoby o innej budowie stopy nie wpływając na komfort innych użytkowników.

Podeszwa
Podeszwa buta zbudowana jest z dość miękkiej pianki, której jest pod piętą 24 mm, a pod palcami 15,2 mm. Taka ilość pianki nie odbiera butom dynamiki i pozwala mówić o nich, że są butami bardziej minimalistycznymi.  Spadek pięta-palce wynoszący 8,8 mm daje bardzo dobry komfort odbicia. Mimo minimalizmu, pianka i budowa dają stabilizację i oddają energię podczas odbicia. Oznacza to ze podeszwa nie jest tak miękka, że da się ją skręcać i zginać we wszystkich kierunkach, tylko daje opór i odpowiednią sztywność podczas takich ruchów.  Taki zabieg powoduje, że but daje wsparcie podczas lądowania na nierównym terenie ale także pomaga podczas odbicia od podłoża.  Po wewnętrznej stronie pięty podeszwa ma plastikową płytkę, która ma dawać wsparcie dla osób pronujących. Ale nie jest ona sztywna i twarda i według mnie bardziej daje efekt wizualny niż praktyczny. Na całej podeszwie mamy kilka miejsc z twardszą gumą, innego koloru niż całość, o słabszej ścieralności, a dokładnie na pięcie, pod śródstopiem i pod palcami. W połączeniu z innymi efektami zastosowanymi w budowie podeszwy daje to bardzo ładny efekt wizualny bosej stopy.

IMG 6425 kopia

Użytkowanie
But daje znakomity komfort stopie. Miękka cholewka dobrze dopasowana daje uczucie skarpety na stopie. Brak szwów, ostrych krawędzi wykończenia, potęguje ten efekt. Dobra przewiewność pozwala cieszyć się biegiem w wyższych temperaturach. Na pewno nie jest to but całoroczny tylko stricte przeznaczony na okres letni, bezdeszczowy. Podczas opadów od razu całą wodę będziemy mieli w bucie.

Apollo Speedform przeznaczone są głównie do biegania po równych nawierzchniach. Uważam że najlepiej spisują się na asfalcie. W terenie przyczepność nie jest już taka dobra i miękkość podeszwy  daje dyskomfort czucia każdego kamyczka podłoża (dla niektórych jest to zaleta). Buty znakomicie spisują się podczas szybkich treningów. Ich lekkość i dynamika pozwalają osiągać wyższe prędkości niż w standardowych butach treningowych.  Próbowaliśmy ich także na długich wybieganiach, radziły sobie bardzo dobrze ale przy takich treningach jednak wolę but o większej amortyzacji. 

         IMG 3014 kopia   IMG 3009 kopia   IMG 3011 kopia   IMG 3008 kopia 

Podsumowanie

Under Armour Apollo SpeedForm są butami lekkimi i dynamicznym. Znajdą uznanie u osób poszukujących butów do treningów  o różnej intensywności i długości na płaskich nawierzchniach. Najlepiej spisują się na asfalcie podczas treningów szybkich i intensywnych. Ich niepowtarzalny wygląd pozwoli zaspokoić najbardziej wybredne gusta.

Under Urmour Apollo SpeedForm
 
Przeznaczenie: Asfalt
 
Waga: 185g
 
Profil (pięta): 24mm
 
Profil (palce): 15,2mm
 
Spadek Pięta-Palce: 8,8mm
 
Cena: 479,95 zł