30 kwietnia 2014 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Raport z testu męskich butów Mizuno Wave Rider 17


Opis testowanego obuwia:
Marka: Mizuno 
Model: Wave Rider 17
Rozmiar: 42
Ciężar: 240 g

Przeznaczenie obuwia: dla mężczyzn o stopie neutralnej lub supinującej, poszukujących butów do biegania na średni i długi dystans (do 42,195 m), stawiających na wyniki. Model Wave Rider wyznacza standardy w swojej kategorii – oferuje wszystko to, co niezbędne w efektywnych butach do biegania: elastyczność, amortyzację, stabilność, dynamikę i komfort.
Zastosowane technologie
Podeszwa

Technologia Mizuno Wave

  • Rozprasza siły uderzenia;
  • Lekka, kompaktowa, reagująca;
  • Nowoczesne, dopasowane wsparcie;
  • Z czasem nie ulega zniszczeniom.
Podczas biegania ciało biegacza poddawane jest nadmiernej sile i napięciu, dlatego, aby zminimalizować ryzyko kontuzji, sprawą nadrzędną jest posiadanie poprawnej amortyzacji i stabilności. Dzięki swoim właściwościom polegającym na rozproszeniu siły uderzenia po większej powierzchni wkładka Wave zapewnia znakomitą amortyzację. Technologia Wave rozwiązuje również kwestię stabilizacji stopy biegacza poprzez zróżnicowanie konstrukcji zewnętrznej (bocznej) oraz wewnętrznej (środkowej) części buta, dzięki czemu zapobiega kompresji środkowej części podeszwy w miejscach o największym nacisku. Podstawowe elementy Wave odpowiedzialne za amortyzację i stabilizację stopy zostały zaprojektowane tak, aby spełnić wymagania każdego biegacza, czego rezultatem jest fakt, że skonstruowano najlżejsze, zaawansowane technologicznie buty o dużej wydajności.

Smoothride
  • Rozprasza siły uderzenia;
  • Płynny, kołyszący ruch;
  • Większa elastyczność.
Inżynieryjne podejście mające na celu zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na stopę podczas kolejnych zmian tempa podczas biegu (przejście pomiędzy przyspieszeniami i zwolnieniami), zapewnia, że bieganie staje się płynne.
X10:
Najbardziej trwała mieszanka gumy węglowej, która jest mniej podatna na ścieranie w obszarach najbardziej na to narażonych dodatkowo wspierając pracę pięty
U4IC:
Nowy  składnik podeszwy, który w unikalny sposób pochłania drgania i amortyzuje stopę i jest lżejszy od używanej obecnie pianki ap+ o 30 % przy tej samej szybkości i dynamice biegu.  
Sr Touch:
System zapewniający płynne przetaczanie stopy w trakcie biegu i jeszcze lepsza absorpcję wstrząsów.

Cholewka

The Dynamotion Fit

  • Rozprasza siły uderzenia;
  • Naśladuje ruch stopy;
  • Zabezpiecza stopę, nie utrudnia jej ruchu;
  • Eliminuje uczucie ciągnięcia i przesuwania.
“Buty które zmieniają sposób w jaki się poruszasz”. The Dynamotion Fit wykorzystuje najnowszą technikę monitorowania każdego ruchu i technologię biomechaniczną. Opracowana technologia zapewnia optymalne dopasowanie cholewki do stopy podczas kolejnych faz kroku.
Airmesh
Powłoka ta zapewnia najwyższą możliwą oddychalność i komfort wierzchniej części buta.
Wkładka
Mizuno Intercool – Unikalny system wentylacji umieszczony na całej długości podeszwy środkowej, redukujący ciepło i wilgoć zgromadzoną wewnątrz buta.
Premium INSOCK – Wysokiej jakości wymienne wkładki zapewniające maksimum komfortu, amortyzację i trwałość.
Pierwsze wrażenie i wygląd zewnętrzny

Kupując obuwie zawsze biorę pod uwagę systemy i technologie jakie producent zastosował w modelu, który zamierzam kupić. Opisane powyżej systemy zastosowane w obuwiu Mizuno Wave Rider 17 sprawiają, że postanowiłem skonfrontować je z rzeczywistością podczas normalnego użytkowania obuwia w czasie mojego treningu i udziału w zawodach, o czym napiszę poniżej. Model zakupiony przeze mnie posiada wierzchnią część w kolorze białym (siateczka b. mocna i skórzane białe wykończenia na czubie buta oraz wzdłuż kostek z kilkoma srebrnymi elementami wzmacniającymi cholewkę buta) z charakterystycznym czarnym logo producenta po obu stronach. W modelu tym producent – najprawdopodobniej w celu podkreślenia, iż jest to but na sezon wiosenno-letni – zastosował sznurowadła w kolorze czerwonym z całkowicie nowym „skośnym sznurowaniem” (zdjęcie poniżej), które pozwala na bardzo dokładne dopasowanie cholewki do stopy zawodnika, a zarazem pozostawia luz dla palców w przedniej części buta. Podeszwa buta Mizuno Wave składnik U4IC jest koloru czerwonego, co w zestawieniu z gumą X10 koloru czarnego oraz SmoothRide koloru żółtego oraz niebieskiego czyni ten but – jak wspomniałem powyżej –  typowo dla sezonu wiosenno-letniego.

rider 17 01

Użytkowanie Mizuno Wave Rider 17

Rider-y 17 zakupiłem w połowie lutego 2014 roku. Ponieważ tego roku zima była łagodna i rozpieszczała nas – biegaczy postanowiłem już następnego dnia odbyć w nich pierwszy trening. Początek treningu to było wsłuchiwanie się w nowe obuwie, jak się zachowuje w porównaniu do poprzednich modeli: Rider 15 czy Rider 16. Początek był bardzo zaskakujący, wsparcie pięty tak jak w poprzednich modelach wzorcowe, but lekki pozwalający na stwierdzenie, iż ma się wrażenie unoszenia w powietrzu. Stopa nie odczuwała uderzeń o asfaltowe podłoże. Wyraźnie również dało się odczuć, że stopa ma więcej miejsca w palcach i cholewka jest bardziej wentylowana w porównaniu z poprzednimi w/w modelami. Z każdym kolejnym treningiem stopa stopniowo przyzwyczajała się do nowych odczuć, które miały miejsce na początku i stawało się to normą. Z czasem też odczułem, iż uderzenia o asfaltowe podłoże nie są tak miękkie jak mi się wydawało na początku – zapewne wynikało to z komfortu, którego doświadczyłem podczas pierwszych treningów. Po kilku treningach stopa przyzwyczaiła się do nowego jej przetaczania po nawierzchni asfaltowej i uczucie twardości znikło uświadamiając mnie, iż są to buty do biegów długodystansowych – o czym pisze również producent obuwia, a moje kolana nie muszą już obawiać się starcia z asfaltem. Aby sprawdzić obuwie odbywam również treningi w terenie i tutaj bardzo miłe zaskoczenie w porównaniu z poprzednimi modelami tej linii. Producent zmodyfikował formę wycięcia pod piętą poprzez bardziej skośne brzegi (zdjęcie poniżej) uniemożliwiając – co jest bardzo ważne dla biegających w terenie leśnym – dostawanie się do tej przestrzeni np. szyszek, co było zmorą w poprzednich modelach.

rider 17 02

Podsumowanie

W butach Mizuno Wave Rider 17 przebiegłem około 540 km i do tej pory nie widać na nich praktycznie śladów zużycia. Buty są bardzo lekkie, co czyni je modelem treningowo-startowym. Przyjemnie się w nich biega, podczas ok. 35 treningów i startów nie miałem problemu z rozwiązywaniem się sznurowadeł. Zastosowane technologie oraz dobre dopasowanie obuwia do stopy pozwala mi na stwierdzenie, iż jest to kolejny model – po Mizuno Wave Rider 15 oraz Mizuno Wave Rider 16 – stworzony przez Japończyków zaliczany do I ligi jeżeli chodzi o obuwie dla biegaczy ze stopą neutralną lub supinującą. Mizuno Wave Rider 17 ma w sobie to wszystko, czym powinien charakteryzować się idealny but do pokonywania wielu kilometrów na twardym podłożu. 
Na zakończenie mojego krótkiego opisu zdjęcia z kilkuletniej przygody z obuwiem Mizuno modele Wave Rider 15 oraz Wave Rider 16 a ostatnio Wave Rider 17:

rider 17 03

1. Buty Mizuno Wave Rider 17 – przebieg ok. 540 km (pierwsze od lewej);
2. Buty Mizuno Wave Rider 16 – przebieg ok. 1500 km (w środku);
3. Buty Mizuno Wave Rider 15 – przebieg ok. 2000 km (pierwsze od prawej).
Jak widać na zdjęciu na butach pomimo ich b. częstego użytkowania nie widać praktycznie śladów użytkowania (wytarć, przetarć, rozerwań) co jak widać czyni tę linię obuwia bardzo trwałą w użytkowaniu.

Zdjęcia podeszwy butów Mizuno:

Uwaga – na zdjęciu poniżej wiać jak Mizuno zmodyfikowało wycięcie pod piętą poprzez skośne wycięcie aby nie dostawały się szyszki do tego otworu podczas biegów krosowych o którym pisałem poniżej.

rider 17 04

1. Buty Mizuno Wave Rider 17 – przebieg ok. 540 km (pierwsze od lewej);
2. Buty Mizuno Wave Rider 16 – przebieg ok. 1500 km (w środku);
3. Buty Mizuno Wave Rider 15 – przebieg ok. 2000 km (pierwsze od prawej).
Mizuno Wave Rider 15 po ok. 2000 km /buty bez przetarć, rozerwań, przerwań nici, czy wyściółki buta/

rider 17 05

Mizuno Wave Rider 16 po ok. 1500 km /buty bez przetarć, rozerwań, przerwań nici, czy wyściółki buta/

rider 17 06

Mizuno Wave Rider 17 po ok. 540 km /buty bez przetarć, rozerwań, przerwań nici, czy wyściółki buta/

rider 17 07

ZDECYDOWANIE POLECAM MIZUNO WAVE RIDER 17
Autor Testu:
Mirosław Sujak – MKB DREPTAK Mińsk Mazowiecki, lat 49

Możliwość komentowania została wyłączona.