Milionowe korzyści dzięki organizacji największych maratonów na świecie
Największe maratony na świecie to dziś coś więcej niż same zawody w wymiarze sportowym. To całe spektakle o zasięgu globalnym, które co roku przykuwają uwagę całego świata. Ich wpływ odbija się wymiernym echem w społecznościach, pozostawiając wiele korzyści gospodarczych i turystycznych.
Korzyści gospodarcze
Jednym z największych maratonów na świecie jest Berlin Marathon, gdzie co roku zjeżdżają dziesiątki tysięcy biegaczy, a transmisja z biegu przyciąga miliony kibiców. W tym roku w wydarzeniu wzięło udział 47912 biegaczy ze 156 krajów z całego świata, a organizatorzy podali, że ich wydarzenie przyniosło bezpośrednie i pośrednie korzyści finansowe w wysokości 380 milionów euro.
Podczas maratońskiego weekendu hotele, restauracje, usługi transportowe i różne inne firmy odnotowują skokowy wzrost przychodów. Napływ turystów oznacza wzrost możliwości zatrudnienia dla Berlińczyków – ponad 10000 osób znajduje pracę bezpośrednio lub pośrednio związaną z maratonem. Dotyczy to wolontariuszy, pracowników ochrony i służb, którzy pomagają w organizacji tego kolosalnego wydarzenia.
Swoje wyliczenia podał też maraton w Madrycie, który szacuje, że pozytywny wpływ gospodarczy, spowodowany biegiem, przekroczył 48 milionów euro. Ostatnia edycja Marathon de Madrid zgromadziła łącznie 34600 biegaczy na trzech dystansach. Wśród 2751 z nich przeprowadzono badanie, które pokazało, że kluczem do sukcesu było umiędzynarodowienie imprezy. Aż 19,18% osób to biegacze przybyli z zagranicy, którzy są bardziej skłonni do wydawania pieniędzy. Przyjezdni pozostają w stolicy Hiszpanii średnio 4 dni, wydając prawie 679 euro na osobę. Dla porównania lokalni biegacze pozostają w mieście średnio 1,6 dnia, wydając 201 euro na osobę.
Wydatek się mnoży, bo 29% obcokrajowców podróżowało w towarzystwie jednej osoby, 32% w trzy osoby, a prawie 20% podróżowało do Madrytu z co najmniej sześcioma osobami towarzyszącymi. Sektorem, który najbardziej skorzystał na organizacji 45. edycji Zurich Rock 'n’ Roll Running Series w Madrycie, była oczywiście branża hotelarsko-gastronomiczna. Średnie wydatki każdego zagranicznego biegacza na nocleg w stolicy Hiszpanii wyniosły 304 euro, do tego 188 euro na jedzenie i napoje, a około 35 euro na transport plus kolejne 144 euro na wypoczynek, rozrywkę i zakupy. W sumie średnio biegacze wydawali około 162 euro dziennie. Daje to bezpośrednią korzyść dla budżetu Madrytu w kwocie 22,6 mln euro.
Organizatorzy ostatnio rozegranego maratonu w Walencji obliczyli natomiast, że biegacze zostawiają w ich mieście w czasie biegowego weekendu aż 27 milionów euro. Ich szacunki mówią, że średnio jedna osoba wydaje 137 euro na dzień.
Wpływ turystyki
Badanie maratonu w Madrycie dostarczyło danych wykraczających poza dane ekonomiczne, pokazując jednocześnie bardzo pozytywny wpływ na turystykę. Na przykład 75% badanych stwierdziło, że w przyszłości ponownie odwiedzi Madryt, a 77% poleciłoby to miasto jako cel turystyczny.
Również Berlin, będący już znanym kierunkiem turystycznym, odnotowuje gwałtowny wzrost liczby odwiedzających w czasie trwania biegowego weekendu. Napływ turystów międzynarodowych i krajowych jeszcze bardziej wzmacnia branżę turystyczną miasta. W 2022 r. maraton przyciągnął około 200000 widzów na trasie, z czego ponad połowa pochodziła spoza Niemiec. Ci goście nie tylko są świadkami wyścigu, ale także zwiedzają miasto, napędzając sektor turystyczny.
Hotele i restauracje położone na trasie Maratonu Berlińskiego również generują większe przychody dzięki widzom z całego świata, którzy przybywają, aby obejrzeć ten maraton. Co więcej, maraton jest światowym ambasadorem Berlina. Dzięki transmisji docierającej do ponad 150 krajów widzowie z całego świata mogą zobaczyć cuda architektury, bogatą historię i tętniącą życiem kulturę miasta. Maraton Berliński sprawia, że Berlin jest miastem światowej klasy wartym poznania i zachęcającym do odwiedzenia większej liczby turystów nawet po zakończeniu sezonu maratonu.
Bieganie dobre na zdrowie i ekonomię
Największe maratony na świecie często angażują się również we wszelkie akcje społeczne. Maraton jest potężną siłą działającą na rzecz dobra, pomagającą organizacjom charytatywnym na różne sposoby. Podczas Maratonu Berlińskiego w 2022 roku udało się zebrać ponad 10 milionów euro, bezpośrednio wpływając na liczne cele charytatywne.
Największe maratony na świecie to coś więcej niż wyścig, to często święto jednoczące różne środowiska. W dniu biegu ludzie z całego świata spotykają się, aby kibicować biegaczom, przekraczając granice wieku, narodowości i pochodzenia. Ulice tętnią życiem z wyczuwalnym poczuciem pozytywnego przekazu. Rodziny, przyjaciele i nieznajomi jednoczą się, tworząc atmosferę niezrównanej życzliwości. W okresie poprzedzającym maratony lokalne firmy i mieszkańcy chętnie biorą w nim udział, dekorując swoje witryny sklepowe i domy wystawami o tematyce biegowej.
Organizowanie maratonu może mieć więc różnorodny wpływ na lokalną i regionalną gospodarkę. Sami organizatorzy największych maratonów to dziś ogromne organizacje, mające gigantyczną siłę oddziaływania na turystykę i handel lokalny, przynosząc jednocześnie bardzo duże przychody. Wciąż jednak nie należy zapominać, że głównym zadaniem biegów ma być promocja zdrowego stylu życia i zarażanie coraz większą rzeszę ludzi do aktywnego spędzania wolnego czasu.
Maratończyk z życiówką 2:10.58, olimpijczyk z Rio de Janeiro, zwycięzca ORLEN Warsaw Marathon...tak było kiedyś, a teraz gość który łapie biegowe endorfiny w przerwach między byciem ojcem, prowadzeniem firmy i dzieleniem się biegowym doświadczeniem, współtwórca aplikacji biegowej www.planbieganie.pl
No cóż…dziękuję prezydencie Sutryk, za to że moje miasto Wrocław dzięki panu już nie ma maratonu.