Redakcja Bieganie.pl
Allyson Felix podzieliła się z jedną z największych opiniotwórczych redakcji świata – amerykańskim The New York Times – skrywanym rozdziałem swojej kariery. Ikona sprintu, 9-krotna medalistka olimpijska opowiadając o swojej ciąży i macierzyństwie uderzyła w firmy odzieżowe sponsorujące wyczynowe sportsmenki, przede wszystkim we wspierającą ją przez lata Nike.
Materiał wideo oraz wypowiedź jednej z najbardziej utytułowanych lekkoatletek świata ukazały się 22 maja w dziale Opinie (sic!), m.in. w internetowym wydaniu The New York Times. Wszechstronna sprinterka, która przez większość swojej sportowej kariery na bieżni miała podpisany kontrakt z Nike, krótko podsumowuje swoje sukcesy i wspomina zaangażowanie w projekty reklamowe. Felix mówi jednak przede wszystkim o tym, jak sponsorzy traktują przyszłe matki – sportsmenki. Podkreśla, że dołącza do przerywających milczenie biegaczek: 800-metrówki Alysii Montano, maratonki Kary Goucher i startującej na średnich dystansach Phoebe Wright.
Allyson chce stać się głosem wszystkich sportsmenek. Wspomina, że w przekazach reklamowych wiele z nich jest zachęcanych do sięgania po marzenia i przekraczania własnych granic. Tymczasem, na własnym przykładzie pokazuje, że sponsorzy nie wspierają (choć nie używa wprost słowa „dyskryminacja") przyszłych matek. 11-krotna mistrzyni świata zdradza, że pod koniec 2017 roku jej kontrakt z Nike się skończył i od tego czasu trwały jego renegocjacje.
Lekkoatletka we wrześniu 2018 roku po ciężkim, przedwczesnym porodzie wydała na świat córeczkę. Zgodziła się na niższe aż o 70% wynagrodzenie ze strony sponsora, bo jak konstatuje „Jeśli właśnie na tyle mnie teraz wyceniają, to się na to zgadzam". Felix nie godzi się jednak na bezwzględną politykę wobec niej i innych kobiet w podobnych momentach karier sportowych. Wyjawia, że prosiła Nike o wyznaczenie nowych standardów, w myśl których m.in. nie będzie się wymagać od kobiet spełniania warunków zawartych w umowach (jak można się domyślać dotyczących konkretnych wyników) w okresie ciąży i połogu.
W ubiegłym tygodniu mniejsze brandy sportowe jak Burton, Altra, Nuun i Brooks ogłosiły nową politykę wobec sponsorowanych przez siebie sportsmenek-matek. Nike zapowiedziała również zmianę swoich zasad sponsorskich, choć jak podkreśla Felix, są to na razie tylko deklaracje. Gwiazda amerykańskiego sprintu podsumowuje: „Sportowcy mają się zamknąć i grać", podkreśla także, że czeka na konkretne rozwiązania ze strony wszystkich firm sportowych i że jej apel nie ma na celu ochrony samych sportsmenek, ale wszystkich, nierówno traktowanych z względu na ciąże, kobiet w USA.
Wypowiedź niezwykle popularnej biegaczki pomoże wybrzmieć głosom mniej rozpoznawalnych lekkoatletek, nie tylko w Ameryce. Również w polskich realiach są przez firmy sponsorskie stosowane podobne praktyki, o których postaramy się napisać więcej.