Brandirectory zajmujący się od kilkunastu lat tworzeniem rankingów i ewaluacji dla różnych gałęzi biznesu stworzyło raport przedstawiający 50 najlepszych maratonów na świecie. Z zawartych informacji wynika, że generują one 5,2 mld dolarów wpływu ekonomicznego na ich lokalne społeczności. Pokazuje to jak impreza biegowa może pozytywnie wpływać na rozwój miast.
Najsilniejszą marką maratońską na świecie jest Maraton Londyński z wynikiem indeksu siły marki (BSI) wynoszącym 90,1 na 100. Badania Brand Finance pokazują, że TCS London Marathon wyróżnia się wybitną rozpoznawalnością, zarówno lokalnie, jak i międzynarodowo. Jego silne dziedzictwo, prestiż i kultowe tło Londynu są rozpoznawane i doceniane przez biegaczy, sponsorów i kibiców na całym świecie.
Maraton Londyński co roku gromadzi ścisłą elitę maratończyków, zdobywając w badaniu, wspólnie z Maratonem Nowojorskim, najwyższe noty za udział elity, a także wysokie noty za dostępność i inkluzywność. Maraton Londyński stał się niedawno pierwszym maratonem na świecie, w którym nagrody pieniężne przyznawane są w równych kwotach zarówno osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, jak i sportowcom pełnosprawnych. Ten kamień milowy w sporcie osób niepełnosprawnych prawdopodobnie dodatkowo wzmocnił reputację biegu pod względem dostępności i inkluzywności, co znajduje odzwierciedlenie w najwyższej ocenie w tym wskaźniku.
Poza liczbą uczestników, Maraton Londyński jest również uznawany za doskonale zorganizowane i dobrze obsadzone wydarzenie, oferujące doskonałe wrażenia dla widzów wszystko to widać dzięki ogromnym tłumom, które ustawiają się wzdłuż ulic, aby oglądać bieg na żywo, oraz dużej oglądalności transmisji telewizyjnych. Otrzymał również najwyższe oceny od lokalnych respondentów, którzy oglądali maraton w telewizji, internecie lub mediach informacyjnych.
Respondenci silnie kojarzą Maraton Londyński z jego charytatywnym charakterem. TCS London Marathon 2024 pobił rekord największej na świecie jednodniowej akcji charytatywnej, w której tysiące biegaczy zebrało ponad 67 milionów funtów w ciągu jednego dnia.
Redakcja Bieganie.pl kilkukrotnie uczestniczyła w TCS London Marathon. Również w 2025 roku.
Maraton Nowojorski to druga najsilniejsza marka maratonów na świecie, z wynikiem BSI wynoszącym 89,7 na 100. Respondenci przyznali Maratonowi Nowojorskiemu najwyższą ocenę za rozpoznawalność międzynarodową i doskonałą lokalizację. Choć pod względem rozpoznawalności i popularności lokalnej ustępuje nieco Maratonowi Londyńskiemu i Maratonowi Paryskiemu, to nowojorski bieg dominuje na arenie międzynarodowej. Niższe wyniki lokalne można przypisać koncentracji popularnych amerykańskich maratonów, takich jak Boston i Chicago, co utrudnia pojedynczemu amerykańskiemu biegowi dominację lokalną. Z kolei miasta takie jak Londyn i Paryż są gospodarzami najbardziej rozpoznawalnych maratonów w swoich krajach.
Maraton Paryski jest trzecią marką maratońską na świecie, z wynikiem BSI wynoszącym 86,6 na 100, a także jedynym biegiem w pierwszej szóstce, który nie zalicza się do cyklu World Marathon Majors.
W kraju Maraton Paryski cieszy się dużą rozpoznawalnością i popularnością, choć pod względem globalnego rozpoznawania ustępuje Nowemu Jorkowi. Jest to zrozumiałe ze względu na brak udziału w cykly WMM.
W pierwszej dziesiątce znajdują się też inne, europejskie biegi jak BMW Berlin Marathon na czwartej pozycji (82,9/100) oraz Run Rome The Marathon (79,7/100), będący na czwartej pozycji.
Firma Brand Finance wykorzystała również swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie wyceny marek, aby określić wartość siedmiu biegów cyklu Marathon Majors. Badanie wykazało, że łączna wartość tych imprez Marathon Majors Abbott World wynosi 937 milionów dolarów. To więcej niż wiele uznanych klubów sportowych, jak Boston Celtics i Tottenham Hotspur.
Wyceny marek oparte są na całkowitych przychodach podmiotów organizujących, podzielonych na segmenty przychodów, obejmujące dochody ze sponsoringu, opłaty wpisowe, granty i darowizny oraz dochody z tantiem. Oznacza to, że całkowita wartość marki odzwierciedla wszystkie wydarzenia organizowane przez podmioty z wieloma imprezami, takie jak London Marathon Events i New York Road Runners, które wykraczają poza maratony i obejmują krótsze biegi, imprezy specjalistyczne, kolarstwo, triathlon i inne.
Określenie wartości marki maratonu pomaga organizatorom zrozumieć jego siłę komercyjną, wpływ na przychody ze sponsoringu i turystyki oraz długoterminowy potencjał wzrostu. Ta wiedza wspiera strategiczne decyzje dotyczące marketingu, budowania marki i rozwoju wydarzeń, oferując jednocześnie punkt odniesienia dla przyszłych wyników.
Maraton Nowojorski ma najwyższą wartość marki, wynoszącą 292 miliony dolarów. Wartość ta jest zbliżona do wartości klubów najbogatszej ligi koszykarskiej NBA – Brooklyn Nets (307 milionów dolarów). Pozycja maratonu w czołówce pod względem wartości marki wynika z jego rozległych i zróżnicowanych źródeł przychodów, a także z silnego kapitału marki. Maraton Nowojorski odnotował najwyższe przychody ze sponsoringu, opłat wpisowych i transmisji.
Maraton w Sydney, jako najnowszy maraton z cyklu World Marathon Majors, ma naturalnie najniższą wartość marki ze względu na historycznie niższe przychody. Jednak jego prognozowany wzrost finansowy gwałtownie wzrósł od momentu włączenia do grona głównych wydarzeń, co podkreśla znaczący wpływ, jaki status głównego wydarzenia może mieć na wartość marki i sukces komercyjny maratonu.