philips
norweskie bieganie
21 listopada 2022 Redakcja Bieganie.pl Newsy

Dramatycznie niski poziom aktywności fizycznej polskich dzieci – raport


Przyjęte normy dotyczące aktywności fizycznej dla dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat (według Światowej Organizacji Zdrowia) wynoszą przynajmniej 60 minut umiarkowanej, bądź intensywnej aktywności fizycznej dziennie w całym tygodniu. Według badań w ramach projektu Global Matrix 4.0 tylko 16,8% polskich dzieci spełnia te normy, pogłębiając spadki z ostatnich lat.

Patrząc na poszczególne podziały wiekowe wynika, że im starsze dzieci tym jest tylko gorzej. Odsetek dzieci które spełniły normy wygląda następująco:

  • wśród przedszkolaków 19,3% 3-latków, 18,5% 4-latków, 15,8% 5-latków i 16,2% 6-latków,
  • 17,2% młodzieży w wieku 11–15 lat,
  • 10% 15-letnich dziewcząt,
  • 9,6% 17-latków.

Wyniki badań są jeszcze sprzed pandemii, jednak opinie ekspertów zaangażowanych w Global Matrix 4.0 jednoznacznie wskazują, że pandemia zapewne dodatkowo negatywnie wpłynęła na poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w perspektywie długoterminowej.

Dzieci bierne fizycznie

Równie słabo co aktywność fizyczna przedstawiają się zachowania sedentarne, czyli takie które charakteryzują się bardzo niskim wydatkiem energetycznym, w pozycji siedzącej, półleżącej lub leżącej.

Średnia ocena zachowań sedentarnych została ustalona w oparciu o wyniki związane z oglądaniem
programów telewizyjnych i filmów. Wyniosła ona 42,8%, co oznacza, że jedynie taki odsetek dzieci korzysta w czasie wolnym z komputera, tabletu, smartfonu i telewizji nie więcej niż 2 godziny dziennie. I tutaj znowu im młodsze dzieci tym odsetek jest mniejszy (młodsze dzieci = mniej pasywnych zachowań). Przykładowo wśród 17-latków aż 75,5% korzystało mniej niż dwie godziny dziennie w ciągu dnia grając w gry na komputerze, konsoli, smartfonie lub innym sprzęcie (z wyłączeniem gier wymagających aktywności).

Coraz lepsze warunki do uprawiania aktywności fizycznej

Najlepszą ocenę w raporcie uzyskały szkoły, będące oceniane przez programy i czynniki organizacyjne (np. infrastruktura) lub związane z uczniem (np. możliwości aktywności fizycznej) w środowisku szkolnym, które mogą wpływać na możliwości podejmowania aktywności fizycznej i uczestnictwo dzieci i młodzieży w aktywności fizycznej. Raport pokazuje dużą dostępność do obiektów sportowych i zajęć pozaszkolnych.

Stosunkowo dobrze został również oceniony udział dzieci w zorganizowanym sporcie, czyli aktywności fizycznej, która jest ukierunkowana na konkretny cel i przebiega w sposób zorganizowany. Według raportu 62,4% uczniów klas II (7–8 lat) i 40,3% uczniów klas VII (12–13 lat) uczestniczyło w sporcie zorganizowanym.

Raport Global Matrix 4.0 opublikowano 24 października w trakcie konferencji ISPAH w Abu Zhabi. Jest on kompleksowym podsumowaniem stanu aktywności fizycznej dzieci i jej uwarunkowań w 57 krajach. W każdym z zaangażowanych krajów zespół badaczy systematycznie, na bazie najlepszych dostępnych danych zbierał i analizował 10 obszarów aktywności fizycznej. Następnie z wykorzystaniem ujednoliconej skali oceniono aktualny stan w każdym z obszarów. Pełny raport, zawierający również zalecenia, można obejrzeć tutaj.