26 lutego 2014 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

Tak wygląda trening na rekord świata w półmaratonie!


Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda trening przygotowujący do rekordu świata musicie zobaczyć jak trenuje Florence Kiplagat. Trening świeżo upieczonej rekordzistki świata w półmaratonie zdradził jej trener – Renato Canova, a opublikował na swoim blogu włoski dziennikarz – Alberto Stretti.

cherop kiplagat mikitenkoa berlin13
Florence Kiplagat (w środku) na podium Maratonu w Berlinie w 2013 roku
Copyright SCC EVENTS/PHOTORUN

Renato Canova znany jest z tego, że chętnie dzieli się wiedzą na temat treningu swoich podopiecznych. Przykładem są między innymi: nasz artykuł z 2011 roku: Trening zawodników Renato Canovy do Mistrzostw Świata, a także starsze teksty: Renato Canova: Rozwój wytrzymałości siłowej cz. 1Trening obwodowy i trening specyficzny Renato Canovy.

W tej chwili najnowsze informacje dotyczące treningu Canovy pojawiły się po poprawieniu przez Florence Kiplagat rekordu świata w półmaratonie (1:05:12 16 lutego w Barcelonie). Włoski trener w rozmowie z Alberto Strettim zdradza szczegóły przygotowań Kenijki do rekordowego biegu.

– O próbie poprawienia rekordu świata w półmaratonie zacząłem myśleć w grudniu, gdy rozmawiałem z Florence po jej wygranej w półmaratonie w New Delhi (1:08:00 15 grudnia – przy. red.) – mówi Canova. – Zapytałem ją wówczas jak czuła się podczas tego wyścigu. Odpowiedziała, że przez cały czas kontrolowała bieg i zwyciężyła dość łatwo. To sprawiło, że zaczęliśmy planować próbę pobicia rekordu na któryś z półmaratonów w lutym, np. RAK Half Marathon w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Ostatecznie wiemy, że Kiplagat rekord ustanowiła w Barcelonie, gdzie dystans 21,097 km pokonała w 1 godzinę, 5 minut i 12 sekund, bijąc przy tym rekord Mary Keitany o 38 sekund.

A oto jak wyglądały jej najważniejsze treningi wykonywane w kilku tygodniach poprzedzających rekordowy start:

Wtorek, 21 stycznia, Moiben
30 km (15 km tam i z powrotem) w 1:45:46  (średnia prędkość 3:31.5/km)
Sobota, 25 stycznia, ziemna bieżnia w Kamarin
10x 400 m po 1:09 (przerwa 1:00) + 10x 200 m po 32.5 (przerwa 1:00) + 5x 400 m po 1:07 (przerwa 1:00) + 10x 200 m po 31.5 (przerwa 1:00)

Ostatnie 200 m w 30.0; trening w butach – nie w kolcach.

Wtorek, 28 stycznia, ziemna bieżnia w Chepkoilel
3000 m w 9:20 + 2x 2000 m w 6:09.9 i 6:06.1 (przerwa 3:00) + 5x 1000 m (przerwa 2:00) w 3:01.3, 2:59.1, 2:59.5, 2:59.7 i 2:58.0

Sobota, 1 lutego, droga w Moiben pełna dziur i kamieni
15 km biegu ze zmiennym tempem w 49:29 (średnia prędkość najszybszych kilometrów to 3:08.6, natomiast średnia z pozostałych kilometrów – 3:28.6)

Wtorek, 4 lutego

1 godzina Fartlek: 20x 1:00 szybkiego biegu na 1:00 biegu umiarkowanego + 20x 0:30 szybkiego biegu na 0:30 spokojnego biegu.

Florence przebiegła 17,26 km ze średnią prędkością 3:05.2 podczas biegania szybkich odcinków 30-sekundowych i średnią prędkością 3:59.8 podczas 30-sekundowego spokojnego biegu.

Piątek, 7 lutego, droga
5 km w 15:51 + 4 km w 12:44 + 3 km w 9:29 + 2 km (pod górę) w 6:41

Przerwa między odcinkami – 1 km spokojnego biegu w tempie pomiędzy 4:30-4:44/km.

Wtorek, 11 lutego, ziemna bieżnia w Kamarin
5x 600 m w 1:44.7, 1:44.3, 1:45.7, 1:44.8 i 1:45.6 (przerwa 1:30) + 5x 400 m w 1:08.3, 1:08.2, 1:08.5, 1:06.8 i 1:08.6 (przerwa 1:00) + 5x 200 m w 31.4, 31.8, 31.0, 32.7 i 30.4 (przerwa pomiędzy 30-37 sekund)

Trening wygląda naprawdę imponująco i nie dziwi, że Kiplagat – mając za sobą taki trening – była w stanie poprawić o blisko 40 sekund rekord świata uzyskując przy tym podczas ostatnich 15 km czas 45:59, czyli wynik lepszy (!) od oficjalnego rekordu świata na tym dystansie należącego do Tirunesh Dibaby (46:28).

Czy trening ten przełoży się na dobry wynik w maratonie? O tym przekonamy się już 13 kwietnia, kiedy to Kiplagat wystartuje w Maratonie Londyńskim. Canova utrzymuje jednak, że maraton to zupełnie inny bieg, więc nie ma gwarancji, że świetne wyniki w półmaratonie przełożą się na równie dobre rezultaty na dystansie dwukrotnie dłuższym.