New Balance 1080v12
 
6 marca 2014 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

Niezniszczalny jak amerykańscy marines? Biegaj i ćwicz siłowo


Nie od dzisiaj wiadomo, że bieganie stanowi istotny element treningu m.in. wojskowych. Teraz okazuje się jednak, że ma ono dodatkowy walor. Żołnierze, którzy biegają najwięcej, a przy tym nie zaniedbują treningu funkcjonalnego są znacznie mniej podatni na kontuzje niż pozostali – tak przynajmniej wynika z badań, które przeprowadzono na największych twardzielach – amerykańskich Marines.

1.jpg

Eksperyment 

Amerykańscy naukowcy postanowili zbadać zależności pomiędzy częstością ćwiczeń funkcjonalnych oraz biegowych i ich wpływu na trening wojskowy wśród amerykańskich Marines. Aby to zrobić przeprowadzili eksperyment. Zebrano grupę 874 żołnierzy z korpusu Marines. Podzielono ją na dwie grupy. W pierwszej było 447 osób trenujących przez 6 tygodni, a w drugiej 427 mężczyzn uczestniczących w 10-tygodniowym cyklu ćwiczeniowym. Podczas badania, żołnierze wykonywali także treningi funkcjonalne – podciąganie na drążku, brzuszki, pompki w ciągu 7 dni szkolenia. 

Po zakończeniu ćwiczeń wszystkim zmierzono wyniki znaną metodą FMS (Functional Movement Screen). W ten sposób sprawdzono ich sprawność fizyczną i kontuzje, jakich doznali, które zostały podzielone na bardzo ciężkie kontuzje, poważne kontuzje oraz inne kontuzje. 

Interesujące wnioski 

Okazało się, że uczestnicy eksperymentu którzy na dystansie 5 kilometrów mieli czas poniżej 20:30 minuty mieli 1,7 raza mniejsze prawdopodobieństwo nabawienia się kontuzji, niż uczestnicy z czasem powyżej 20:30. 

2.jpg
Ponadto, z badania wynika, że Ci uczestnicy którzy mieli gorsze czasy i słabsze wyniki w ćwiczeniach funkcjonalnych oraz biegowych byli 4,2 raza bardziej narażeni na kontuzje (wyniki FMS ≤ 14). Mężczyźni którzy najwięcej biegali najlepiej zdali testy PFT (Marine Corps physical fitness test. Okazało się także, że osoby które miały najgorsze wyniki były najbardziej narażone na kontuzje.
Jaki płynie z tego wniosek? Prosty, jeśli chcesz cieszyć się sprawnością – przeplataj ćwiczenia siłowe bieganiem. Będziesz jak marines! 😉

Źródło: