5 czerwca 2014 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

20-minutowa aktywność poprawia zdolności poznawcze


Odpowiedniej długości trening może poprawić funkcjonowanie procesów poznawczych, tak przynajmniej sugerują badania przeprowadzone przez naukowców z Tajwanu. Co ciekawe, działa to jednak tylko w przypadku aktywności trwającej ok. 20 minut.

image__1_.jpg

Do procesów poznawczych, dzięki którym potrafimy zdobywać wiedzę i umiejętności oraz wykorzystywać je w codziennym życiu zaliczamy spostrzeganie, uwagę, pamięć i myślenie logiczne. Co ciekawe wszystkie te umiejętności można zwiększyć stosując 20 minutowy trening o umiarkowanej intensywności. Do takiego wniosku doszli tajwańscy naukowcy, którzy chcieli sprawdzić czy istnieje zależność między długością trwania sesji treningowej a sprawnością funkcjonowania procesów poznawczych.

W badaniu udział wzięło 26 zdrowych, młodych mężczyzn, którzy jeździli na rowerze w umiarkowanym tempie (ok. 65% HRmax) przez 10, 20 lub 45 minut (przed każdą sesją wykonywali także 5 minutową rozgrzewkę i 5 minutowe schłodzenie), a następnie poddawani byli testowi Stroopa.

W psychologii efekt Stroopa/efekt Jaenscha jest demonstracją czasu reakcji na zadanie. Przykładem jest określanie koloru tekstu. Gdy kolor tekstu i tekst nie są zgodne (np. słowo „zielony” wydrukowane niebieską czcionką lub „czerwony” wydrukowane na zielono) człowiek poproszony o określenie koloru tekstu zrobi to wolniej i z większym prawdopodobieństwem błędu, niż gdyby tekst i jego kolor były zgodne (np. słowo „żółty” wydrukowane żółtą czcionką).

Sprawdź się

Tak szybko, jak potrafisz, powiedz nazwy kolorów, w jakich wyświetlone są wyrazy, które widzisz (nie czytaj wyrazów – mów tylko nazwy kolorów):

zielony czerwony niebieski żółty niebieski żółty 
zielony czerwony niebieski żółty niebieski żółty

Źródło: wikipedia.org

Wyniki pokazały, że badani osiągnęli lepszy rezultat w teście (ich czas reakcji był krótszy, a liczba błędów mniejsza) właśnie po sesji składającej się z 20 minutowej jazdy na rowerze. Przy aktywnościach trwających 10 i 45 minut nie zaobserwowano takiej poprawy.
Co to oznacza? Badanie stanowi podstawę do przypuszczenia, że dla młodych, zdrowych osób stosunkowo krótka aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności (np. bieganie lub jazda na rowerze) pozytywnie wpłynie na ich uwagę i spostrzegawczość. Być może warto wziąć to pod uwagę przed najbliższym egzaminem?

Źródło: journals.lww.comrunnersworld.org
Redakcja Bieganie
Redakcja Bieganie.pl