14 lipca 2016 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

Parkowy Maraton Operowy z Pauliną Holtz i Grzegorzem Falkowskim w Teatrze Powszechnym


Teatr Powszechny serdecznie zaprasza 16 i 17 lipca na Parkowy Maraton Operowy z Pauliną Holtz i Grzegorzem Falkowskim. 

Jest to projekt społeczny przeznaczony dla biegaczy, miłośników opery i osób uprawiających sport w Parku Skaryszewskim, stanowiący AKT IV – balet – „PARK-OPERA” Wojtka Blecharza w Parku Skaryszewskim. Każdy uczestnik baletowego aktu „PARK-OPERY” otrzyma kostium oraz bezprzewodowy głośnik, z którego dobiegać będzie muzyka.
 
Biegacze prowadzeni przez Paulinę Holtz oraz Grzegorza Falkowskigo stworzą żywą instalację dźwiękową, biegającą „chmurę” dźwięku, która porusza się po parku i wchodzi w interakcje z innymi widzami.
 
➤ 16, 17 lipca, godz. 16.00, Park Skaryszewski
➤ wydarzenie otwarte, zgłoszenia na wybrany dzień można przesyłać na adres: promocja@powszechny.com / liczba miejsc ograniczona
➤ więcej informacji o „PARK-OPERZE”: http://www.powszechny.com/park-opera.html

Park_Opera.jpg

„PARK-OPERA”
koncepcja, reżyseria i muzyka: Wojtek Blecharz
obsada: Barbara Kinga Majewska – głos, Bartek Wąsik – toy piano, muzycy Sinfonia Varsovia, Dorota Kozińska, Monika Pasiecznik, Anna Radziejewska, aktorzy: Paulina Holtz i Grzegorz Falkowski oraz wolontariusze, publiczność, biegacze i miłośnicy Parku Skaryszewskiego
lektor: Krystyna Czubówna
kostiumy: Konrad Parol
wideo: Michał Januszaniec
„PARK-OPERA” chociaż nie jest wystawiana w teatrze operowym, zawiera wszystkie elementy typowe dla swojego gatunku: śpiewaczkę, chór, balet, orkiestrę, scenografię, arię, recytatyw, lornetkę do podglądania, żywe zwierzęta na scenie, a nawet koncert fortepianowy. „PARK-OPERA” skomponowana jest na brzmienie i przestrzeń części Parku Skaryszewskiego, znajdującej się w pobliżu Teatru Powszechnego. Opera od zarania dziejów była formą eksperymentalną, łączącą w sobie rożne gatunki i dziedziny sztuki. Słowo opera w języku włoskim oznacza „pracę". „PARK-OPERA” to praca nad dźwiękiem, praca o dźwięku i poprzez dźwięk, opera o słuchaniu, wsłuchiwaniu się w środowisko, muzykę parku i miasta. Librettem opery staje się Park Skaryszewski i jego naturalne brzmienie. Każde przedstawienie potrwa około 1,5 h. Widzowie będą mogli poruszać się po przestrzeni „PARK-OPERY” swobodnie, podążając za wskazówkami umieszczonymi na mapie, którą można będzie otrzymać w 3 różnych punktach Parku Skaryszewskiego. 
Start: Przed Teatrem Powszechnym, następnie – przejście do Parku Skaryszewskiego.
Podczas „PARK-OPERY” będą sprzedawane książeczki w cenie 5 złotych. Książeczki stanowią integralną część VI aktu opery.
AKT I: Foyer

W  Ogrodzie Powszechnym, tuż przy budynku Teatru, widzowie dowiedzą się o operach, których akcja odbywa się na łonie przyrody: o zwierzętach, które są jej głównymi bohaterami, o tym jak brzmią drzewa, a także o samym początku gatunku opery, której pierwsza historia zaczyna się w ogrodzie, gdzie czai się podstępny wąż – czyhający na życie głównej bohaterki.

Występują: Dorota Kozińska, Monika Pasiecznik oraz Anna Radziejewska.
AKT II: Lornetki do podglądania dźwięku

W Parku Skaryszewskim nie ma sceny, ani loży, z której możemy podglądać śpiewaków, ale tuż obok jest ulica, w oddali słychać przejeżdżające pociągi, w parku śpiewają ptaki, a za płotem „mruczy” transformator prądu. „Lornetki” pozwolą nam tę miejską polifonię przefiltrować i przypomnieć, że hałas-szum-noise potrafią być bardzo „muzyczne”, wystarczy się odpowiednio w nie wsłuchać, zamienić się w słuch…
AKT III: Uwertura

Muzycy Sinfonii Varsovii umiejscowieni dookoła Jeziora Kamionkowskiego wykonują muzykę, która została specjalnie skomponowana na tę przestrzeń. Widzowie i słuchacze chodząc dookoła jeziorka, zmieniają swoje „pole słyszenia”, komponując za każdym razem nową wersję utworu, w zależności od tego, gdzie się znajdują i jak się przemieszczają.
AKT IV: Balet

Projekt społeczny przeznaczony dla biegaczy, miłośników opery i osób uprawiających sport w Parku Skaryszewskim. Każdy uczestnik baletowego aktu „PARK-OPERY” otrzyma kostium oraz bezprzewodowy głośnik, z którego dobiegać będzie muzyka. Biegacze prowadzeni przez Paulinę Holtz oraz Grzegorza Falkowskigo stworzą żywą instalację dźwiękową, biegającą „chmurę” dźwięku, która porusza się po parku i wchodzi w interakcje z innymi widzami. 

Do biegającego baletu zapraszamy wszystkich zainteresowanych, zgłoszenia można wysyłać na adres: promocja@powszechny.com. Ilość miejsc ograniczona.
AKT V: Żywe zwierzęta

Każda poważna operowa produkcja z prawdziwego zdarzenia nie może się obejść bez udziału żywych zwierząt na scenie… W Parku Skaryszewskim mieszka ich całkiem dużo, ale Krystyna Czubówna zdradzi państwu pewien sekret, jak zobaczyć, a właściwie usłyszeć „całym swoim ciałem” obecność mitycznych jednorożców, które zamieszkują jedną z parkowych polan…
AKT VI: Chór Niebieskich Ptaków

Projekt społeczny przeznaczony dla dzieci, składający się ze spaceru po Parku Skaryszewskim wraz z ornitologiem, warsztatów plastycznych oraz muzycznych. Dzieci nie tylko dowiedzą się o życiu ptasich mieszkańców parku, ale przygotują atlas ptaków oraz nagrają dźwięki jakie one wydają, które następnie będą wykorzystane w „PARK-OPERZE”.

Warsztaty odbędą się 9 lipca o godz. 12:00 w Teatrze Powszechnym.  Zgłoszenia można wysyłać na adres: n.grzedzinska@powszechny.com, nr telefonu 698 092 750. 
AKT VII: Aria-Syrenka 

Latem Wisła wysycha i staje się zbyt płytka, dlatego warszawska syrenka musi skryć się w jednym z jeziorek Parku Skaryszewskiego… Właśnie tam widzowie „PARK-OPERY” będą mogli wysłuchać jej niesamowitego śpiewu. W rolę syrenki wcieli się znakomita śpiewaczka młodego pokolenia – Barbara Kinga Majewska
AKT VIII: Recytatyw

Lewobrzeżna strona Warszawy ma swoją tradycję niedzielnych koncertów Chopinowskich w Parku Łazienkowskim. „PARK-OPERA” proponuje alternatywę – minikoncert na miniinstrumencie, wykonany przez „maxipianistę” Bartka Wąsika, który na jednej z otwartych polan Skaryszaka, pod wierzbą płaczącą, wykona specjalnie skomponowany utwór na toy piano. 
AKT IX: Gong

W teatrze operowym dźwięk gongu zazwyczaj obwieszcza koniec przerwy, zaprasza do słuchania i oglądania kolejnego aktu przedstawienia. W „PARK-OPERZE” widzowie sami mogą zagrać na gongach i specjalnie dla nich zbudowanych instrumentach. Mamy nadzieję, że ten dźwięk zaprosi ich do dalszego aktywnego słuchania miasta, parku i samych siebie.

Możliwość komentowania została wyłączona.