Redakcja Bieganie.pl
W minioną niedzielę, 15 kwietnia odbył się w Łodzi Maraton Dbam o Zdrowie, co spowodowało liczne utrudnienia w ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Bieg okazał się sukcesem organizacyjnym, a także przysłużył się promocji Łodzi w kraju i za granicą. W Łódź Maratonie Dbam o Zdrowie wystartowało ponad 2200 biegaczy z 21 państw.
Maraton to olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne – biorą w nim udział setki wolontariuszy, uczniowie i nauczyciele z łódzkich szkół, dziesiątki zespołów muzycznych i tanecznych, a także zwykli mieszkańcy – całe rodziny.
Na całym świecie organizatorzy starają się wytyczyć trasę maratonu w taki sposób, by pokazywała najatrakcyjniejsze miejsca miasta. Tak dzieje się również w Łodzi. W niedzielę, 15 kwietnia maratończycy wbiegli do centrum miasta, by zobaczyć Białą Fabrykę, słynną ulicę Piotrkowską oraz Teatr Wielki.
Organizacja maratonu to operacja na żywym organizmie, jakim jest miasto. Jako organizatorzy mamy tego pełną świadomość. Dlatego tak duży nacisk położyliśmy na działania związane z informowaniem mieszkańców o trudnościach, które wystąpią w związku z Łódź Maratonem Dbam o Zdrowie:
– na 1 miesiąc przed imprezą wzdłuż całej trasy powiesiliśmy na słupach oświetleniowych prawie 250 tablic informacyjnych;
– na trenie miasta zorganizowaliśmy dużą kampanią outdoorową na citiligtach;
– przeprowadziliśmy akcję door-to-door – wolontariusze Imprezy zapukali do setek drzwi – sklepów, restauracji, klubów, kościołów i innych obiektów użyteczności publicznej – przekazali informację o maratonie, zostawili ulotki i plakaty;
– zorganizowaliśmy szereg konferencji i briefingów prasowych dla mediów, co zaowocowało kilkudziesięcioma publikacjami prasowymi o Imprezie, w tym artykułami ostrzegającymi przed utrudnieniami w ruchu; zapowiedź maratonu ukazała się nawet w głównym serwisie sportowym TVP 1 po „Wiadomościach” w dniu 12 kwietnia 2012 (5 mln oglądalności);
– na 14 dni przed imprezą na terenie miasta stanęły żółte tablice drogowe informujące kierowców o spodziewanych utrudnieniach w ruchu i godzinach, w których one wystąpią;
– na kładkach nad głównymi arteriami miasta zawiesiliśmy banery informujące o terminie Imprezy;
– o Maratonie powiadomione zostały korporacje taksówkarskie;
– w piątek, 13 kwietnia wydaliśmy 8-stronicowy dodatek do Dziennika Łódzkiego, w którym całą stronę poświęciliśmy organizacji ruchu na czas maratonu;
– na stronie www.lodzmaraton.pl uruchomiliśmy całą sekcję, w której precyzyjnie i szczegółowo podaliśmy do publicznej wiadomości informację o objazdach i zmianach w komunikacji miejskiej.
Mimo tych wszystkich działań spotkaliśmy się z zarzutami złej organizacji ruchu i braku informacji o utrudnieniach.
Maratony odbywają się w setkach miast na całym świecie i wszędzie powodują utrudnienia w ruchu. Trzeba się z tym liczyć. W wielu miastach np. Berlinie czy Londynie kwartały ulic wyłączane są już na trzy, cztery dni przez Imprezą! . Maraton to korzyści dla miasta i jego mieszkańców nie tylko w sferze wizerunkowej, ale także finansowej. Na maraton do miasta ściągają ludzie z całej Polski i ze świata – tu jedzą, tu śpią, tu wydają pieniądze. W Łodzi obecność maratończyków odczuli hotelarze, restauratorzy i sprzedawcy. We wspomnianym wcześniej Berlinie czy Londynie weekendy z maratonem to tzw. szczyty hotelowe, kiedy obłożenie wynosi niemal 100 procent.
Jesteśmy przekonani, że również Łódź zasługuje na imprezę tej rangi.
Mamy nadzieję, że w przyszłym roku mieszkańcy Łodzi jeszcze liczniej wyjdą na ulice miasta kibicować maratończykom, a kierowcy ze zrozumieniem przyjmą utrudnienia.
Wszystkich Państwa zapewniamy że II Łódź Maraton Dbam o Zdrowie był dla nas ogromnym doświadczeniem organizacyjnym i zrobimy wszystko żeby w przyszłym roku nasze działania były jeszcze lepsze.
Michał Drelich
Dyrektor Łódź Maratonu Dbam o Zdrowie