Teraz jest So, 14 grudnia 2019, 06:38

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC żywienia
Nowy postNapisane: Wt, 25 czerwca 2019, 07:18 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): N, 27 stycznia 2008, 16:29
Posty: 554
Skomentuj artykuł Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC żywienia


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Wt, 25 czerwca 2019, 09:27 
Offline
Stary Wyga
Stary Wyga
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 23 kwietnia 2008, 22:44
Posty: 173
Akurat pomijanie posiłku po wieczornym treningu, jest "błędem" który może przynieść całkiem ciekawe rezultaty :hejhej:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26741119

_________________
10km- 32:26
21.097km- 1:12:03
Biegam Bo Lubię


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Pt, 28 czerwca 2019, 10:26 
Offline
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn, 7 maja 2012, 16:32
Posty: 41
Jarlaxle napisał(a):
Akurat pomijanie posiłku po wieczornym treningu, jest "błędem" który może przynieść całkiem ciekawe rezultaty :hejhej:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26741119

Podpisuję się pod tym w teorii i praktyce.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Pt, 28 czerwca 2019, 11:03 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Pn, 30 listopada 2009, 12:32
Posty: 1004
Węglowodany po wysiłku niwelują korzyści płynące z tego wysiłku w zakresie wrażliwości insulinowej i tolerancji glukozy.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5852699/

Natomiast szybka resynteza glikogenu, o której mowa w artykule, nie ma dla większości osób żadnej wartości, jeżeli mają kilka godzin odstępu między treningami. Glikogen spokojnie się odbuduje. Po co więc po treningu tyle wegli? Wszystko kosztem zdrowia. A potem biegający tysiące kilometrów rocznie amatorzy o chudziutkich rączkach i barkach, mają niespodziewanie oponkę wokół brzucha i rozwijającą się powoli insulinooporność. Ciekawe czemu? Przecież wszystko robią według takich zaleceń.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Pt, 28 czerwca 2019, 11:37 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt, 31 lipca 2015, 15:36
Posty: 2761
brujeria napisał(a):
Natomiast szybka resynteza glikogenu, o której mowa w artykule, nie ma dla większości osób żadnej wartości, jeżeli mają kilka godzin odstępu między treningami. Glikogen spokojnie się odbuduje.

Wg badan owszem, po 24h nie ma roznicy czy nawrzucamy wegli od razu po treningu czy pozniej.
Ale przy np. 2 treningach jednego dnia juz tak. Glikogen sie a tak szybko nie odbudowuje.
No chyba, ze mowimy o krotkich treningach, ktore tak naprawde niewiele zapasy uszczupla, to wtedy w sumie wszysytko jedno.

_________________
Moj blog oraz komentarze do niego


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Pt, 28 czerwca 2019, 13:49 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Pn, 30 listopada 2009, 12:32
Posty: 1004
Sikor napisał(a):
brujeria napisał(a):
Natomiast szybka resynteza glikogenu, o której mowa w artykule, nie ma dla większości osób żadnej wartości, jeżeli mają kilka godzin odstępu między treningami. Glikogen spokojnie się odbuduje.

Wg badan owszem, po 24h nie ma roznicy czy nawrzucamy wegli od razu po treningu czy pozniej.
Ale przy np. 2 treningach jednego dnia juz tak. Glikogen sie a tak szybko nie odbudowuje.
No chyba, ze mowimy o krotkich treningach, ktore tak naprawde niewiele zapasy uszczupla, to wtedy w sumie wszysytko jedno.


Porady dotyczące żywienia sportowców trenujących dwa razy dziennie zapewne wykraczają poza ramy poradników ABC. To jest raczej artykuł skierowany do osób, które trenują nawet rzadziej niż codziennie. Straszenie więc ich ryzykiem niepełnej resyntezy glikogenu jest raczej chybione. Osoby takie zapewne chciałyby skorzystać z szansy, aby organizm regenerując się miał szansę sięgnąć do ich tkanki tłuszczowej, niż hamować ten proces poprzez dostarczenie węgli i podbicie insuliny (choć rzeczywiście po wysiłku odpowiedź insulinowa jest niewielka).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Pt, 28 czerwca 2019, 14:37 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt, 31 lipca 2015, 15:36
Posty: 2761
brujeria napisał(a):
Porady dotyczące żywienia sportowców trenujących dwa razy dziennie zapewne wykraczają poza ramy poradników ABC. To jest raczej artykuł skierowany do osób, które trenują nawet rzadziej niż codziennie. Straszenie więc ich ryzykiem niepełnej resyntezy glikogenu jest raczej chybione. Osoby takie zapewne chciałyby skorzystać z szansy, aby organizm regenerując się miał szansę sięgnąć do ich tkanki tłuszczowej, niż hamować ten proces poprzez dostarczenie węgli i podbicie insuliny (choć rzeczywiście po wysiłku odpowiedź insulinowa jest niewielka).

Tu sie calkowicie z Toba zgadzam. Odnioslem sie do tych "kilku godzin" wspomnianych wczesniej.
Dla ogromnej wiekszosc trenujacych tutaj nie jest w sumie zaden temat do rozmyslania :taktak:

_________________
Moj blog oraz komentarze do niego


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Pt, 28 czerwca 2019, 15:19 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Pn, 30 listopada 2009, 12:32
Posty: 1004
Sikor napisał(a):
brujeria napisał(a):
Porady dotyczące żywienia sportowców trenujących dwa razy dziennie zapewne wykraczają poza ramy poradników ABC. To jest raczej artykuł skierowany do osób, które trenują nawet rzadziej niż codziennie. Straszenie więc ich ryzykiem niepełnej resyntezy glikogenu jest raczej chybione. Osoby takie zapewne chciałyby skorzystać z szansy, aby organizm regenerując się miał szansę sięgnąć do ich tkanki tłuszczowej, niż hamować ten proces poprzez dostarczenie węgli i podbicie insuliny (choć rzeczywiście po wysiłku odpowiedź insulinowa jest niewielka).

Tu sie calkowicie z Toba zgadzam. Odnioslem sie do tych "kilku godzin" wspomnianych wczesniej.
Dla ogromnej wiekszosc trenujacych tutaj nie jest w sumie zaden temat do rozmyslania :taktak:


Wydaje mi się, że gdzieś natknąłem się na badania o resyntezie istotnej części już po 6 h, ale nie chce mi się teraz szukać. Nie pamiętam też kontekstu tych badań, więc może byłoby to nieadekwatne.

Wracając do porad ABC, to moim skromnym zdaniem zamiast jedzenia węgli po wysiłku warto byłoby rozważyć po prostu nawodnienie się wodą i poczekanie na czas zwykłego pełnowartościowego posiłku, który zjedlibyśmy według normalnego rozkładu dnia, tak samo jak byśmy nie biegali.

Oczywiście intensywność i czas trwania treningu, czas kolejnego, ilość i czas posiłku sprzed treningu, itp. wprowadzają wiele zmiennych do powyższego schematu, które indywidualnie należy dopasowywać i uwzględniać.

Uważam, jednak że błędem jest jako naczelngo schematu i zasady uczenie początkujących "ABC", że przed wyjściem na trening i po treningu muszą się koniecznie nawciągać, bo staną się tak straszne rzeczy jak brak natychmiastwej resyntezy glikogenu w ciągu 1,5h.

Jak sądzę większość zaglądających do biegowego ABC chce być po prostu zdrowszymi i chudszymi ludźmi, a nie gotowymi do kolejnego treningu za godzinę atletami.

Zwracam też uwagę na wyżej wklejone badania o pogorszeniu wrażliwości insulinowej po treningu jeżeli zjemy węgle.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Dlaczego i co jeść po bieganiu? - ABC
Nowy postNapisane: Pt, 27 września 2019, 10:04 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Śr, 25 września 2019, 14:02
Posty: 2
Czas spożywania posiłku nie ma znaczenia,jedzenie to nie sen i nie rozregulujesz sobie cyklu dobowego wiec na nic czekać nie musisz. Uzupełnienie węgli da Ci po prostu uzupełnienie paliwa, a najlepiej do tego dorzucić białeczko czyli posiłek węgle+białko. I to nie musi byc carbo/banan czy co tam mozna se wymyslic tylko normalny posiłek. Carbo etc sie stosuje bo jest wygodne, ale nie optymalne.

_________________
Taki tam amator :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL