Teraz jest Wt, 13 kwietnia 2021, 18:33

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Cz, 29 października 2015, 14:25 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): N, 27 stycznia 2008, 16:29
Posty: 555
Skomentuj artykuł Czy suplementacja żelazem działa?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Cz, 29 października 2015, 15:08 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Pt, 19 czerwca 2015, 17:20
Posty: 2781
Jesli trening w gorach zmienia nasze parametry krwi, to po co sie suplementować żelazem?

I dlaczego maja niedobory biegacze? Bo nie jedzą mięsa.

Nasz organizm nie potrzebuje żelaza. Potrzebuje hemoglobiny do przenoszenia tlenu i wydalania dwutlenku węgla i potrzebuje mioglobiny dla magazynowania tlenu w mięśniach. 

Źródła żelaza.:
Średnio tylko 10% zawartego w pokarmach żelaza jest w stanie pochłonąć organizm zdrowego człowieka. W pokarmach pochodzenia zwierzęcego (żółtka jaj, wątroba, mięso, płucka, cynadry oraz kaszanka, czarny salceson i czernina), około 40% żelaza występuje w łatwo przyswajalnej postaci hemowej (mioglobina, hemoglobina) Jego przyswajalność z pokarmów wynosi około 20% W produktach spożywczych pochodzenia roślinnego (fasola, brokuły, groch, szpinak, orzechy, fasola, melasa, suszone brzoskwinie, owsianka) żelazo jest w postaci trudno przyswajalne, jego przyswajanie dochodzi do 5%

_________________
"Ból jest nieunikniony.Cierpienie jest wyborem."
Haruki Murakami, z książki: 'O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu?'


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Cz, 29 października 2015, 15:42 
Offline
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn, 10 sierpnia 2015, 13:59
Posty: 47
Warto suplementować, bo jeżeli organizm jest niewytrenowany, to na wysokości przy dodatkowo słabej krwi, nie ma siły na pobudzenie erytropoezy. W konsekwencji prowadzi to do przetrenowania. Stąd też nie wprowadzanie jednostek treningowych u młodzieży (jest to zbyt silny impuls treningowy). Ważnym czynnikiem jest też ciśnienie na wysokości. To je coraz częściej wymeinia się jako właśnie czynnik przetrenowania, a o nie nietrudno np. na wysokości 3000 m. n. p. m. Mniej inwazyjne wydają się treningi w komorach normobarycznych. Mięso to nie tak do końca. Ważne jest tez dostarczanie żelaza niehemowego i sama przysfajalność, która zwiększa się przy odpowiedniej diecie i składnikach odżywczych. Jakość mięsa tez nie pozostaje bez znaczenia.
P.S Bardzo ciekawy i fajnie napisany artykuł


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Cz, 29 października 2015, 16:48 
Offline
Wyga
Wyga
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 30 maja 2012, 15:00
Posty: 104
Lokalizacja: Warszawa
Kuba jak zwykle w formie. Brawo, świetny tekst!

_________________
www.warszawskibiegacz.pl
www.facebook.com/warszawskibiegacz


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: N, 1 listopada 2015, 10:09 
Offline
Dyskutant
Dyskutant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz, 24 czerwca 2010, 19:12
Posty: 29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Żelazo w diecie biegacza jest istotnym składnikiem. Dlaczego? erytocyty funkcjonują u biegaczy zamiast ~ 120 dni - ok. 100 i mniej. Hemoglobina w nich zawarta jest odzyskiwana, ale nie w 100%. W Związku z tym ubywa nam regularnie hemoglobiny, szybciej niż u zwykłego zjadacza chleba. A co to Hemoglobina? To białko złożone z 4 podjednostek, w których znajduje się po 1 cząstce hemu, która to cząstka zawiera 1 jon żelaza. Funkcją hemoglobiny jest przenoszenie tlenu i częściowo dwutlenku węgla. Brak żelaza zmagazynowanego lub dostarczonego z jedzeniem = mniejsza produkcja nośnika tlenu, hemoglobiny = mniejsza zdolność do wysiłku fizycznego i obniżona tolerancja wysiłku. druga sprawa: w leczeniu niedokrwistości z niedoboru żelaza nie stosujemy preparatów a leki na receptę zawierające żelazo. Dlaczego? 1. bo udowodniono ich działanie na organizm 2. bo mamy pewność, co do składu tabletki.3. bo wszystkie preparaty podlegają tylko jednej zasadzie prawnej - "mają nie szkodzić, nie muszą leczyć", leki muszą leczyć co musi być udowodnione badaniami klinicznymi.I najważniejsze - przeładowanie żelazem (hemochromatoza) jest Gorsze dla zdrowia niż fakt, iż nasz poziom żelaza, erytocytow czy hemoglobiny jest np. W dolnej granicy normy czy nawet poniżej normy.Co więcej, im wyższy poziom hemoglobiny i erytocytow, który to poziom może zostać wyindukowany np Poprzez trening wysokogorski sprawia iż nasza krew cechuje się wyższa lepkością, a co za tym idzie mamy większa szansę na powstanie skrzeplin i zatorów ;) skrajnym przykładem jest autotransfuzja tej "ciężkiej" krwi, nota bene nielegalna w sporcie, jednak popularna wśród kolarzy;)

_________________
Marysia&Marcin - https://biegajacymedycy.wordpress.com/


https://www.endomondo.com/profile/9453259


https://www.facebook.com/Biegaj%C4%85cymedycy-1620969701486516/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: N, 1 listopada 2015, 18:21 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Pt, 19 czerwca 2015, 17:20
Posty: 2781
Od kilkunastu miesiecy, moze od kilku lat nie jadałem miesa. Zadnych anomali nie zauwazylem brakiem żelaza hemowego.
Badania krwi robilem w tym roku w czerwcu, i w lutym 2014, w obu przypadkach nie ruszalem produktow zwierzęcych od bardzo dawna.
I zastanawiające jest to ze w tym roku poziom żelaza, ferytryniny, wit b12, kwasu foliowego jest w normie.

A z 2014 poziom zelaza (tutaj 219ug/dl)i kwasu foliowego (tutaj 20.8ug/L) byl powyzej normy.
Ferytrynina i wit b12 w normie. Moze kto by wiedzial, dlaczego nie jedząc miesa, podrobów, i tłuszczy zwierzęcych poziom żelaza nie uległ znacznym zmianom ?

****

I drugie pytanie mam takie. Z czym jesc kaszanke i z czym jej nie jesc, aby to żelazo bylo lepiej wchlanialne i zeby jakis produkt nie blokował wchlanialnosci. ?

Czytalem ze wit C pomagała, a np produkty mleczne takie jak sery, śmietaną, mleko, maslo przeszkadzaja w transporcie żelaza.

_________________
"Ból jest nieunikniony.Cierpienie jest wyborem."
Haruki Murakami, z książki: 'O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu?'


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Pn, 2 listopada 2015, 13:48 
Offline
Stary Wyga
Stary Wyga
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 7 stycznia 2008, 22:44
Posty: 207
Lokalizacja: Częstochowa
Teoretycznie nie ma różnicy, czy spożywa się żelazo hemowe, czy niehemowe. Organizm z jednego i drugiego może wytwarzać hemoglobinę. Hemowego trzeba zwyczajnie spożywać mniej, bo łatwiej się wchłania, a w dzisiejszych czasach, kiedy wszystko próbujemy sobie ułatwić (czytaj: uzyskać optymalną dzienną dawkę żelaza jak najmniejszym kosztem) jest to wygodniejsze, bo łatwiej zjeść kawałek mięsa niż trzy porcje warzyw. Sprawa nie ma znaczenia dla kogoś, kto nie ma problemów w parametrach krwi, ale jeśli pojawiają się niedobory żelaza - trzeba zacząć na to uważać.

Jeśli chodzi o wchłanianie, to żelazo lepiej przyswaja się w obecności witaminy C. Wchłanialności szkodzą: kawa, herbata, jajka, mleko i jego przetwory, chleb pełnoziarnisty, płatki zbożowe i inne produkt wysoko błonnikowe. Osłabianie wchłaniania żelaza powodują leki zobojętniające kwas żołądkowy (czyli u osób leczących się na zgagę), zawierające wapń (węglany lub fosforany) i magnez. Podobnie wodorowęglany, szczawiany, fosforany i węglany. Należy zachować około 2 godziny przerwy pomiędzy tymi produktami. Przyjmowanie preparatów z żelazem działa też w drugą stronę - osłabia wchłanianie innych substancji, czyli: niektórych antybiotyków, leków na nadciśnienie, leków stosowanych w chorobie Parkinsona, biofosfonianów i np. hormonów tarczycy.

_________________
Keep walking...

Więcej o mnie: http://jelon.blog

To give anything less than your best is to sacrifice the gift. Steve Prefontaine


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Pn, 9 listopada 2015, 13:55 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Pt, 19 czerwca 2015, 17:20
Posty: 2781
Dzięki.

Jerzy Zięba nie zaleca suplementacji żelaza.

Jak jest brak tego żelaza, trzeba znalezc przyczyne i nie dopuścić do nastepnego razu do takie braku.

_________________
"Ból jest nieunikniony.Cierpienie jest wyborem."
Haruki Murakami, z książki: 'O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu?'


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Śr, 30 listopada 2016, 21:47 
Offline
Wyga
Wyga

Dołączył(a): Pn, 11 kwietnia 2016, 20:17
Posty: 108
brałem kiedyś spirulina. Zawsze miałem problemy z niedoborem żelaza. Robiłem sobie badania krwi i są ok. Większość w normie. JA brałem w kapsułkach. Jest również w proszku. A i radzę uważać przed zakupem. Sprawdzać źródło i jakość produkt.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Cz, 1 grudnia 2016, 23:21 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Pt, 19 czerwca 2015, 17:20
Posty: 2781
zeluzg napisał(a):
brałem kiedyś spirulina. Zawsze miałem problemy z niedoborem żelaza. Robiłem sobie badania krwi i są ok. Większość w normie. JA brałem w kapsułkach. Jest również w proszku. A i radzę uważać przed zakupem. Sprawdzać źródło i jakość produkt.

Tak z czystej ciekawości, ile na dzień gramow lykales spiruliny?
Robiłeś badania przed i po, tylko po ilu tyg/miesiacach te badania były, i o ile ci żelaza i Ferytyniny podskoczylo?

Wysłane z mojego SM-T113 .

_________________
"Ból jest nieunikniony.Cierpienie jest wyborem."
Haruki Murakami, z książki: 'O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu?'


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Czy suplementacja żelazem działa?
Nowy postNapisane: Pt, 2 grudnia 2016, 21:47 
Offline
Wyga
Wyga

Dołączył(a): Pn, 11 kwietnia 2016, 20:17
Posty: 108
Łykałem kapsułki 2-3 g dziennie. Praktycznie przed każdym posiłkiem. Niestety przed rozpoczęciem brania nie robiłem wyników. Wynik zrobiłem po około 6 miesiącach. Żelazo itd w normie. Przez ten czas biegałem itd. W przeszłości już zdarzało mi się , ze miałem anemie. Obecnie nic nie biorę ale zastanawiam się czy nie wrócić np do spiruliny. Kupowałem na hanoju.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL