Teraz jest Pt, 23 czerwca 2017, 22:36

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 127 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do zapętlenia
Nowy postNapisane: Cz, 1 stycznia 2015, 02:50 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): N, 27 stycznia 2008, 16:29
Posty: 557
Skomentuj artykuł Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do zapętlenia


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Cz, 1 stycznia 2015, 02:51 
Offline
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 28078
Lokalizacja: Polska cała :)
Taki cykl (tzn inny ale też tygodniowy) robi Paweł Czapiewski w przygotowaniach do kolejnego wyzwania. :) Szczegóły mam nadzieję wkrótce.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pt, 2 stycznia 2015, 13:53 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 18 września 2007, 12:27
Posty: 1424
Lokalizacja: Las Kabacki
Moim zdaniem lepiej byłoby zaproponować taki trening, który mogliby stosować uczestnicy regularnych cotygodniowych biegów parkrun czy CITItrail, a nie traktować tego tylko i wyłącznie jako sprawdzian.

Czyli zamiast w czwartek robić mocną końcówkę to zrobić to w sobotę na zawodach na 5km, po wcześniejszej rozgrzewce. Wówczas podbiegi/przebieżki robić w np. we wtorek, a w czwartek tylko spokojne z ćwiczeniami motorycznymi. Choć ja wolałabym po prostu zamienić tylko wtorek z czwartkiem, aby przebieżki były bodźcem dla sobotniego biegu. Ale ja się nie znam, biegam tak jak lubię.

_________________
MEL.
~~
BLOG: Spokojnie, to tylko awaria
Jem, czytam, piszę, pozbywam się...
~~
parkrun Ursynów - robimy to razem! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pt, 2 stycznia 2015, 14:11 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Wt, 14 czerwca 2011, 12:13
Posty: 1984
Lokalizacja: Łódź
Bardzo madry plan dla ambitniejszegi amatora. Osobiscie ulozylem sobie bardzo podobny plan tylko ze jeden z tych krotkich BS-ow zastepuje drugim zakresem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pt, 2 stycznia 2015, 15:41 
Offline
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 28078
Lokalizacja: Polska cała :)
MEL, ale przecież ten plan jest włąśnie także dla takich ludzi, którzy startują w Sobotę lub Niedzielę. Co to znaczy: "Nie traktować tego jako sprawdzian" ???? Każde zawody są przecież jakimś sprawdzianem.
Mocna końcówka jest w treningu 4 - a to nie musi być czwartek, w tym planie jest to np niedziela.
CityTrail są czasem w sobotę czasem w niedzielę.
ParkRun chyba zawsze w sobotę.

Czyli przykładowa opcja dla startujących w sobotę:
Wtorek: Trening1
Czwartek: Trening 2 jednak jeśli ktoś myśli o dobrym wyniku to musi byc może trochę wyluzować, może wogóle nie robić tego ciągłego a zamiast tego: 6-8 przebieżek.
Sobota: Zawody
Niedziala: Trening 4

Czyli przykładowa opcja dla startujących w niedzielę:
Wtorek: Trening1
Czwartek: Trening 2, skrócić ciągły do 15-20 minut plus 5 przebieżek, (lub zamiast ciągłego tylko 10 przebieżek).
Sobota: Trening 3 (różnie ludzie reagują na podbiegi - jednemu sie będzie następnego dnia biegało super, innemu nie, więc to trzeba indywidualnie zdecydować czy robić czy nie, metodą prób i błedów)
Niedziela: Zawody

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pt, 2 stycznia 2015, 16:11 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 18 września 2007, 12:27
Posty: 1424
Lokalizacja: Las Kabacki
Adam Klein napisał(a):
MEL, ale przecież ten plan jest włąśnie także dla takich ludzi, którzy startują w Sobotę lub Niedzielę. Co to znaczy: "Nie traktować tego jako sprawdzian" ???? Każde zawody są przecież jakimś sprawdzianem.

To tak, ale jeśli co sobotę/niedzielę sprawdzian, to jednak inaczej trzeba podchodzić do tego szablonowego treningu.

Adam Klein napisał(a):
Mocna końcówka jest w treningu 4 - a to nie musi być czwartek, w tym planie jest to np niedziela.
CityTrail są czasem w sobotę czasem w niedzielę.
ParkRun chyba zawsze w sobotę.

Czyli przykładowa opcja dla startujących w sobotę:
Wtorek: Trening1
Czwartek: Trening 2 jednak jeśli ktoś myśli o dobrym wyniku to musi byc może trochę wyluzować, może wogóle nie robić tego ciągłego a zamiast tego: 6-8 przebieżek.
Sobota: Zawody
Niedziala: Trening 4

Dokładnie tak to widzę i tak napisałam:
Wt: Trening1
Czw: Trening3
So: Zawody (z 15-20' rozgrzewką jako SB), czyli coś w rodzaju Trening2
Nie: Trening4

Adam Klein napisał(a):
Czyli przykładowa opcja dla startujących w niedzielę:
Wtorek: Trening1
Czwartek: Trening 2, skrócić ciągły do 15-20 minut plus 5 przebieżek, (lub zamiast ciągłego tylko 10 przebieżek).
Sobota: Trening 3 (różnie ludzie reagują na podbiegi - jednemu sie będzie następnego dnia biegało super, innemu nie, więc to trzeba indywidualnie zdecydować czy robić czy nie, metodą prób i błedów)
Niedziela: Zawody


Jeśli zawody w niedzielę, to zupełnie zmieniłabym rozkład tygodnia używając poniedziałków i śród zamiast wtorków i czwartków. Czyli to co powyżej, ale przesunięte o 1 dzień.

_________________
MEL.
~~
BLOG: Spokojnie, to tylko awaria
Jem, czytam, piszę, pozbywam się...
~~
parkrun Ursynów - robimy to razem! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pt, 2 stycznia 2015, 16:50 
Offline
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 28078
Lokalizacja: Polska cała :)
Ci którzy biegają zawody co weekend (czasem dwa razy w weekend) nie są adresatami tego planu.
Nie można zmienić na poniedziałek bo weekend jest zazwyczaj wykorzystany w taki sposób, że biegamy dwa dni pod rząd, więc jeśli myślimy o zdrowiu i zasadzie bodziec-odpoczynek to w poniedziałek musimy robić przerwę.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pt, 2 stycznia 2015, 17:23 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 18 września 2007, 12:27
Posty: 1424
Lokalizacja: Las Kabacki
MEL. napisał(a):
Moim zdaniem lepiej byłoby zaproponować taki trening, który mogliby stosować uczestnicy regularnych cotygodniowych biegów parkrun czy CITItrail, a nie traktować tego tylko i wyłącznie jako sprawdzian.


Adam Klein napisał(a):
MEL, ale przecież ten plan jest włąśnie także dla takich ludzi, którzy startują w Sobotę lub Niedzielę. (...) Ci którzy biegają zawody co weekend (czasem dwa razy w weekend) nie są adresatami tego planu.


(Uwielbiam cytować samą siebie.)
Fredzio, przecież właśnie o tym piszę. Takich planów dla ludzi chcących się poprawić na 5 czy 10 km, czy nawet w maratonie jest masa. I właśnie wszystkie one zakładają jakiś trening, a nie zawody. A fajnie jest napisać plan dla tych, którzy właśnie co tydzień startują i być może nie wiedzą co robić w tygodniu, aby się na tych swoich cotygodniowych startach poprawiać.

_________________
MEL.
~~
BLOG: Spokojnie, to tylko awaria
Jem, czytam, piszę, pozbywam się...
~~
parkrun Ursynów - robimy to razem! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pt, 2 stycznia 2015, 21:21 
Offline
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 28078
Lokalizacja: Polska cała :)
MEL. napisał(a):
Takich planów dla ludzi chcących się poprawić na 5 czy 10 km, czy nawet w maratonie jest masa. I właśnie wszystkie one zakładają jakiś trening, a nie zawody. A fajnie jest napisać plan dla tych, którzy właśnie co tydzień startują i być może nie wiedzą co robić w tygodniu, aby się na tych swoich cotygodniowych startach poprawiać.


Dobra, rozumiem.
Ale dodam tylko, że takich planów jak ten nie jest masa.
Jego nietypowe cechy to:
- tygodniowy cykl (prawie wszystkie plany zakładają jakis dłuższy okres)
- nietypowy bo oparty o uniwersalny sposób monitorowania intensywności (% tempa z Testu Coopera) - ale przez to prosty

A co do tych startujących co weekend, zastanowimy się.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: So, 3 stycznia 2015, 19:36 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): So, 3 stycznia 2015, 19:26
Posty: 1
Miałbym krótkie pytanie z prośbą o podpowiedź: Dlaczego mocny trening z podbiegami jest zaplanowany na sobotę, gdy w niedzielę jest też dość męczące długie wybieganie. Jaki jest cel takiego ułożenia treningu, czy chodzi o to, aby się przyzwyczaić do dłuższego biegu na zmęczeniu?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: So, 3 stycznia 2015, 20:11 
Offline
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 28078
Lokalizacja: Polska cała :)
Pytanie jak najbardziej zasadne. Są jakieś teorie na temat tego, że "siła przed ciągłym" itd ale teorie teoriami a praktyka jest taka, że gdzies w tygodniu trzeba to wszystko upchnąć.
Trening wtorkowy (siłowo-dynamiczny w formie powtorzeniowej) jest podobny do treningu sobotniego.
Trening czwartkowy (wytrzymałościowy) podobny do niedzielnego.
Musimy poprostu unikać stosowania po sobie podobnych bodźców.
I tak zupełnie sie tego nie da uniknąć jesli w sobotę bedą zawody.

Taka dygresja. Mam taka generalną teorie, że ten sobotni trening na podbiegu jesli wykonany w 100% wg tego jak go sobie wyobraża "stwórca" ;) moze dawac mega wypasione efekty.
Problem tylko w tym, że podejrzewam, że prawie nikt (z biegaczy amatorów, moje podejrzenia wynikają z amatorskiej empatii bo siedze w tym juz dosyć długo) nie jest w stanie tego dobrze wykonać jesli nie ma przy sobie instruktora.
Mało osob jest w stanie uwierzyć, że nie o zapierdzielanie na podbiegu chodzi, tylko o skupienie sie nad pracą nad pewnymi grupami miesni. I ludzie nie tylko, że biegną na podbiegu źle to potem zbiegają w dół bo im sie wydaje, że jak bedą to robili na niepełnym wypoczynku to bedzie to lepsze, bo ogólnie bardziej męczące.
To jest taka "idea fix" gdzie wydaje mi sie, że jesli ktoś zrobi coś dokładnie wg wzorca to efekt bedzie niesamowity.
Takie samo przekonanie mają pewnie trenerzy, ktory wymyśla jakis trening i oczekują, że zawodnik wejdzie im w głowę i zrozumie o co trenerowi chodzi. Ale zawodnikowi sie nie chce wejść w głowę i robi poprostu tak jak uważa.
Podobno Peter Snell mówił (Wojtek tak pisał) że nigdy nie robił podbiegów tak jak opisywał Arthur Lydiard a jednak efekty osiagnal. :) Tyle, że nie kazdy jest Snellem.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pn, 26 stycznia 2015, 23:16 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Pn, 26 stycznia 2015, 22:54
Posty: 2
Adam Klein napisał(a):
Są jakieś teorie na temat tego, że "siła przed ciągłym" itd


Dlaczego taka kolejność jest korzystniejsza?
Pytam dlatego, że w moim przypadku po długim spokojnym biegu 90min zawsze mnie "nosi" następnego dnia i mam ochotę iść pobiegać.

Czy bardzo złe byłoby odwrócenie kolejności, czyli:
-zrobienie długiego wybiegania w sobotę (spokojnego, bez przebieżek czy mocnej końcówki)
-podbiegi w niedziele za to bardziej intensywne.
?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Pn, 26 stycznia 2015, 23:23 
Offline
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 28078
Lokalizacja: Polska cała :)
Pytanie w jakim celu te podbiegi? Chodzi Ci o jakąś specyficzną wytrzymałość? Czy to ma być po prostu siła, technika, szybkość?
Jeśli to drugie - to do takiego treningu aparat ruchu musisz mieć w doskonałym stanie. Jeśli długi trening jakoś go osłabi to ten efekt nie będzie taki jak trzeba. Więc ja tak to tłumaczę. W drugą stronę, zwłaszcza do długich dystansów, jest ok biegać długi trening na jakiejś jeszcze niepełnej odbudowie glikogenu itd.
A jeśli wytrzymałość (interwał) to ja bym tego nie robił, ale pewnie jakoś logicznie też można to uzasadnić, jak to mówił Renato Canova: "największe postępy w treningu robili Ci, którzy nic o treningu nie wiedzieli"

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: So, 31 stycznia 2015, 00:52 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Pn, 26 stycznia 2015, 22:54
Posty: 2
Adam Klein napisał(a):
Pytanie w jakim celu te podbiegi? Chodzi Ci o jakąś specyficzną wytrzymałość? Czy to ma być po prostu siła, technika, szybkość?

Podejrzewam, że na moim poziomie zaawansowania biegowego ciężko mi samemu określić co chciałbym poprawić- celem ogólnym jest czas na 10km.

Adam Klein napisał(a):
W drugą stronę, zwłaszcza do długich dystansów, jest ok biegać długi trening na jakiejś jeszcze niepełnej odbudowie glikogenu itd.

Może i ma to rzeczywiście sens.

Z drugiej strony w tym tygodniu sytuacja się powtórzyła. Po dwóch dniach biegania pod rząd, zamiast zmęczenia czułem, że mnie nosi i stwierdziłem, ze to dobry dzień na podbiegi... ;).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Trening do 5-10 k - tygodniowy cykl do
Nowy postNapisane: Wt, 24 lutego 2015, 10:26 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Śr, 3 września 2014, 12:40
Posty: 8
Pytanie dot. przeznaczenia tego programu. W opisie jest informacja, iż jest on dedykowany średnio zaawansowanym amatorom...
Czy można byłoby poprosić autora, o nieco dokładniejsze, ale dalej orientacyjne wyjaśnienie :)
Jaką przede wszystkim grupę docelową autor programu miał na myśli. Czy zdaniem autora, jest to odpowiedni program dla biegających 60, 50, czy może 45 min./ 10 km.
Zapewne większość założeń jest względnych, większość tematów zależnych od indywidualnych przypadków. Ale prosiłbym o takie orientacyjne wskazanie (niech wyznacznikiem będzie czas na dystansie 10 km) poziomu zaawansowania.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 127 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL