Teraz jest So, 7 grudnia 2019, 09:24

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców: "Biegaj wolno i długo..."
Nowy postNapisane: Pn, 9 kwietnia 2012, 22:20 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): N, 27 stycznia 2008, 16:29
Posty: 554
Skomentuj artykuł Podstawy treningu długodystansowców: "Biegaj wolno i długo..."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Pn, 9 kwietnia 2012, 23:34 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N, 5 listopada 2006, 19:03
Posty: 2725
Lokalizacja: Poznan
Fajnie pokazane podstawy, ale czy nie jest tak, że w bieganiu ryzyko wystąpienia kontuzji mocno zależy od długości jednostki treningowej, a w mniejszym od intensywności? To chyba jest jednym z powodów, dla których tygodniowa objętość treningowa biegaczy jest sporo niższa od na przykład tygodniowej objętości kolarzy?
Z tego wynikałoby, że jednak tej objętości tak do końca bezkrytycznie zwiększać nie można, bo np 3x w tygodniu po 25km byłoby już dość kontuzjogenne.
A czy na przykład 2x 12km w dwóch jednostkach w ciągu dnia, spokojnym tempem 75%hrmax byłoby tak samo kontuzjogenne jak 1x24km czy mniej?

_________________
Blog treningowy
Obrazek

The faster you are, the slower life goes by.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 07:30 
Offline
Honorowy Red.Nacz.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 31545
Lokalizacja: Polska cała :)
Jasne, że nie można. Ale to jest dosyć specyficzna (typowa dla danego człowieka) cecha.
Są tacy którzy przy 240 km tygodniowo czują się ok a są też tacy którzy przy 160 "rozsypują się".
Ważny jest też sposób dojścia. Że nie nagle ale stopniowo.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 10:00 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Śr, 16 stycznia 2008, 23:22
Posty: 512
Najwięcej kontuzji mają osoby na krótszych dystansach (rekordziści to sprinterzy...)
Ciężko określić jaki trening jest mniej kontuzyjny. Przy długim treningu często nie mamy czasu na gimnastykę, mięśnie i ścięgna są bardziej pozaciągane. Ja osobiście jestem zwolennikiem jednego a konkretnego treningu który bardziej przygotowuje pod maraton, gdyż dystans 42km nie jest na raty....

_________________
Żyje po to, by biegać


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 11:19 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Cz, 8 marca 2012, 16:18
Posty: 581
Lokalizacja: Admin
A jakie jest najwolniejsze wolno, przy którym to "długo i wolno" jeszcze ma sens? Mam na myśli czy poniżej 50 - 60% VO2 max to już długie wybieganie nie ma sensu?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 11:45 
Offline
Ekspert/Trener
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 15 sierpnia 2007, 09:12
Posty: 1080
Lokalizacja: Bieganie.pl
piotrek90 napisał(a):
A jakie jest najwolniejsze wolno, przy którym to "długo i wolno" jeszcze ma sens? Mam na myśli czy poniżej 50 - 60% VO2 max to już długie wybieganie nie ma sensu?


Według mnie wszystko zależy od poziomu wytrenowania. Bo pojęcie długo też jest względne. Dla osoby początkującej długo to może być 50-60 min. A dla osoby obytej w treningu 2-3h. Jak pokazały badania dr Dudleya adaptacja zaczęła się przy 50 % VO2max. Ale ja nie trzymałbym się kurczowo tego, możliwe że w początkowych fazach treningu nawet niższa intensywność będzie prowadziła do poprawy. Należy pamiętać że powinniśmy dochodzić do efektów treningowych od dołu tzn. powodować zmiany jak najlżejszymi bodźcami i dopiero kiedy one nie działają to stosować coraz mocniejsze.

_________________
Pozdrawiam
Trener Krzysztof Janik

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 12:07 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 25 lutego 2009, 01:09
Posty: 276
Lokalizacja: Warszawa a dokładniej Praga
Jak ja zazdroszczę amatorom, którzy mają czas na takie długie bieganie i trzaskanie po 100-150km tygodniowo.
Wtedy można robić piękną bazę.
Jednak standard 12h w pracy + rodzina + obowiązki skutecznie potrafi ograniczyć kilometraż.
Żeby nie wiem co nie przeznaczę na bieganie więcej niż 6h w tygodniu.

Z drugiej strony, jak pokazują żywe przykłady z otoczenia bieganie powyżej setki/ tydz. to tylko kwestia obranej (czasochłonnej) drogi, skoro z 50-70km można wycisnąć wyniki rzędu 2:50/1:18/35:00.
A takie wyniki w zupełności by mi wystarczyły.

_________________
Prawdopodobnie jestem Laską Kabacką.
Na pewno należę do Afterrunners.
Biegam dla własnej przyjemności.

W treningu skupiam się na bogatej, różnorodnej diecie, odpoczynku i poszukiwaniu czasu na chwilę biegu. Do 3:30 w maratonie to wystarczy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 12:24 
Offline
Ekspert/Trener
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 21 stycznia 2003, 12:46
Posty: 4828
Lokalizacja: W-wa
hatek napisał(a):
Jak ja zazdroszczę amatorom, którzy mają czas na takie długie bieganie i trzaskanie po 100-150km tygodniowo.

Hatku, prosta sprawa: trzeba biegać szybciej :hej: .
Wówczas w krótszym czasie zrobimy ową "bazę": u mnie w ub. tyg. - 90k. Plus praca a raczej dwie, obowiązki, sprawy, czas dla rodziny i znajomych itp. No, ale ja jestem już pracoholikiem, wiem. Odpoczywać nie potrafię.

Ale to w sumie żart, takie tygodnie teraz zdarzają mi się rzadko - przeważnie zamykam się w przedziale 60-80k. Osobiście uważam, że lepiej zrobić 15x400m "na maksa" i na krótkich przerwach, niż 25k wolnego biegu.

Już Nurmi przecież mówił: trenuj często, krótko i mocno!

_________________
http://www.team.entre.pl/
http://www.biegambolubie.com.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 12:29 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 25 lutego 2009, 01:09
Posty: 276
Lokalizacja: Warszawa a dokładniej Praga
Ależ oczywiście.
Powiem więcej. Od 3,5 roku biegam prawie taki sam kilometraż co raz szybciej więc de facto poświęcam na trening mniej czasu.
Efekt - od 2:07 do 1:36 w połówce.
Ale to może dlatego, że używam tylko jednego bodźca treningowego.

_________________
Prawdopodobnie jestem Laską Kabacką.
Na pewno należę do Afterrunners.
Biegam dla własnej przyjemności.

W treningu skupiam się na bogatej, różnorodnej diecie, odpoczynku i poszukiwaniu czasu na chwilę biegu. Do 3:30 w maratonie to wystarczy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 12:40 
Offline
Ekspert/Trener
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 21 stycznia 2003, 12:46
Posty: 4828
Lokalizacja: W-wa
hatek napisał(a):
Ale to może dlatego, że używam tylko jednego bodźca treningowego.

No, ale jeszcze chwila i będziesz miał Agrykolę w zasięgu, a tam górka, stadion i rzesze biegaczy. I biegaczek. To może pojawi się jakiś nowy bodziec, - kto wie :hejhej: ?

_________________
http://www.team.entre.pl/
http://www.biegambolubie.com.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 12:49 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 6 marca 2012, 11:23
Posty: 2844
Lokalizacja: Śląsk
beata napisał(a):
hatek napisał(a):
Ale to może dlatego, że używam tylko jednego bodźca treningowego.

No, ale jeszcze chwila i będziesz miał Agrykolę w zasięgu, a tam górka, stadion i rzesze biegaczy. I biegaczek. To może pojawi się jakiś nowy bodziec, - kto wie :hejhej: ?


Ano właśnie..moja chrzestna były zawodowiec tez mnie ciągle strofuje że niepotrzebnie biegam dużo..lepiej krócej a mocniej i szybciej...i raczej ku temu sie skłaniam, choćby z powodu słabszych kolan które jednak mimo chodem oszczędzam przez skrócenie kilometrażu...z drugiej jednak strony biegam długie wybiegania bo mam na to ochotę i czerpię z tego przyjemność.....

_________________
_________________________________


Moja walka Blog biegowy Marcina

Komentarze


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 12:53 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 8 sierpnia 2011, 17:25
Posty: 926
Lokalizacja: Lublin
Ale przy takim mocnym i krótkim trzeba pamiętać o tej regeneracji


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 13:16 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 25 lutego 2009, 01:09
Posty: 276
Lokalizacja: Warszawa a dokładniej Praga
Runner11 napisał(a):
Ale przy takim mocnym i krótkim trzeba pamiętać o tej regeneracji

Otóż to.
Trening 4 razy w tygodniu.
Poza tym odpoczynek.

Raz w życiu biegałem 3 dni z rzędu i kolana powiedziały stanowcze "nie".

Za 2-3 lata pewnie dojdę do granicy rozwoju takim systemem i będę inaczej śpiewał.

_________________
Prawdopodobnie jestem Laską Kabacką.
Na pewno należę do Afterrunners.
Biegam dla własnej przyjemności.

W treningu skupiam się na bogatej, różnorodnej diecie, odpoczynku i poszukiwaniu czasu na chwilę biegu. Do 3:30 w maratonie to wystarczy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 13:38 
Offline
Honorowy Red.Nacz.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 31545
Lokalizacja: Polska cała :)
piotrek90 napisał(a):
A jakie jest najwolniejsze wolno, przy którym to "długo i wolno" jeszcze ma sens? Mam na myśli czy poniżej 50 - 60% VO2 max to już długie wybieganie nie ma sensu?


Zabawne, że zanim zdążyłem odpowiedzieć, Beata napisała to:

beata napisał(a):
Już Nurmi przecież mówił: trenuj często, krótko i mocno!


Tymczasem, Nurmi (wg Van Aekena) każdego dnia biegał po 10-10 km po lasach i w dodatku stosował wielogodzinne marsze. Być może w ogóle nie traktował tego jako trening, bo biegał też kilka razy w tygodniu 6x400m po 60sekund.

Więc na pytanie "jak wolno ma sens" wg mnie - szybki marsz nadal ma sens. Idealny cross training - nie obciążasz tak stawów jak w biegu ale robisz dużo tlenowego wysiłku. Tylko jeden problem - czas.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Podstawy treningu długodystansowców:
Nowy postNapisane: Wt, 10 kwietnia 2012, 13:47 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Śr, 8 kwietnia 2009, 14:22
Posty: 862
Lokalizacja: Poznań
Korzystając z okazji chciałbym zapytać o uzupełnianie bazy biegowej bo mój organizm na objętości powyżej 100 km biegania na tydzień nie reaguje dobrze. 80-90 jest ok. Często robię tak, że rano biegam a po południu idę na rower (raczej lekkie kręcenie). Czy coś takiego ma sens czy lepiej dać sobie z tym spokój?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: mihumor, MSN [Bot] i 67 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL