bartie pisze:
Generalnie w obuwiu sportowym już od dawna... myślę że od połowy lat 90tych jest stopniowo coraz więcej myśli marketingowej a coraz mniej biomechaniki. A szkoda.

Podpisuje sie pod tym .
Kiedys mialem kontakt z wodzem Nike d/s produkcji ( David Taylor ) .
Gwalcilem go aby Nike zaczela inwestowac w rynek wschodnioeuropejski , najpierw odnosnie strategii produkcji na Erope Zachodnia , pozniej powoli ksztaltujac rynek .
Nawet zrobilem mu pewien konspekt , pokazujacy modele firm Podhale i Botas .
Nike nie buduje fabryk , tylko wynajmuje linie montazowe w istniejacych juz wytworniach .
Co do marketingu - od lat pierze sie ludziom mozgi aby zawsze byli na czasie w doborze butow , nie koniecznie najskuteczniejszych .
Rezultat jest taki , ze ebay wytworzyl bardzo szeroki rynek butow uzywanch , w bardzo dobrym stanie . Analogicznie kierowcy wymieniaja nowe auta co dwa lata .
A wiec ogolnie rzecz biorac rynek jest niezwykle szeroki , o wiele szerszy niz przed laty , kiedy buty do biegania byly dla biegaczy .
Jest takze celowo wprowadzany szum medialny dla tych , ktorzy beda zmuszeni zakupic kilka modeli , az trafia na ten wlasciwy .
Aby pokonac ten trend , nalzey od razu zaopatrzyc sie w kilka par tego samego modelu , by starczyly na bardzo dlugi czas .
Logicznie rzecz biorac udane modele powinny byc ciagle w sprzedazy . Dzieje sie cos wrecz przeciwnego .
Moj ulubiony model Nike Terra TC ( biegal w nich Salazar i wielu innych ) od dawna jest niedostepny , choc figuruje w czolowce modeli wszechczasow i nawet dzisiaj , 20 lat po zaniechaniu produkcji , slysze bardzo pozytywne komentarze, ilekroc sie pojawie w tych butach .
Tajemnica wydaje sie phylon , ktory jest niebywale dynamiczny , po odpowienim wyprofilowaniu .
Niestety , jest to model wylacznie dla zaawansowanych biegaczy , gdyz jest dosc niestabilny dla przecietnego zjadacza chleba . Kto nie zuzytkuje tzw. sweet point w tych butach , moze sobie krzywde zrobic .
Nike i inne firmy co prawda wprowadzaja ograniczone ilosci dawnych modeli( jak Nike Waffle ) ale wylacznie ze wzgledow kultowo marketingowych a nie uzytkowych .