Bieganie bez pulsometru
-
- Dyskutant
- Życiówka na 10k: 44:33
- Życiówka w maratonie: 3:43:28
Dzień dobry/dobry wieczór,
Mam 44 lata i od mniej więcej roku jestem biegaczem amatorem bez wygórowanych ambicji. Nie mam żadnego konkretnego celu sportowego, chciałbym się trochę rozwinąć biegowo, jak trafią się w mojej okolicy zawody, to w nich wystartować. Oczywiście miło byłoby poprawiać swoje wyniki, ale nie jest to bardzo ważne, mistrzem olimpijskim już nie zostanę, więc nie widzę sensu żeby się zbyt mocno napinać.
Podobnie jak wielu biegających, podczas treningów, używam zegarka sportowego z opaską do pomiaru tętna. O ile z samego zegarka (Ambit3 Peak) i tego jak np. określa tempo jestem bardzo zadowolony, to z jakości pomiaru tętna już nie, wskazania te są bardzo losowe. Z lektury innego forum (takiego zegarkowego) wynika, że czujnik tętna jakiego używam (Suunto Smart Sensor) jest produktem mało udanym i chcąc mieć wiarygodny pomiar powinienem nabyć nowy czujnik, innego producenta. Do takiego rozwiązania już prawie dojrzałem, jednak ostatnio, zaczęła we mnie kiełkować inna koncepcja. Zacząłem się zastanawiać, czy pomiar tętna jest mi bardzo potrzebny.
Precyzyjnego treningu w oparciu o strefy tętna pewnie nie zrealizuję, bo nie robiłem badań wydolnościowych, które te strefy by określiły (tzn. kiedyś robiłem, ale po pierwsze dla innej dyscypliny sportowej, a po drugie to było w roku 1996, więc wyniki mogą być, delikatnie to ujmując, mało aktualne).
Dotychczas, kiedy biegałem z pulsometrem, to albo jego wskazania wariowały i biegłem wtedy na wyczucie lub wg tempa, albo, jeśli akurat nie wariowały, to i tak w trakcie treningu wiele z tego nie wynikało, a główną korzyścią było to, że mogłem potem na ekranie komputera obejrzeć ładny wykres, a runalyze.com wyliczył kilka parametrów, których wartości i tak nie potrafiłem zinterpretować.